Voor de geïnteresseerden:
Dit zijn de twee kardankoppelingen uit mijn grote Vario BO 105 CBS.
Beide uiteraard exact hetzelfde aantal draaiuren, beide koppelingen zin "recht" opgesteld (dwz geen hoek tussen de assen).
De voorste koppeling (bij het mechaniek) had ik vanwege rumoerigheid van een opgekrompen en oliegeharde bus voorzien, de achterste (van de horizontale as naar de 50 graden tandwieloverbrenging) niet.
Na plm 5 jaar (en 35 draaiuren) begon de staart steeds rumoeriger te worden, en na demontage was dit het resultaat:
Het lijkt er sterk op, dat de bus niet alleen de koppeling zuiverder laat lopen, maar omdat het vet in de koppeling blijft zitten, is de slijtage vele, maar dan ook echt vele malen minder (de foto vertekent wat vanwege een restje vet, maar de groeven in de geringde koppeling zijn nog volkomen vlak, slechts de pen van de "dogbone" vertoont lichte loopsporen). Onnodig te zeggen dat de dogbone van de ongemodificeerde behoorlijk zwaar weggesleten is...
Voor deze aanpassing moet ook het andere deel van de koppeling afgedraaid worden tot de pen zuiver in de bus past, maar ondertussen gaat de nieuwe koppeling dus ook die ring krijgen.
Wie weet heeft iemand anders hier ook wat aan.
Groet, Bert
Dit zijn de twee kardankoppelingen uit mijn grote Vario BO 105 CBS.
Beide uiteraard exact hetzelfde aantal draaiuren, beide koppelingen zin "recht" opgesteld (dwz geen hoek tussen de assen).
De voorste koppeling (bij het mechaniek) had ik vanwege rumoerigheid van een opgekrompen en oliegeharde bus voorzien, de achterste (van de horizontale as naar de 50 graden tandwieloverbrenging) niet.
Na plm 5 jaar (en 35 draaiuren) begon de staart steeds rumoeriger te worden, en na demontage was dit het resultaat:
Het lijkt er sterk op, dat de bus niet alleen de koppeling zuiverder laat lopen, maar omdat het vet in de koppeling blijft zitten, is de slijtage vele, maar dan ook echt vele malen minder (de foto vertekent wat vanwege een restje vet, maar de groeven in de geringde koppeling zijn nog volkomen vlak, slechts de pen van de "dogbone" vertoont lichte loopsporen). Onnodig te zeggen dat de dogbone van de ongemodificeerde behoorlijk zwaar weggesleten is...
Voor deze aanpassing moet ook het andere deel van de koppeling afgedraaid worden tot de pen zuiver in de bus past, maar ondertussen gaat de nieuwe koppeling dus ook die ring krijgen.
Wie weet heeft iemand anders hier ook wat aan.
Groet, Bert
Laatst bewerkt door een moderator: