Slijtage ? ?

• Topicstarter Topicstarter crossfreaky14
  • Startdatum Startdatum
C

crossfreaky14

Guest
Ik heb het volgende probleem.
Ik wou even gaan rijden, auto gestart. Nog geen 2 minuten gereden of hij valt uit. Ik opnieuw proberen te starten. Vliegwiel vast.
Uit elkaar gehaald en nu gaat de zuiger heel erg zwaar naar boven ( boven blijft die zeg maar steken). Het is net alsof het smaller is geworden :P.
Er zitten wat hele kleine "geulen" in de clinder.

Wat zou het kunnen zijn, en hoe kan ik dit verhelpen zodat hij weer normaal draait.. ??
(de streepjes op de foto daar zitten 2 'geulen' in).
B.v.d.

Foto hieronder:
IMG_80321.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is helaas het einde van je motor.
Je hebt een vastloper gehad.

Dat kan verschillende oorzaken hebben.

1 je motor is te heet geworden waardoor je zuiger is vastgesmolten aan je cilinderwand
2 er is vuil in je motor gekomen, dat kan hij door je luchtinlaat hebben aangezogen, of je hebt een kapot achterlager die stukjes metaal ging afgeven. In dat laatste geval zul je op de bovenkant van je zuiger kratertjes moeten zien.

In alle gevallen zal die motor nooit meer goed lopen.

Die klemming bovenin je cilinder is goed! Een cilinder van een nitro motor loop conisch. Daardoor heeft hij klemming en dat zorgt weer voor compressie. Zou deze klemming er niet zijn dan heb je geen compressie en zal het blokje niet/slecht lopen.

Die 'geultjes' kunnen duiden op motor of andere troep in de motor. Ik weet niet hoe diep de geultjes zijn. glijd je nagel er over? of is er een merkbaar geultje te voelen?

Haal je motor even uit elkaar en bekijk ook even je zuiger; heeft die ook verticale geulen op dezelfde plaats? (en maak ondertussen foto's hoe de cilinder/zuiger in je motor zat! Zodat je altijd een idee hebt hoe je motor weer in elkaar moet)

succes!

Laatst bewerkt:
Oke. Bedankt voor jullie snelle reacties.
Dan ga ik hem maar even uit elkaar halen..
Moet ik dan maar een nieuwe motor kopen... Als dat het beste is.
Ik post zo wel een nieuwe reactie (met foto's van binnen ;) )

Ik zou eerst inderdaad maar eens goed kijken voordat je meteen nieuwe motor koopt mocht je motor dus echt op zn eind zijn..

Wellicht nieuwe zuiger/cilinder combo als die er is en past.

Laatst bewerkt:
Een nieuwe zuiger/cilinder + drijfstang +zuigerpen en veertjes (nieuwe zuiger/cilinder betekent automatisch drijfstang vervangen :!: ) kost je meestal net zoveel of zelfs meer als een nieuw blokje van Force of iets dergelijks...

Mijn advies is dan ook om gewoon een nieuw motortje te kopen , is alles meteen nieuw , dus ook je krukas , lagers en carb ;)

Reviseren van een motor loont meestal alleen bij de duurdere motoren van b.v. Novarossi , R&B , Sirio , Picco etc. etc.

Klopt in de meeste (bijna alle) gevallen wel. Maar had zelf de ervaring dat ik voor 39 euro een getunede cilinder + zuiger combi kon kopen.. wat wel wat goedkoper is dan een nieuwe motor. Dus daarom zei ik dat..

Net even motor uit elkaar gehaald.
Nu zie je echt goed dat er van die kleine metaal deeltjes erop liggen. Daardoor
zijn waarschijnlijk ook de 'gleuven' erin gekomen. Als je er met je nagel overheen gaat
merk je hetwel, maar niet heel erg dik...
Ook een foto:
IMG_8038.jpg

Er zit onder het zuigertje, zon randje (geen veer). En verder ziet het er wel redelijk uit.

Het probleem is dus waarschijnlijk alleen dat er gleuven in zitten en metaal deeltjes
op de zuiger..
Iemand een 'goedkope' oplossing .. ?

@ snowmansion: waar heb je die gekocht ( ik ga wel even googlen ;)).

Ik heb die bij pkracing gekocht als option parts bij mijn cd-3.

Had mijn motor niet ingelopen dus motor was snel op zijn eind. Weinig compressie/klemming dus besloten om toen nieuwe cilinder +zuiger set te monteren die wellicht ook wat sneller is...(moet nog testen op circuit). Weet dus niet of die ook bij jouw gaat passen ik denk van niet..

En zoals gezegd kan je wellicht beter opzoek gaan naar andere motor..

PK Model Racing

Laatst bewerkt:
Kan het op de foto niet helemaal goed zien maar ik gok dat het een 3,5cc is ...

Een nieuwe force motor is dan goedkoper als de motor reviseren , de door Snowmansion genoemde set is voor 2,5cc motoren en gaat dus niet passen als het een 3,5cc is ;)

Bij de set van PK heb je als het goed is ook nog een drijfstang + toebehoren nodig , de drijfstang moet je bij het plaatsen van een nieuwe cilinderset ook meteen vervangen :!:

Zou zonde zijn als je je nieuwe setje om zeep helpt met een oude drijfstang die knapt ;)

Oke.
Het is een hyper .21 3.5 cc
Dan ga ik maar op zoek naar een andere/nieuwe motor...
Een relatief goedkope.. denk ik..

B.v.d. voor jullie antwoorden.

Oke.
Het is een hyper .21 3.5 cc
Dan ga ik maar op zoek naar een andere/nieuwe motor...
Een relatief goedkope.. denk ik..

B.v.d. voor jullie antwoorden.

Ik ben wel goed .... zelfs met onduidelijke foto's ;) :rolling: ;)

Neem eens een kijkje bij Conrad , die motoren komen ook van de Force en je hebt geloof ik al een .21/3,5cc voor nog geen €100,- ....

Heel veel goedkoper ga je ze niet vinden;)

Oke,
Dat ziet er heel erg aantrekkelijk uit ;).
Past bijvoorbeeld die GO 21 3,5 ccm ...... of de force 21 standard.... wel op mijn eigen (hobao hyper 7).
Of is dat altijd het geval ?

Die deeltjes op je zuiger verklappen dus dat je achterlager stuk is.

Dan heeft het echt geen zin om de motor te repareren.
Lindinger is een betrouwbaar adres, ga daarvoor !

Klopt in de meeste (bijna alle) gevallen wel. Maar had zelf de ervaring dat ik voor 39 euro een getunede cilinder + zuiger combi kon kopen.. wat wel wat goedkoper is dan een nieuwe motor. Dus daarom zei ik dat..

Geloof mij, een getunde zuiger/cylinder zal niet echt veel sneller/beter lopen. Een goede tuning bij dit soort motoren zit meer in de krukas dan in de poorten.

Oke helaas dan. Nou in ieder geval ben ik hem nu aan het inlopen (zie ander draadje van mezelf)

Maar ik zal de resultaten wel zien op mylaps als ik weer ga rijden @ de Mach. In ieder geval weer rijden..

Back