We hebben een schuurtje.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik zou bij zo'n formaat toch wel naar een echt profiel gaan. Je hebt voor de stevigheid toch wat dikte nodig. Een 'plank' van die dikte geeft toch erg veel weerstand en mogelijk andere effecten.
Bovendien oogt een profiel ook veel beter dan een plank ...
Bv. de bekende symmetrische NACA-profielen. Beter is SD8020. Die heeft minder last van het zgn. dead-band effect. Iets waar alle symmetrische profielen last van hebben. De een wat meer (NACA) de ander wat minder (SD8020).
Het dead-band effect is dat bij de eerste ± halve graad uitslag vrijwel geen effect optreedt. Daarna wordt dat ontbreken van effect sprongsgewijs 'ingehaald'. Het gevolg is dat heel subtiel sturen rond 0 graden invalshoek moeilijk is. SD8020 heeft hier beduidend minder last van (maar is er ook niet vrij van).
Intussen wel een redelijk stuk verder met de romp, maar ik ga het draadje sluiten. Wat een snerttekeningen. De moed zakt er redelijk bij in de schoenen.
Ik heb nog wat Taylortekeningen liggen, da's toch heel iets anders, alleen zweeft het wat minder. Komen we later op terug.
Mees