sleephaak 4 meter fox

• Topicstarter Topicstarter 3w_flyer
  • Startdatum Startdatum
3

3w_flyer

Guest
Allen,

ik ben op zoek naar een goede sleephaak voor mijn fox 4 meter.

Welke koop ik het best en waar haal ik die ?

Alvast bedankt voor de info

en beste vliegwensen voor 2006

Ik heb op dit moment deze in mijn 4m fox zitten ik heb hem nog niet uitgeprobeert maar dit lijkt mij voldoende :
afbeelding0133ai.jpg

Groeten Dennis

Dennis,

de construktie is niet echt duidelijk te zien.

maar het plaatje waar de servo opzit, is dit gewoon verlijmd op het andere plaatje ?

alles zonder glasmatversterking gelijmd ??

ik wil toch een stevigere construktie.

Ik heb idd alles zonder glasvezel versterking gelijmd de verticale plank zit door middel van een tandverbinding op de horizontale plank gelijmd en hier nog eens een latje langsop gelegd waardoor het toch een zeer sterke en stijve constructie is geworden hier heb ik en wat schematische opstelling zoals deze er nu in zit :
constrsleep1ha.jpg

en dit iss het type sleephaak welke ik heb gebruikt :
t50313Rctowhook.jpg

bij staufenbiel zijn deze sleephaken te verkrijgen

Groeten Dennis

thanks,

dat waren de koppelingen waar ik op zoek naar ben.

ik ga hem wel volledig vooraan in de neus plaatsen.

Peter

Voorin de neus is altijd beter anders heb je kans dat de draad afschuurd.
bijconrad heb je dezelfde koppelingen alleen dan voor de helft van de prijs.
Ik heb er ook 1 gekocht bij staufenbiel helaas voor veel te veel.

Bij biggs is er iemand die een helegoede sleephaak heeft gemaakt.
Die met een standaard servo de grootst mogelijke krachten aankan.
Vraag daar even verder.

Je kan er ook zelf heel simpel 1 maken

Maar dan komt de stang recht uit het buisje en is altijd lastig in te bouwen.
Omdat je dan midden in de romp uitkomt

Peter, Dennis,

De haakjes die je laat zien zijn mits een kleine modificatie perfect te gebruiken. Als je ze gebruikt zoals je ze gekocht hebt, moet je toch aan een erg zware servo beginnen denken.
Ik heb zelf een testje gedaan, en met een gewicht van 1kg krijg ik het haakje niet meer open met een standaard servo.
Je zou toch minstens het gewicht van de zwever moeten kunnen lossen, en met een 4m fox spreek je waarschijnlijk al snel over 5 tot 10kg dacht ik zo.
Zoals gezegd, de sleepkoppeling die je hebt is goed, je moet enkel het haakje een beetje bijvijlen, en de servo goed plaatsen, en een tussenarmpje maken. Eigenlijk zeer snel gefikst. Hoe meer gewicht je dan aan de haak hangt, hoe makkelijker dat hij opent.

Hier het linkje naar een ander draadje op dit forum mbt sleepkabels en sleepkoppelingen waar mijn systeempje op is uitgelegd.

ik heb nog een hitec 5945 liggen dus wat trekkracht geen probleem.

Sorry, Peter, maar ik zat eerder richting jumbo te denken. 18kg ofzo.

Doe maar best eens de test met de HS5945 met het gewicht van je zwever aan de haak.
Vergeet niet dat je het leven van de sleper kan redden moest je in een netelige situatie terechtkomen. Die slepers zijn toch kisten van minstens 2000euro, en meestal het dubbele. Een beetje vijlen aan die haak, en een beetje knutselen kan dan toch niet zo moeilijk zijn?

13kg of 18 kg

ik zou wel eens willen zien op de treffes wie er allemaal zo'n servo heeft steken. als ik dikwijls lees dat er voor de haak een 507 gebruikt wordt ....

wie heden ten dagen nog jumbo servo's gebruikt loopt toch achter in de evolutie van beschikbare servo's.

als er iemand mij een betere haak kan leveren dan graag anders zal het een bestaand systeem worden.

trouwens : conrad kan misschien goedkoper zijn maar als ze 6,5 euro transport aanrekenen en dan nog eens 8 euro omdat je voor te weinig geld koopt, dan kan konrad voor mijn part ..........

Mijn sleephaak komt uit tjechie (we hadden iemand die heen en weer reed) en die is idd net iets anders geconstrueerd deze heeft een iets andere construktie en lijkt wat meer op het "bijgevijlde type" ik heb er een keer zo hard mogelijk aan getrokken en deze loste toen zonder problemen

Groeten Dennis

Peter,

Als dit soort haak recht van de plank gebruikt, zoek je eigenlijk vroeg of laat problemen. De sleper zal zelfs onder gewone omstandigheden gas moeten terugnemen om je van de haak te krijgen.

Niet alleen de haak speelt hier een rol, maar ook het koord. Sommige mensen gebruiken een gevlochten eindstukje. Dit gevlochten koord "rolt" veel minder goed dan nylon koord (vislijn). En op een meeting heb je niet altijd de keuze welk eindstukje je gebruikt...

Dan denk ik dat je veel beter af bent met het "pen in gat" systeem, met een degelijke servo. Hier zal je HS5945 wel meer dan sterk genoeg zijn. Een 5-6kg servo doet het hier al zeer goed.

Dit dus:
haak2.jpg

En inderdaad, de meesten hebben een lichtere servo. maar de meesten hebben ook dit "pen in gat" systeem in hun kist zitten. Met een degelijke servo erop kom je een heel eind.

Dennis,

Het haakje dat jij gebruikt hebt komt van Topmodel als ik me niet vergis.

Eraan trekken is zo relatief. Je weet amper hoe hard je trekt.

Met jouw inbouw kan je het even makkelijk testen. Hang een zakje zand eronder van 5kg, en probeer dan eens te lossen met je servo. Je zal al aardig verschieten om die 5kg aan je zwever te hangen.

Als ie niet lost, dan pas je best het haakje aan...

evert_B zei:
Peter,

Als dit soort haak recht van de plank gebruikt, zoek je eigenlijk vroeg of laat problemen. De sleper zal zelfs onder gewone omstandigheden gas moeten terugnemen om je van de haak te krijgen.

Niet alleen de haak speelt hier een rol, maar ook het koord. Sommige mensen gebruiken een gevlochten eindstukje. Dit gevlochten koord "rolt" veel minder goed dan nylon koord (vislijn). En op een meeting heb je niet altijd de keuze welk eindstukje je gebruikt...

Dan denk ik dat je veel beter af bent met het "pen in gat" systeem, met een degelijke servo. Hier zal je HS5945 wel meer dan sterk genoeg zijn. Een 5-6kg servo doet het hier al zeer goed.

Dit dus:
haak2.jpg

En inderdaad, de meesten hebben een lichtere servo. maar de meesten hebben ook dit "pen in gat" systeem in hun kist zitten. Met een degelijke servo erop kom je een heel eind.

Dit systeem heb ik dus ook en ik vind het waardeloos
Je stang komt midden in je romp uit
en ik vind dat je een zware servo nodig heb om te lossen
ik heb nu een 8.5 kilo en de sleper moet gas terug nemen
Echt verkijk je niet op de krachten
Ik deed er ook altijd zo makkelijk over.
Totdat we samen in de lucht bungelden zonder dat de lijn los ging.
Ik kan je zeggen het is slecht voor je hart.

Wat is er trouwens verkeerd aan het feit dat de sleper gas terugneemt voor loskoppelen ?

In ieder geval krijg ik hier reakties genoeg hoe het niet moet, maar hoe het wel moet en waar ik het best een koppeling haal heb ik nog niet gehoord.

Ik neem aan dat die duitsers allemaal zelf hun systeem maken ? Laat me niet lachen, de meeste zijn nog luier dan ik en kopen gewoon de eerste de beste haak die ze vinden.

tot nu toe gebruikte ik het systeem met het gleufje aan de zijkant of onderkant van de romp met een stangetje eroverheen. dit was voor mij tot op heden voldoende maar de fox is geen gewone zwever en wou dus iets stevigers.

Op zich is er niets mis met gas terugnemen om te ontkoppelen. Als dit de enige mogelijke manier is om te ontkoppelen, dan is het wel goed mis. Ik kan me al 1000 andere situaties voorstellen waar je niet de tijd hebt om gas terug te nemen, maar waar toch ontkoppelt moet worden.

Euh, ik dacht dat ik het linkje gepost heb waar je meer uitleg kan vinden hoe het moet.

Het princiepe dat hierbij toegepast wordt is datgene van een Tosthaak. En dat is nu de haak die men in 1/1 zwevers en slepers gebruikt. Dus dit is zeker een degelijk en betrouwbaar systeem.

Voor alle duidelijkheid: je kan aan de slag met het haakje dat je bij Staufenbiel of PAF koopt. Alleen moet je het haakje bijvijlen. Eenmaal je dit gedaan hebt zal je merken dat de haak vanzelf opent als je aan de sleeptouw trekt. Het enige wat je nu moet doen is verhinderen dat ie vanzelf opent. Maak een klein tussenstukje, verbindt dit met de servo. Plaats de servo zodanig dat de drie asjes op één lijn lopen (zoals ook te zien is op de foto). Nu wordt de kracht die de sleeplijn uitoefend op het haakje omgezet in een moment, dat je eigenlijk tegenhoudt in het asje van de servo. De grootte van de haak (diameter) bepaald de grootte van het moment, en dus de kracht die op het asje terechtkomt. Als je met het 6mm of 8mm haakje werkt zijn die krachten klein genoeg om door een gewone servo (liefst ball bearing) opgevangen te worden. Wanneer je nu de servo een klein stukje draait, dan loopt de kracht niet meer door de as van de servo, en zal de trekkracht op sleeplijn de haak terug openen.

Waarom de Duitsers hier niet op inspelen: geen idee. Toen ik Alexander Frisch (fabrikant van de wilga's) hierom vroeg was het antwoord simpel: zorg dat je nooit in een situatie komt waarin je haak niet kan lossen. Toen ik zijn drie wilga's bekeek, leek redundancy hier ook volledig zoek: 1 ontvanger, 1 ontvangerbatterij, hoogte op 1 servo, geen weiche, gewone standaard schakelaars, kabels zonder ferrietkernen... Hij had wel een 20kg servo op de onkoppelhaak staan

Het haakje aanpassen vraagt minder werk dan de discussie hier.
Dit is een standaard haakje dat ik gekocht heb bij PAF, en aangepast:
DSCF0154.jpg

Hallo Evert,

Erg duidelijk plaatje. Alleen vraag ik me nog af waar dit precies in de romp komt. Kun je dit "ingebouwd" laten zien?

Henk

Henk,

De inbouw kan perfekt zoals Dennis dit in zijn 4m Fox heeft uitgevoerd.
Zie ook het plaatje gepost door Dennis :
afbeelding0133ai.jpg

Het is duidelijk dat dit enkel in een grote ruime romp kan.

Heb je minder plaats, dan kan je een heveltje zetten in plaats van de servo. Dan maak je best een "klein doosje", en dan kan de servo achteruit in de romp. Dit is dan perfekt toepasbaar als neushaak.

Een voorbeeldje hiervan:
DSCF0255.jpg

DSCF0257.jpg

DSCF0254.jpg

ik heb zo'n haak inmiddels zelf gemaakt, en ook wat getest met de meest standaard servo die ik had. met ongeveer 6 kg aan de haak ging hij nog moeiteloos open, en mijn zwevertje weegt niet meer als 3 kg :) .

bij het testen bleek wel dat mijn aluminium haakje (dat deel waar het lusje omheen zit) verboog, ik heb hem nu van RVS gemaakt, en dat werk perfect.

mijn haak is zo geconstrueerd dat hij ook zonder servo nog dicht blijft staan, als de servo dan de haak uit deze overcentering trekt vliegt hij meteen open. om te voorkomen dat bij grote krachten de haak sneller open wil als de servo en daardoor de servo zwaar belast ben ik nu bezig (wacht op onderdelen) om deze belasting op te vangen in een veer, wat ook weer getest moet worden natuurlijk.

Groeten Halmar

Back