sleepcontacten

iemand enig idee hoe je sleepcontacten op een plastic schijf kunt maken ?

ik ben met de koepel van een tank bezig maar dat wil ivm de ruimte niet echt lukken.
met sleep contacten misschien wel maar dat is totaal nieuw voor me

Hoi Marc,

al eens gedacht aan een stukje printplaat waar je de delen koper die je niet wilt wegdraaid met een draaibankje?

Dit plaatje kun je dan weer op je kunstof monteren.

Gr,
André

Dit lijkt een leuk idee maar ik ben bang dat het koper van printen te dun is. De dikte is vaak niet veel meer dan 30 tot 50mil, dat is 0,03 tot 0,05mm. Dat zal binnen vrij korte tijd doorgesleten zijn.

Dan zal het met mijn folie nog wel sneller afgelopen zijn :( Of koolborstels gebruiken?

Koperstrip rondbuigen en de sleepcontacten aan de binnen- of buiten-kant laten lopen?

Collector van een elektromotor gebruiken?

hoeveelheid contacten ben ik nog niet helemaal uit.
maar het idee om een printplaat af te draaien staat me om eerlijk te zijn wel heel erg aan.
als ik dan voorlopig 2 banen maak en de rest van het koper laat zitten kan ik het aantal contacten nog altijd uitbreiden.
en wat het doorslijten betreft:
daar is natuurlijk ook wel iets voor te zeggen maar als het model klaar is zal het waarschijnlijk niet echt veel gebruikt gaan worden.

iemand enig idee WAAR ik materiaal hiervoor kan krijgen ?
ik heb even bij conrad gekeken maar daar zie ik alleen platen met gaten of iets fotogevoeligs.

en dat zoek ik niet.

Toch heeft Conrad precies wat je zoekt hoor. Kijk maar even HIER. Dit is een epoxy printplaat met een 35mil dikke koperlaag. Een plaatje van 20x15cm kost €3,73.

bedankt voor de tip.
ik heb het gelijk besteld.

ik kon alleen platen met gaten vinden en daar heb ik nix aan.

kan ik niet zeggen omdat ik geen flauw idee heb.
het is de bedoeling om de stroom van de aandrijf moter er door te laten gaan.
en waarschijnlijk op andere contacten het signaal voor servo's.
waarschijnlijk worden het 4 mm messing pennen want die heb ik nog liggen

Vergeet die messing pennen want die slijten binnen de kortste keren door het koper heen. Dat duurt niet eens weken! :oops:

Je kan het beste op zoek gaan naar koolborstels. Die kunnen en meer stroom verwerken en hebben zowel een lagere mechanische als elektrische weerstand. Hierdoor zal het koper van de print duidelijk langer meegaan.

Wanneer je de aandrijfmotor stroom erdoor wilt laten gaan zal je flinke sporen moeten maken. Denk aan minimaal 5mm breed. De koolborstels zullen even breed moeten zijn.

Kan je het niet zo maken dat er alleen een stuurstroom door de koolborstels loopt? Dat zal de levensduur van vooral de koperbanen beduidend vergroten.
Toch nog een hele uitdaging zo iets. ;);)
Succes.

is het geen idee om van die veer contactjes te gebruiken die in sd card readers zitten?
weliswaar niet geschikt voor grote motoren uiteraard.

wat ik ook nog best vaak zie zijn verbouwde kogellagers in een kunststof bus. deze slijten nagenoeg niet alleen zal je iets meer weerstand ondervinden mogelijk.

een uitdaging is het inderdaad aan het worden maar ik heb 1 voordeel.
het HOEFT morgen niet klaar.

de messing pennen zijn al naar de (figuurlijke) vuilnisbak verhuisd want de verbouwde printplaat moet natuurlijk wel een tijdje mee kunnen.

alleen waar kun je koolborstels vinden ?
ik zag de naam handyman al verschijnen maar de handyman hier in de stad weten zelfs niet eens meer wat koolborstels zijn.
daar stonden een paar snotneuzen computer prullen te verkopen.

Misschien op een auto sloperij een oude ruitenwisser motor op de kop tikken. Die slopen, heb je niet alleen koolborstels maar ook gelijk de houders daarvoor.

inderdaad mogelijkheden genoeg.

maar ik koop liever 2 koolborstels dan dat ik ze ergens gebruikt uit ga halen.
dan is het maar afwachten wat je aantreft.

Back