Sliertjes jager

serge pot

Forum veteraan
Aangezien we op de vzg/elc doorde weeks in de avonduren wat malloten hebben getroffen die graag op sliertjes willen gaan jagen .
Had ik eerst door mijn tekening database heen gelopen en vond de modellen te leuk om deze te offeren aan wat gespeel .

Ik had eerst een jaguar280 van jivaro in gedachten,maar daar werden mij de rompmaten te smal voor de radio en accu (ik wil toch minimaal 4 a 5 minuten volgas moeten kunnen )

Dus na wat teken werk Had ik een rompje uitgedacht met het idee max 1 meter span bij max 1kg vlieggewicht.
De vleugel wordt een simpele rechte plank met een mh32 profiel met een koorde van 260mmbij 1000mm span .V-stelling is een overbodige luxe .

2012-03-292020_56_37.png

2012-03-292021_12_22.png

2012-03-292021_20_56.png

2012-03-292021_21_21.png

2012-03-292021_21_45.png

Een simpel toestelletje op een himodel 2814/08 met een 11x5,5 apce propje .

Ik zet er wel een landingsgestelletje onder .

Nu nog het juiste lint vinden .

Mhh, ik heb nog een nooit gevlogen eigenbouw P51 met een spanwijdte van 800 mm en een 2,5cc op de kamer van m`n zoon staan.

Zal niet de beste en de snelste sliertjager zijn maar mezelf aan stukken vliegen kan ik als de beste.

Misschien moet ik deze ook ooit maar eens......................

Sliertjes jagen is leuk :). Heb er zelf 3. Een Dewoitine (OS15fp), P51 (OS25fp) en een Corsair F4U (Dymond 3536 electro). Behoren steeds meer tot mijn 'altijd mee' kistjes. Bij ons op de club vliegen we geen actief sliertjes (want iedereen bang zijn kist te verliezen), dan doe ik het zelf maar (lees vlieg al een boer want dat kan ermee, hahahaha).

Succes met de bouw en post vooral foto's. Ben er benieuwd. Deze tak van modelsport zie je weinig meer in nederland (Duitsland wel veel), jammer.

En Berto, mocht je ervanaf willen zonder hem zelf kapot te vliegen, u geeft maar een gil ;)

We hebben niet stilgezeten vandaag .En hebben het houtwerk afgemaakt .

100_1384.jpg

100_1383.jpg

100_1382.jpg

100_1381.jpg

Nu dus nog bespannen,radio inbouwen en stuurhevels plaatsen .
Cockpitkapje maken .

Leuk ding! Heb je wat meer maten / een maatschetsje? En/of kan je de foto's uit de openingspost wat vergroten? Ben niet zo'n sliertjes jager, maar het lijkt me wel een leuk gooi en smijt kistje.

Dank,

Hugo

Ik zal als hij goed vliegt de tekening wel inscannen en er een vleugel bij tekenen .

Goed hij is vliegklaar op wat markeringen op de vleugel na .

100_1386.jpg

100_1388.jpg

Mijn dochter wilde pertinent deze draak op het toestel (griffioen).

Met wat vogelen de griffioen uitgeprint op het oratex . oratex dus vlak op de werkbank gelegd aangezien de inkt heel slecht hierin trekt en dus ook belabberd droogt .Met een fohn op 80 graden de boel droog gefohnt waarna een laagje blanke lak de zwarte kleur deed verbronzen .Stom toevallig pakte dit best geinig uit .

De 1 kilo ben ik dus overheen gegaan ( grrrrrrrrrr) De Himodel 2814-8 met 40 amp towerpro regelaar zijn dus ook uit het toestel gegaan. er mocht dus even samen met een (oude motor uit mijn sukhoi)Hyperion zs3020-10 ook nog even 300 gram lood in de neus wat het leuke totaal geeft van 1490 gram vliegklaar toestel. Er zit nu dus ook een hyperion regelaar in van 50 ampere .En een propje van 14x7.

Ach het is nu een leuk ragbakje .Kunnen we dus alsnog een sliertjes jager gaan maken(fw190 of fiat 55) .1.5 kilo is mij te lijp met zo'n gang om sliertjes te gaan snijden .

Oh, jammer van het gewicht. Aangezien je toch sneller bouwt dan het gemiddelde onderbetaalde Chineesje, waarom bouw je niet een tweede rompje met de vleugel een stukje naar achteren, en de neus iets langer? Ik vind het een gaaf kistje, het moet wel te doen zijn rond de kilo. En je accu onder de motor door helemaal naar voren.

Hugo

leuk kistje hoor, ziet er geinig uit.
Lekker snel gebouwd ook, ik zou een 2e maken die rond de kilo kan uitkomen.
iets lichter bouwen, met name in de staart. daar valt een hoop te winnen.
elke gram achterin is 4 gram in de neus.
de latjes voor het stabilo en kielvlak kun je behoorlijk dunner maken hoor, daar is echt veel te winnen.
ik heb een liddle stik gebouwd met een 4cc methanol motor en zit rond de 1.2 kilo, die kan knettersnel en is nog lichter te bouwen
zie hier een verslag das-liddle-stik-bouwverslag-kist-gereed

deze kist ben ik nu nog een keer aan het bouwen maar dan met een electro aandrijving (voor m'n zoon). ik verwacht toch gauw 200 gram te besparen, kunnen we ook lekker sliertjes jagen.

Ik vind je verslag leuk en duidelijk, nu nog 1 kist van ongeveer een kilo en je hebt een fantastische sliertjes jager.

Gerard

Laatst bewerkt door een moderator:
Toch leuk die commentaren ,kan ik zekers waarderen .

Hij heeft aan het eind van de middag gevlogen .
Het waren maar 3 vluchtjes .
Ik had vezuimd om het motorspant goed te verlijmen en rondom in het hout te zetten .Deze is dus losgekomen in de lucht tijdens de 2e vlucht . Wel kon ik constateren dat de motordomp van 2 graden te weinig was .

Afijn . 1e vlucht dus geconstateerd dat de motor domp te weinig was .Vermogen was er genoeg .Vliegsnelheid lag verrassend genoeg redelijk laag (maar met 26,5 vierkante decimeters kom je dus op een 57gram de decimeter).Reactie op alle roeren was goed aanwezig ook op lage snelheid ,zonder vervelend te worden .Rondvliegen doe je dus op 1/3 gas .
Landing ingezet en met sleepgas aangevlogen .Het toestel laat zich dus als een veertje neerzetten .
De 14x7 is dus echt te groot voor dit toestel met het landingsgestel wat ik gekozen heb . in de landing tikte de prop even de grond aan .
Dus voor de 2e maal de lucht in en daar ging het mis ,motorschot los .
Landing dus ingezet en met het vooruitzicht op brokken de landing afgemaakt en ook dit ging prima .

Ter plaatse dus motorschot opnieuw verlijmd en een kleinere prop geplaatst (ik had nog een drieblads 10x7 bij )
tevens gelijk de motordomp op 4 graden gezet .
Het toestel vertrok nu neutraler op vol gas en had niet de neiging om gelijk omhoog te trekken .
Helaas ging nu voor de 2e maal het motorschot los .
Dus weer een noodlanding welke weer goed ging .

Thuis gekomen heb ik dus gelijk het motorschot rondom in het hout gezet en goed verlijmd .

Ik heb gelijk van elke tip van de propellor 15mm afgehaald en opnieuw geballanceerd .De prop is nu dus een 13x7 geworden .
Zondag of maandag gaan we het opnieuw proberen .Morgen lig ik in de scheg met moeders en dochter om lekker te gaan zwemmen .En om lekker over een eventuele andere vleugel na te denken ,zodat en de vliegsnelheid iets omhoog kan en het zwaarte punt 20 mm naar achter
span is nu 100cm met een koorde van 265 van zowel wortel als tiprib.
Als de tiprib dan een 205 mm wordt ,kan dit dus gelijk een 200 gram uit de neus betekenen .

Maar we gaan het eerst zo proberen .

Gefeli met de maiden, fijn dat de boel relatief heel is. Kan je de vleugel niet recht houden en de opening in de romp iets verschuiven? Je had het motorschot meteen wat kunnen opschuiven.

Als je toch aan de freubel gaat, zoek mijn topic over mijn somethin extra eens. Daar heb ik met balsa en depron een hele lichte stijve staart gemaakt. Scheelt voorin weer een hoop.

Succes,

Hugo

Laatst bewerkt door een moderator:
Back