Sleepboot Titan, schaal 1:50

Hallo modelbouwers,

Als nieuweling op dit forum wil ik graag wat vertellen over een project waar ik veel plezier aan heb gehad en veel van geleerd heb.

Zo’n jaar of 12 geleden heb ik een model gemaakt van een schip waar ik als jochie vaak op ben meegevaren, een stukje jeugdsentiment dus. Omdat ik tijdens het bouwen nogal wat foto’s heb gemaakt kan ik alsnog een redelijk bouwverslag samenstellen.
upload_2024-2-11_15-16-35.png

Het schip is de sleepboot Titan van Wijsmuller, bouwjaar 1956
Van deze Titan heb ik een varend model gemaakt met schaal 1:50
Model maten: lengte x breedte x holte: ca. 64 x 16 x 8 cm, gewicht ca. 2 kg

bouwverslag volgt

groet, jaap
 
Maak er een mooi verslag van Jaap! Altijd leuk een boot met een verhaal en spelevarend aan de waterkant herinneringen oproept. Gr. Klaas.
 
Bouwverslag:

Voor de bouw van het model heb ik gebruik gemaakt een tweetal werftekeningen t.w. een zgn algemeen plan (1:50) en een lijnenplan (1:25).
Details heb ik uit het geheugen en veel van fotomateriaal.
upload_2024-2-11_16-8-9.png


Op het lijnenplan heb ik de spanten uitgemeten en die coördinaten ingevoerd in een Excel spreadsheet. Deze coördinaten heb ik vervolgens een beetje “bijgeschaafd” tot ik mooi vloeiende spant- en langslijnen had. Ook zijn verdere details als gaten, sleuven e.d. plus een maatraster ingevoerd. De uitgeprinte spanttekeningen op triplex geplakt en zagen maar.

Voor de bouw heb de methode met een omgekeerde werfplank gebruikt. Voor een exacte positionering van de spanten waren de maatrasters op de spanten zeer nuttig.
upload_2024-2-11_16-9-51.png


Bij het beplanken heb ik de huidplankjes (7x1,8 mm) tijdens het drogen van de lijm vastgezet met super dunne spijkertjes.
upload_2024-2-11_16-11-28.png


Op de volgende foto is het model volledig beplankt en van kimkielen voorzien.
De voor- en achtersteven zijn gemaakt uit massief vuren.
upload_2024-2-11_16-12-49.png


Na het schuren is de romp waterdicht gemaakt met glasvezel doek.

Wordt vervolgd
groet, jaap
 
Vervolg bouwverslag:

Op de romp, nu los van de werfplank, worden dek en reling aangebracht:
upload_2024-2-12_11-5-14.png


Het dek is gemaakt van 1,5 mm multiplex, de reling van 0,3 mm messing.
De stukken reling, met de daarin reeds aangebrachte openingen en gesoldeerde features, worden eerst op de dekstukken verlijmd en pas daarna samen op de romp bevestigd.
De naad tussen enerzijds de romp en anderzijds de dek/reling combinatie zit op de plaats waar het berghout moet komen en wordt daarmee dus afgedekt.

Na plaatsing van het bakdek, relingsteunen en montage van het berghout zag het er zo uit:
upload_2024-2-12_11-5-49.png


Vervolgens begonnen met de opbouw: Deze bestond uit twee, afzonderlijk verwijderbare, delen n.l. de kap van de machinekamer en het dekhuis.
upload_2024-2-12_11-6-34.png


Aangevuld met stuurhuis en schoorsteen:
upload_2024-2-12_11-7-3.png


Daarna volgde het leggen van de dek betimmering. Deze is gemaakt van dunne latjes ( 3 x 0,7 mm) met daartussenin zwart garen die de teernaden moeten voorstellen en vervolgens afgewerkt met blanke lak. Zie volgende foto waarop ook de buitenkant van de romp al geverfd is (in de tuin met spuitbussen).
upload_2024-2-12_11-7-42.png


Wordt vervolgd

Groet, jaap
 
Jaap, Hoe heb je die witte bies zo mooi op de verschansing gekregen? Gr. Klaas.
 
Hoe heb je die witte bies zo mooi op de verschansing gekregen? Gr. Klaas.

Dag Klaas,
Als volgt: Eerst de reling wit gespoten; vervolgens smal tape op de reling geplakt, toen de romp zwart gespoten en de tape verwijderd toen de zwarte zwarte verf nog half nat was.
Dit soort tape kan je kopen bij zaken die gespecialiseerd zijn in spullen om auto's te spuiten (om biesjes ed te maken).
groet, jaap
 
Vervolg bouwverslag:

Nu eerst het binnenwerk gemonteerd en proef gedraaid. Op de foto zijn van links naar rechts te zien: generator voor motorgeluid, accu’s, ontvanger, motor met vaarregelaar en roerservo.


upload_2024-2-13_9-1-12.png


Vervolgens de opbouw verder afgemaakt, geschilderd en de eerste vaarproeven gedaan:
upload_2024-2-13_9-13-3.png


Tot slot volledig afgebouwd met mastwerk, sloepen, bemanning etc.
upload_2024-2-13_9-14-20.png


En varen maar:
upload_2024-2-13_9-15-26.png


Tot zover het bouwverslag. Ik zal nog wel wat (detail)foto’s plaatsen, gewoon omdat het aardige plaatjes zijn.

Gegroet, Jaap
 
Het is een prachtig model Jaap, jammer dat het maar zo’n kort bouwverslag is want het smaakt zeker naar meer.
Groet, Jan.
 
Mooi, robuust schip geworden Jaap! Mag je best trots op zijn en slim om het in een vitrine te zetten. Hoe lang heb je eraan gebouwd? Gr. Klaas.
 
mooi scheepje en zeker netjes gebouwd.
mogen we nu een nieuw verslagje verwachten van je huidige werk, zou tof zijn.
 
Hoe lang heb je eraan gebouwd?

Bouwtijd was ongeveer een jaar. Ik denk dat er zo’n 400 uren in zijn gaan zitten.

mogen we nu een nieuw verslagje verwachten van je huidige werk

Dat is niet waarschijnlijk. De Titan was het eerste, en ook enigste, model dat ik gebouwd heb.
Het leuke van modelbouw vond ik het bedenken van een goede technische aanpak binnen de beperking van beschikbare materialen en gereedschap. Bij een volgend model zou die uitdaging, en daarmee ook mijn motivatie, veel minder zijn.
Dus toen maar een andere hobby gezocht. Overigens volg ik het werk van andere modelbouwers nog steeds met grote interesse.

Groet, Jaap
 
Laatst bewerkt:
Toch nog een ander model:

Tijdens zijn tweede reis op de Titan (in 1958) heeft mijn vader een model van de Titan voor mij gebouwd (waterlijnmodel, schaal ca. 1:50).

Hij heeft dit model gebouwd van lege blikken die hij in elkaar soldeerde. De verf was de originele scheepsverf. Een hele prestatie zoiets te
bouwen met zo weinig middelen. Ik was zo trots als een pauw toen ik hem kreeg.
upload_2024-2-14_13-42-14.png


Oorspronkelijk was het model veel fraaier en bevatte veel meer details maar spelen met het model door generaties kinderen hebben
duidelijk hun sporen nagelaten.

Groet, Jaap
 
misschien "het moment" om een restauratie te overwegen , maar dan wel met de zelfde middelen als bij het originele model gebruikt.
 
Het leuke van modelbouw vond ik het bedenken van een goede technische aanpak binnen de beperking van beschikbare materialen en gereedschap. Bij een volgend model zou die uitdaging, en daarmee ook mijn motivatie, veel minder zijn.
Als het een herhaling van zetten wordt (zelfde aandrijving, zelfde concept) dan wel...

Maar let op wat er gebeurt als je "iets nieuws" gaat doen, zoals stoom of brandstof....
 
misschien "het moment" om een restauratie te overwegen , maar dan wel met de zelfde middelen als bij het originele model gebruikt.

Leuk idee, maar voor mij een te grote uitdaging.

Als het een herhaling van zetten wordt (zelfde aandrijving, zelfde concept) dan wel...

Maar let op wat er gebeurt als je "iets nieuws" gaat doen, zoals stoom of brandstof....

Helemaal eens dat het dan weer uitdagend wordt, maar het moet wel passen binnen de mogelijkheden wat betreft gereedschap e.d.

Groet, Jaap
 
Back
Top