Ik heb in het verleden ook een keer gedacht een ligger te versterken door wat UD koolstof op de ligger te plakken. Dat was op een 5m houtbouw schaalzwever. Die kist is overleden door een gebroken vleugel tijdens het slepen. Of het zonder de carbon ook gebeurd zou zijn weet ik niet, maar ik heb wel input gehad dat de combi hout-koolstof niet lekker werkt.
Mij is het als volgt uitgelegd (iets anders dan MaartenCornelissen beschrijft):
Koolstof rekt extreem weinig onder belasting. Hout rekt veel meer onder dezelfde belasting. Het koolstof voorkomt dat het hout uit kan rekken, waardoor het hout niet goed belasting kan dragen. Alle belasting moet dus door het koolstof opgenomen worden. Geen probleem als er genoeg koolstof gebruikt is, maar als alleen de koolstof de belasting niet aankan dan breekt het. Nu komt ineens alle belasting op het hout te staan, wat tot een 'geweldsbreuk' kan leiden.
Les: als je koolstof gebruikt, gebruik dan genoeg voor de beoogde belasting. Een beetje koolstof op het hout als 'extraatje' werkt niet en kan leiden tot breuk bij lagere belasting dan zonder koolstof.