Heren bedankt voor alle reacties, Ralf het blijft leuk om van jou hier reacties te vernemen!
@Aurectar: Het lijkt mij een goed idee om circa 600-700 gram lood zo ver mogelijk voorin te steken. De Mucha zal in totaal wel en kilo lood nodig hebben. Graag wens ik u succes met uw project, een goed 2014 en ik hoop u wederom te zien in Pottes.
@Jan Brilman: gisteren was er vrij veel wind. Dat geeft een wat vertekend beeld. Zeker als je met de wind mee vliegt. Ik vlieg dan ook wat sneller om voldoende luchtsnelheid te houden. Ik vloog met een paar klikjes uptrim, er kan denk ik nog wel lood uit. Op een dag met rustig weer zal ik eens een duikproef doen. De kist kan zeker langzamer worden gevlogen.
Met betrekking tot het instelhoekverschil: dat is zeker geen ontwerpfout. De bouw van grotere radiobestuurde zwevers was in de jaren 80 en begin jaren 90 nog in ontwikkeling. Men nam vaak instellingen en profielen van de originele kisten over. Het aanhouden van een vrij fors instelhoek verschil kwam toen vaker voor. Mijn Ka4 had op tekening ook ruim 6 graden. Wanneer je met oudere tekeningen werkt kan het raadzaam zijn om daar rekening mee te houden.
-edit- op je vraag of dit de reden is waarom de kist vlot vliegt: het is niet zo dat een kist met een groot instelhoekverschil per definitie langzamer vliegt. In bochten zal een kist met een kleiner instelhoekverschil langzamger gevlogen kunnen worden gevlogen zonder overtrek.
Wie daar meer over wil weten moet maar eens kijken naar de DVD Performance Tuning For Sailplanes van Radio Carbon Art. Daar wordt uitgebreid gesproken over dit onderwerp. Ik heb gisteren een paar lanzame bochten gevlogen en de kist valt niet weg over een vleugel. Ik heb trouwens het originele tijdschrift uit 1992 met een bouwbeschrijving. Daar werd al aangegeven dat een overtrek vrijwel niet mogelijk is. Met dit ontwerp wilde ik ook laten zien dat iets wat in theorie niet normaal zou vliegen het in de praktijk aardig kan doen.
Tegenwoordig weet men dat je ook met minder toe kan. Bij een oldtimer mag een kist trouwens best een wat groter instelhoekverschil hebben.
Ik vlieg nu met 3,8 graden en het zwaartepunt lag bij de maiden op 100mm.
Het zwaartepunt kan nog wat verder naar achteren. Ik heb er al wat lood uitgehaald en ga er nu eerst ervaringen mee opdoen.
Bij de maiden zat het lood nog provisorisch vast. Ik heb gisteren avond een triplex vloertje in het vooronder gelegd met twee zes mm stalen bouten erin. twee gaten in de loodplakken geboord en het zit nu met moeren vast.
Zo kan ik ook makkelijk veranderingen aanbrengen.
Al met al gaf het voldoening om dit goed doordachte ontwerp te bouwen en ermee te vliegen. Zoals eerder aangegeven kwam de inspiratie uit Toy Story van de BBC. Nu ga ik eerst wat details verder uitwerken en dan op naar het volgende project
Groeten, Maarten