Sleeptoestel Calypso met romp in onconventionele bouwwijze ...

Daarnet de huls gemaakt die in de romp komt ...

19-11-13+-+1

Hier is duidelijk de isolatie tape te zien die rond de glasweefsel slang is gewikkeld ...

Laatst bewerkt:
Epoxy hard uit door de chemische reactie van de harder, niet de lucht ;-) maar mooie vleugelbuizen heb je daar gemaakt!

Ik heb op deze manier ook eens een heel licht rompje gemaakt met een carbon kousje en een kevlar kousje... Supersterk en superlicht echt geweldig dat spul

Ja dan wordt hij sterker.
Ik doe het trouwens met gewone transparante tape.
De plak kant doe ik dan naar buiten.
Als je met z'n tweeën ben is dat makkelijker maar dan maak je mooie buisjes.
Ze glimmen dan nog een beetje.

Maar jou buisjes zien er ook gelikt uit.

Even :offtopic:

Ik ga waarschijnlijk morgen eens een test doen om vierkante vleugelhulzen te maken met de glasweefsel slang...
Een clubmaatje heeft in zijn ASH 26 ook een vierkante alubuis in van 25 x 25 mm. en heeft de hulzen met gewone glasdoek gemaakt ( is volgens mij moeilijker )
Hij heeft nu de snij-profielen klaar voor de nieuwe ASH 31 van 7 meter spanwijdte ( HQ - DS profielen )
Volgende week snijden we de kernen hiervan. Meer hierover in een ander draadje !

Back :ontopic:

Ik heb vierkante hulzen gemaakt over piepschuim heen.
De vleugels gewoon gesneden daar weer de hoofligger uit gesneden hem dunner gemaakt.
Toen een koolstof kous over een pvc pijp geschoven in de pvc pijp het piepschuim.
Er samen af/uit getrokken zo zat hij mooi om het schuim heen.
Een dikke koolstof strook er boven en er onder op.
lekker in gesopt en samen met de kernen laten drogen.
Het was voor een 4,2 meter ash-26 het werkte best makkelijk.

Voor een 6 meter heb je grover geschut nodig maar misschien heb je aan sommige dingen wat.
Ik heb even een serie foto's van de bouw van de vleugel in een mapje geplaatst.
http://www.mijnalbum.nl/Album=O7DAUVJT

25-11-13+-+1

Gelukt ! ! !
Om dit kleine stukje te maken was iets moeilijker dan een langere huls maken.
Als je een langere huls maakt kan je de glasweefsel slang netjes opspannen met tape , zo is het simpel om het epoxyhars aan te brengen

Nu de cockpit nog uitgloeien, de tempex delen tegen elkaar lijmen , wat bijwerken/schuren en tape over de romp doen , met losmiddel behandelen en daarna er twee lagen Glas-Hohlfaser-gewebe glasweefsel erover doen plus één laagje gewoon glasweefsel.

De motorkap kan ik ondertussen ook voorbereiden.
De vleugels en stabilo zijn ook gegloeid ...

Waarom de epoxy niet direct op de tempex?
Als je klaar ben gooi je er een liter thinner in en alle tempex spoelt er zo uit.

Waarom de epoxy niet direct op de tempex?
Als je klaar ben gooi je er een liter thinner in en alle tempex spoelt er zo uit.

Na de epoxy uitgehard is wordt het grootste gedeelte tempex er uitgegloeid en daarna is het héél simpel om de resterende stukken tempex los te pulken.
Is een properder oplossing dan met de thinner en het stinkt dan niet zo .

Dat is idd zo.
Maar misschien een domme vraag als je de wanden van het tempex nu eens 1 cm dik laat.
En je doe er aan de binnenkant een laagje mat tegen dan kan je de buitenkant veel dunner maken en heb je een lekker stijve romp.
Is dat een idee?

verstuurd met mijn smartphone

Dat is idd zo.
Maar misschien een domme vraag als je de wanden van het tempex nu eens 1 cm dik laat.
En je doe er aan de binnenkant een laagje mat tegen dan kan je de buitenkant veel dunner maken en heb je een lekker stijve romp.
Is dat een idee?

Hoe ga je dat matje aan de binnenkant aanbrengen ??

Ik dacht als je de voorkant open hou.
Dan mat op maat snijden.
In de hars soppen.
Dan op een pvc pijp rollen op een klein stukje na anders ben je het begin kwijt.
Die steek je in de romp.
Dan proberen af te rollen door de pvc pijp op het laagste punt te houden en de romp te draaien gelijkertijd netjes met een radiator kwastje waar je de steel van verlengt de mat aan deppen.
Ik weet niet of het werkt maar ik zit er zomaar aan te denken.
Als ik er een zou bouwen zou ik het in iedergeval proberen.

Ik dacht als je de voorkant open hou.
Dan mat op maat snijden.
In de hars soppen.
Dan op een pvc pijp rollen op een klein stukje na anders ben je het begin kwijt.
Die steek je in de romp.
Dan proberen af te rollen door de pvc pijp op het laagste punt te houden en de romp te draaien gelijkertijd netjes met een radiator kwastje waar je de steel van verlengt de mat aan deppen.
Ik weet niet of het werkt maar ik zit er zomaar aan te denken.
Als ik er een zou bouwen zou ik het in ieder geval proberen.

De methode die ik ga toepassen is door twee maatjes reeds beproefd en goed bevonden...
Dus hiermee ga ik niet meer experimenteren. Met een 1 cm dikke laag tempex te laten staan verlies ik ook nuttige binnen ruimte, en moest de benzinetank ooit eens lekken ...
Achterkant romp komen er nog een paar Honinggraat spantjes in. De honinggraat wordt natuurlijk ook eerst van glaslaagje voorzien

Back