Sleepkoppeling bij "schuifneuzen"

Heren.

Heb een tijd geleden een occasionnetje gekocht: K2 zwever met een afschuifbare neus. Probleem is dat wij op het veld geen lier hebben, met 100m is dat bovendien te kort.
Het model is te lang voor mijn huckepack, en om te kunnen slepen moet ik een koppeling hebben die op een of andere manier niet in de weg zit met de "schuifneus".

Iemand daar al ooit een oplossing voor gezien?

Richard

ja,

Een sleepkoppeling in de romp bestaande uit een stukje buis gelijmd in een houten blokje ; daarin geboord een gaatje en daarin bewegend een stuk je staaldraad als los-pen.
In dit buisje wordt een dunner lang buisje geschoven met wederom daarin een gat voor de los-pen en aan de kopse kant een montagering voor de sleeplijn. De koppeling kan zo midden in de romp worden gemonteerd terwijl de sleeplijn/dunne buis door een gaatje in de opschuifneus naar binnen kunnen worden gestoken.

Ron.
zit even aan de ander kant van de aardkloot, dus ik heb geen foto. Het is een F3J zwever, zie http://www.fvk.de/K2.html . De apparatuur is in de neus op een frame gebouwd en de ronde kunststof neus schuift er overheen als een, eehhhh, nou ja, bedenk het maar ;->.

Het is een veelgebruikt systeem de laatste jaren in deze klasse.
De haak zal aan het fame(romp) moeten komen, en door de neuskap moeten, die wordt alleen met klemkracht op de romp gehouden. Ik denk aan een externe koppeling.

Overigens geen reactie bij RCN met dezelfde vraag.

Richard

Dat systeem ken ik toch wel. Ik dacht dat het een grote schaalzwever was. Maar helaas, een oplossinging heb ik niet voor je. Je kunt bij jullie in Oss de keer-rol toch buiten het veld zetten d.w.z. als jullie een lier zouden aanschaffen.

Arjen.
DAT was snel, tja Osaka-Nederland, ik heb wat last van het tijdsverschil he......

Heb je er een tekening/foto van, zullen misschien wel meer mensen interessant vinden.

Is het geen mooi weer in Nederland, moeten jullie niet vliegen?

Richard

Ron.
Ik ben op dit moment de enige in de klub met evt behoefte aan een lier. Tussen ons veld en de buurman (waar mee te praten valt) echter prikkeldraad.
Heb het wel eens geprobeerd met een rubberkabel start maar draad gaat toch gauw in het prikkeldraad zitten.

Richard

Hoi Richard,

Bij echte zweefvliegtuigen (de Ka6 bij voorbeeld) wordt soms (bij gebrek aan een neuskoppeling) gesleept met een lierkoppeling, die zit onderaan de romp, voor het wiel.
Ik weet niet tot waar je demonteerbare neus komt, maar misschien is dat een oplossing?

groeten

Biggles

Richard Branderhorst zei:
Heb je er een tekening/foto van, zullen misschien wel meer mensen interessant vinden.

Is het geen mooi weer in Nederland, moeten jullie niet vliegen?

-Nog niet. Ik zal morgen kijken of ik er een kan maken en dan hier posten.

-Nee want het regent hier (Bodegraven) nogal... :cry: Misschien morgen :(

er waren ooit eens losbare sleephaakjes voor onder de romp, eens kijken of ik daar nog wat van kan vinden, naar mijn weten waren ze van multiplex.................Peet..................;)

Richard Branderhorst zei:
Heren.

Heb een tijd geleden een occasionnetje gekocht: K2 zwever met een afschuifbare neus. Probleem is dat wij op het veld geen lier hebben, met 100m is dat bovendien te kort.
Het model is te lang voor mijn huckepack, en om te kunnen slepen moet ik een koppeling hebben die op een of andere manier niet in de weg zit met de "schuifneus".

Iemand daar al ooit een oplossing voor gezien?

Richard
:wink: Hoi. Normaal moet voor het slepen de koppeling zo ver mogelijk vooraan zitten. Dit om een strakke sleep te kunnen garanderen. Je mag de koppeling echter ook achter zo'n schuifneus zetten, maar zo dicht mogelijk op de grens dan. Nadeel van de opzet is dat je steeds in een hoge sleep terrecht komt. Niks op tegen als je ervaring hebt in het slepen. Nota: Sommige fullsize kisten hebben hun sleephaak ook achteraan, bijna bij het hoofdwiel, vlak bij de lierhaak. Als je toestel niet te zwaar is tov de trekker zie ik geen probleem.

Ik zweefvlieg ook "in het echt".
Veel gesleept met B4 en Janus zonder neushaak. Sleep je dus met de lierhaak. Nooit een probleem gevonden. Moet je wat meer down geven. Zal bij model ook wel lukken.

hoi, Ik wist het niet zeker of het zo ver mocht zitten bij de full size...De Jantar heeft ze een beetje voor het wiel zitten.
Maar voor een model mogen we de lijn niet doortrekken omdat we er niet inzitten en alles op een afstand gebeurd...niet echt eenvoudig als de sleep wat ver zit. Maar idd, het kan geen probleem geven...en tenslotte, de zweefpiloot kan altijd losgooien als het fout loopt. Er is maar een manier om het te kunnen....Blijven oefenen..

Martin.

In de fullsize is het inderdaad makkelijker, het toestel waar je op richt zit voor je snufferd! Bij modellen ligt dat moeilijker, te ver naar achteren met die haak en je model kan bvb in het begin van de start dwars gaan staan.
Langzamerhand begint zich echter een plannetje te ontwikkelen hoe ik dat intern moet bevestigen (want intern zit de sterkte, niet aan de losse neus).

Hoi Richard,

had je al een idee uitgewerkt? Ik heb ook nog een 2m kist liggen met zo'n 'schuifneus'.... wie weet?! Kom ik een keertje bij je langs om gesleept te worden :D

Groet,

Bob

sorry dat ik ouwe koeien uit de gracht haal maar ik zit met hetzelfde probleem. En in dit draadje heb ik ook niet echt een duidelijk antwoord gevonden.

De oplossing van Richard zal best werken, alleen snap ik niet zo goed wat hij bedoelt.
Is er iemand die er een oplossing voor heeft (na een jaartje misschien nieuwe frisse ideeën?)

Nee Kurt.
Het project is blijven liggen, kist is klaar en wacht op een weekend dat ik eens naar Calais ga...
Maar ik sta nog steeds open voor een suggestie. Ik heb wel wat vage plannen(nog steeds) omtrent een systeem.
Een totaal andere aanpak zou zijn:
De ontkoppelhaak in de sleeplijn maken:
Je hebt alleen een kleine lichte ontvanger nodig op hetzelfde kanaal als je zwever, samen met een kleine accu en een ontkoppelservo zou je een "lus" kunnen doen ontkoppelen. Het geheel verpak je in een worst isolatiebuis, dat kan tegen een stootje als de lijn afgeworpen wordt.
Dan hoef je niks in de zwever in te bouwen, slechts een haakje is voldoende.

Back