slepen van een Dedalus

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door ralph123, 18 apr 2013.

  1. ralph123

    ralph123

    Lid geworden:
    31 mei 2007
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Holland
    is het slepen van een dedalus ( een erg basic, ouderwetse zwever zonder rolroeren) er moeilijk ?
    de sleepkist is een Big lift met een 9 cellen motor. die je kan vergelijken met een 25 cc viertakt. big lift heeft rolroeren en flaps.
    ik heb een lijn van twintig meter en ben van plan met klittenband te slepen
    vraag 1) is het slepen van een zwever zonder rolroeren moeilijk ?
    vraag 2) hoe stevig met het klittenband zitten ?

    gr ralph
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Er zijn iets meer variabelen in het spel :)
    Voor een ervaren sleper en ervaren zweefvlieger (ervaren in het gesleept worden dus) is het een eitje.
    Als één van beiden geen ervaring heeft gaat het meestal ook nog goed. Als ze allebei geen ervaring hebben kan het alle kanten op :)

    Een zwever zonder rolroeren kun je prima slepen, zeker met een voldoende sterke sleper. De kunst is om iets lager achter de sleper te blijven dan je met rolroeren zou doen, dan blijft het stabieler.

    Afkoppelen doe je door een looping te trekken. De sleper vliegt ondertussen gewoon rustig door. Pas als de zwever los is moet de sleper omlaag en/of zijn gas dicht doen. Je wilt niet dat de lijn slap komt te hangen.

    Hoe sterk het klittenband moet zijn is een kwestie van proberen. Het moet zo vast zitten dat het slepend blijft zitten (komt niet heel veel kracht op, hooguit bij het starten of als het mis gaat) maar wel los te trekken bij een looping. Het kan beter een keer te vroeg losschieten dan helemaal niet los willen.

    Plak op de zwever een paar centimeter (beetje afhankelijk van de kwaliteit, 5cm moet ruim genoeg zijn) van de "zachte" kant, daar blijft minder gras en zo in hangen. Leg de harde kant aan de lijn in eerste instantie een centimeter of 3 over het zachte deel. Als het los schiet ietsje verder er op leggen.

    Het enige nadeel/risico van klitteband is dat je bij de start niet zo makkelijk af kunt koppelen als het mis gaat.
     
  3. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    en hoe steiler hoe makelijker.
    het is wel te doen zonder rolroeren.
     
  4. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    5cm klitteband is voor de Daedalus (950gram ofzo?) al erg veel. Hangt beetje van het type klitteband af, maar begin eens met een cm of 3.
    [edit] ik die dar Arjan 3cm neerzet om te beginnen, goed plan!)

    Bij het slepen moet je ongeveer half down houden. Doe je dat niet gaat een richtingroerkist meestal vervaarlijk heen en weer slingeren achter de sleepkist. Met een redelijke bak down stabiliseert zich dat weer.

    Richtingroerkisten startten wij meestal niet van de grond, maar met een handstartje. Terwijl de sleper op gang komt 2-3stappen meelopen en de zwever een redelijk zet geven. Dat vond ik het betrouwbaarste werken.

    Klinkt misschien wat ingewikkeld, is het niet, kwestie van een paar keer proberen en dan lukt het vanzelf. Zal je reuze meevallen als je het eenmaal geprobeerd hebt.

    Gerben
     
  5. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ook even onze recente ervaringen :D ....klittenband gaat erg goed, wij hebben de beste ervaring, na wat geprobeer, met 10 cm klittenband, maar dan wel een strookje van 0,5cm cm breed. Idd de zachte kant op de zwever. Een smalle strook, langer dan de 5cm van Arjen :D zorgt ervoor dat je in de trekrichting van de lijn toch voldoende "plak" hebt.....komt er zijwaarts druk op het klittenband dan gaat zo'n dun streepje toch wat sneller los dan een brede strook. WE hebben geloof ik 4 grondzwaaien gehad met roodkapje en die kwam aan het begin van de zwaai zeg maar al los van de lijn.
    Van vastzitten hebben wij nog geen last gehad....eerder te snel loskomen.

    Opgooien is het meest veilig hebben we gemerkt en voorkomt grondzwaaien...gewoon lijn strak trekken, sleper volgas, en een paar passen meelopen. Met lichte zwever zoals de roodkapje 2.5m / 1 kg is gooien niet echt nodig.....maar de asw van Huey is wat zwaarder 2.4 m / 2kg en die wil wel ff een zet mee hebben.

    Wat helpt is als je weet hoeveel meters je sleper nodig heeft om los te komen.....Slijm testte dat altijd ff voor het slepen...zijn caravelle is met met een beetje tegenwind meestal met 5 meter los.... en dat is ook vaak de afstand die je met de zwever meeloopt.

    Met 20 meter lijn (niet te dun / te licht) worden de meeste klappen zo bij de start gedempt door het gewicht van de lijn. Ik gebruik(te....mijn lijn ligt nu ergens in het bos in bergeijk :D ) 20 meter waslijn 3mm geplastificeerd van de action ...lijkt erg dik zwaar maar werkte perfect.

    en idd hoe steiler hoe beter... maak de eerste sleepjes een rechte klim en ga niet moeilijk doen met bochten draaien is mijn advies...ONze eerste sleepjes vond ik eng en ik gooide de zwever er al snel af, al deed ik dat wel met hoogte genoeg... Loopen niet nodig sleper naar links, zwever naar rechts..... inmiddels draai ik na een 30 tal klittenbandsleepjes met Slijm en de roodkapje op de sleep rondjes rond het veld :) Mijn ervaring met roodkapje en de asw is dat je eigenlijk alleen op ri- roer moet sturen en een beetje aileron)



    en deze.. wel een grondstart (doen we inmiddels niet meer) wat wazig..maar je ziet dat de lijn en het klittenband mooi de klappen opvangen. De zwever roodkapje, een 2 asser volgt mooi de slepert. Het probleem bij deze sleep was meer dat ik aan het overcorrigeren ben met het ri-roer.....pilot induced oscillation...:D (was ons 3e sleepje pas :D)

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat is het enige wat ik persoonlijk echt nooit zou doen, en als ik de sleper ben ook echt absoluut niet wil hebben. Als het klitteband dan niet los gaat heb je direct een serieus probleem omdat de sleper uit zijn vliegrichting wordt getrokken en zal gaan dwarrelen.
     
  7. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Snap ik, maar zo werkt het met een dun streepje kl**te band wel goed bij onze setup... het gaat altijd los en ook reproduceerbaar, ik heb het zelfs meerdere malen op video staan.. Loopen kan altijd natuurlijk altijd voor de liefhebbers. In onze setup werkt slepert naar linksonder, en zwevert naar rechtsboven (of andersom) helemaal goed, elke keer weer.

    Misschien is het omdat onze klittenband constructie gemaakt is om vooral los te gaan, ipv vast te blijven zitten ? Dunno...
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2013
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Franck, als je gesleept gaat worden is er eigenlijk maar één ding belangrijk: recht achter de sleper zien te blijven. Zolang je dat doet kan er niks mis gaan. De incidenten gebeuren enkel bij de bochten (dan is het moeilijker er achter te blijven en kun je of een doorhangende lijn krijgen, of een zwever die uit de bocht vliegt en de boel omver trekt) en bij het afkoppelen als de zwever niet los gaat en de sleper al wegdraait of duikt.
    Het is slim jezelf van het begin aan te wennen nooit iets anders te doen dan recht achter de sleper blijven.
     
  9. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    En zo ist ! Maar omver trekken van je slepert is met onze klittenband setup nog nooit gebeurd en lijkt mij iig onmogelijk....wel met de vaste sleepkoppeling (met als gevolg een uitgebroken sleepkoppelingsunit van de caravelle...zie draadje bergeijk)
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2013

Deel Deze Pagina