sleepkoort oproller

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door franky, 16 mrt 2010.

  1. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    Tja hoe noem je zo'n ding op zijn nederlands.
    In duitsland noemen ze het een schleppseilwinde, misschien weten sommige al wat ik dan bedoel.

    Ik ben momenteel een wilga aan het bouwen van frisch. Het gaat om de 2,8meter versie.
    Na een zoektocht om een mooie wilga te bemachtigen, maar vond toen de frisch kit nog te duur. Kreeg ik onverwachts een PB'tje van Pieter. Deze had nog een frisch kit ter aanbieding. De gelcoat is niet op en top, dus heeft wat werk nodig. Maar dit gaf Pieter ook aan. Omdat ik de frisch kits toch het neusje van de zalm vind (betreffende wilga's). Was ik snel betreffende mijn keuze.

    De kit opgehaald. En inmiddels al de nodige bouwuren eraan besteed. Om alles zo te maken zoals ik graag wil. De motor is in de tussentijd ook gevonden, en is een DLE111 geworden.

    Momenteel is de bouw in een zover stadium, dat ik moet gaan denken. Wat wil ik met de sleepkoppeling. En daarvoor had ik ook even in duitsland geneust. En kwam daar iets tegen, wat mij een mooie oplossing lijkt. Maar graag had ik van de ervaren sleepers hier hun idee over.

    Het gaat om een sleepkoort, wat in een mechanisme zit. Dat als de zwever afgekoppeld heeft, je het koord kunt oprollen. En vervolgens landen. Je rolt dan het koord weer af, en de volgende zwever kan eraan. In de hoofdas zit een opening, met een 2mm verenstalen as, die gekoppeld zit aan een servo. Dit is je noodkoppeling. Mocht er dus iets fout gaan, dat de sleper moet afkoppelen. Dan is dit mogelijk.

    Onderstaan is een foto hoe het eruit ziet. De servo zit nog niet op het mechanisme, maar hoort er wel op. Als er goede reacties op komen. Dan ben ik van plan dit mechanisme zelf te maken. En in te bouwen op mijn wilga.
    [​IMG]
     
  2. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    982
    Locatie:
    hengelo
    -als leek-

    1, afkopellen gaat toch ook prima?
    2. stel de zwever kan niet afkopellen of verliest zijn accu of dergelijke, kan je niet meer afkopellen. dat lijkt me nogal een risico al helemaal op een dure kist als dit.

    just my 2 cents.

    Justus
     
  3. Arjan van Werde

    Arjan van Werde

    Lid geworden:
    2 mei 2003
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Budel
    Lezen ;) afkoppelen kan wel.
    Is interessant. Ik ben ook wel geinteresseerd. misschien is het wel iets om er meerdere tegelijk te bouwen.

    Groeten Arjan
     
  4. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    @justus,

    1. Afkoppelen gaat zeker. Maar waarom mij dit ideaal lijkt. Is dat je niet lager hoeft over te komen om het koord af te koppelen. Voordat de sleeper gaat landen. Hij kan dus niet in bomen of dergelijke komen te hangen, die in lijn met de aanvlieg route staan

    2.Met dit systeem kan je ook de lijn afkoppelen als de zwever problemen heeft.
    Maar foto's zeggen meer dan woorden, dus zie hieronder hoe dat in zijn werk gaat

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2010
  5. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    982
    Locatie:
    hengelo
    aha sorry,
    het ziet er wel gaaf uit, lijkt me meer de overweging of het je de moeite waard is toch?
     
  6. Arjan van Werde

    Arjan van Werde

    Lid geworden:
    2 mei 2003
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Budel
    Wie verkoopt zoiets en wat kost het ongeveer, en niet geheel onbelangrijk wat zijn de afmetingen?
    Heb je ook enig idee hoe ze de doorvoer in de romp maken.
     
  7. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    Ik heb jaren zweefgevlogen in't echt, op onze club gebruikte men dit systeem op een piper pawnee.

    even proberen neer te typen hoe dit werkte :

    bij de piloot stond de electrische winch, hierop werd de sleepkoord met een tapeje bevestigd, als heel de koord binnen was werd een gekleurde tape op het koord gekleefd zodat de piloot wist dat zijn koord binnen was en de motor kon afzetten.

    de bestaande sleephaak die bleef in gebruik, hierin werd een standaard sleepring gehangen die aan een metalen plaatje hing met daarin een gat waardoor de sleepkoord ging. In volledig uitgetrokken toestand zat nog een paar toeren op de winchrol en zat een stevige knoop net voor die metalen plaat.

    Hierdoor kwam geen enkele kracht op de winch en kon in geval van nood, de piloot de standaard sleephaak met de standaard hendel losgooien.

    het stoppen van de motor kan door middel van een micro switch al de rest kan in een standaard sleepkist zo overgenomen worden denk ik.

    Het feit dat we dit zelf niet op onze wilga hebben : totaal geen nood aan.
     
  8. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Dit klinkt mij niet juist. (of ik begrijp het verkeerd, hoe kan hij ontkoppeld worden als de kabel vast zit met een knoop voor die metalen plaat ?)
    Maar ik ben er bijna zeker van dat de sleepkabel in geval van nood dmv een mechanisme achter aan de staart doorgekapt wordt (waar de kabel uit de buis komt)

    @ arjan Bij de 1:1 loopt er een rechte buis van de kabelrol tot achter in de staart.
    Bij een model moet je er dan wel opletten dat die lus door de buis moet kunnen en niet kan blijven haken ergens , als je ingeval van nood toch moet ontkoppelen

    Ziet er mooi uit dat oprol systeem, ik vraag me af hoe dat de motor wordt uitgeschakeld als de kabel volledig is opgerold ? (dmv een druk rol met switch op de kabel (touw))
     
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2010
  9. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    Ik was aan het denken, waar de normaal de sleephaak komt. Daar plaats je nu een kelk. Hierdoor snijdt het touw niet door, als de zwever van links naar rechts gaat, achter het toestel.

    De motor wordt volgens mij uitgeschakelt doormiddel van een elektronisch circuit, die de aanloopstroom in de gaten houd.
    Mechanisch is het wel te maken, dat is het probleem niet. Alleen die motorstop moet ik nog bedenken inderdaad.

    Op de volgende foto, zie je ongeveer hoe groot hij is.
    de servo op de foto is een ds821, die heeft stanaard servo afmetingen

    [​IMG]
     
  10. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
  11. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    Dat zijn ook genoeg eurotjes

    jetprop, het plaatje hangt aan de ring die in de originele tosthaak zit. als de sleepkist losgooit, komt ring, plaatje en daardoor ook het touw los, het touw zal nog gewoon van de rol afrollen omdat die maar met een stukje tape erop vastzit.

    dit is dus zo het geval op de pawnee van zweefclub Brasschaat.
     
  12. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    Ben nog even bezig geweest met het afschakelen van de motor.

    Heb een paar electronische IC'tjes schakelingen gevonden. Die bij te hoge stroom, de uitgang uitschakelen. Deze IC's kunnen maximaal 500mAh hebben. En zijn afregelbaar tussen de 300 en 500mAh

    Tot op heden is er nog geen slechte reactie gekomen op dit bovenstaand verhaal.
    Als het een project wordt. Dan toch maar eens een paar van deze IC's aanschaffen. En gaan testen wat mogelijk is. Ik zal wel meerdere IC's naast elkaar moeten plaatsen, zodat niet het geheel gelijk uitbrand. Vergelijk het maar met een regelaar, daar heb je ook rijen IC's erop zitten, om uitbranden proberen te voorkomen.

    Het geheel zal dan op een printje geinstalleerd worden. En wordt dan geplaatst tussen de accu en regelaar. Hij schakelt dan de voeding tussen accu --> regelaar uit.
    Je zou hem dus op zowel borstel als borsteloos kunnen gebruiken. Graag wil ik kijken naar een regelbare afregeling. Mocht het een project worden, en er zijn mensen die iets anders gebruiken dan bijvoorbeeld een speed400. Dan kunnen ze het e.e.a. afstemmen op hun motor
     
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2010
  13. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2015
  14. Han Veldhuis

    Han Veldhuis

    Lid geworden:
    27 apr 2003
    Berichten:
    1.395
    Locatie:
    Almelo
    hoi allen,
    zo een oprol systeem hebben we vaak bij ons op het veld kunnen zien
    tijdens grote internationale zweefwedstrijden en club uitwisselingen
    met een groep piloten uit zwitserland
    een aantal slepers van de modelvliegclub Hinwil hebben dit systeem
    Gert Vollenweide vloog vorig jaar bij ons met een piper pwanee met zo een systeem
    specificaties weet ik zo niet, wel dat ie 30 meter 3mm sleep lijm op heeft
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2010
  15. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    Ik heb het draadje van bertus doorgelopen.
    Maar ik kan niet direct een antwoord van iemand vinden, dat dit een zeer negatief idee is.

    De enigste overweging is, dat het koord dunner is, om de volledige 25 meter op te kunnen rollen. In het draadje van bertus hadden ze het er ook over. Stel dat je een kortere lijn wilt. Wat me opviel, is dat niemand met het antwoord kwam. Dat je dan de 25 meter lijn afgekoppeld. Je koppelt dan een kortere lijn aan, zo kan je met een kortere lijn slepen, zonder de electro motor te belasten.

    omdat ik niet direct een negatief antwoord kon vinden. Ben ik naar de elektro-shop gegaan. Om even door te nemen, hoe mijn idee beoordeeld werd. Het idee was goed, maar ze zeggen. Waarom zo moeilijk. Je kan tegenwoordig kant en klare componenten kopen, die elektronisch gezekerd zijn. Tot zo'n 3Ah herstellen ze zichzelf nadat ze actief zijn geweest. Boven de 3Ah moet je een knopje indrukken om te resetten. Deze elektronische zekeringen gingen bij deze winkel tot zo'n 12Ah.

    Binnenkort even bij conrad neuzen, en eens een lijstje opgaan zetten met materialen.
    Ik vind die 225 euro zeer overdreven. Voor een unit met een speed400 van een paar euro. De regelaars voor deze motors zijn ook niet zo duur. En de elektronische zekering ligt tussen de 5 en 10 euro. Komt erop neer, dat ik nog 200euro te besteden heb, voor de stukjes aluminium en epoxyplaat. Dat moet toch zeer zeker te doen zijn.
     
  16. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    Zijn er meer mensen die interesse hebben in dit systeem, maar niet de 225euro willen betalen?

    Misschien kunnen we het tot een gezamelijk project starten. Gezien de kennis hier op het forum, moet dit tot een succesvol project kunnen leiden.

    Mocht er geen interesse zijn, dan ga ik wel aan de gang ermee. En zien jullie ter zijner tijd een verslag ervan
     
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2015
  18. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Hi

    Ook hier is interesse; er is alleen een eis die het een beetje moeilijker maakt .......
    Het sleepkoord is/moet zijn rnd 6 mm en 25 meter lang; wanneer je dat kwijt kunt is het : JA.
    Waarom een dikker sleepkoord is hier al vaker verteld en ik kan je alleen maar zeggen dat wanneer je eenmaal met die dikke kabel gevlogen hebt je niets anders meer wilt ;)
     
  19. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    Heej arno,

    Mag ik vragen waar jij ergens vliegt?

    Een koord van 6mm is natuurlijk mogelijk. Je moet alleen rekening houden, dat de rol dan natuurlijk vele malen groter wordt dan met een 3mm koord. Hoeveel groter, geen idee. Maar het belangrijkste is momenteel een werkend frame met aansturing. Als er dan een dikker koord op moet. Dan is het een kwestie van de rol groter maken.

    Heeft iemand misschien een indicatie. Hoe dik een rol wordt met 25meter lijn erop.
    Graag dan de grote van de rol erbij vermelden (lengte + diameter). En ook graag de diameter van de as van de rol vermelden
     
  20. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Hi

    Meestal vlieg ik bij Therniek 58 in Nuth.
    Bij een grotere rol dikker koord denk ik dat je een iets andere aandrijving nodig hebt als een 400 'r .....................
    Voor de grote van die rol zou ik ff moeten gaan meten


     

Deel Deze Pagina