Slingsby Swallow 1:4

Mooi filmpje.
Originele kist.

Nog veel leuke vlieguren met je Swallow.
Hoeveel lood heb je in de neus gestouwd?

Mvg,
Aurectar

Dank je Aurectar. Ik vind het ook een originele kist. Het is weer eens wat anders.
Er zit ongeveer een kilo lood in de neus.
Ik moet het totaalgewicht nog even nameten
 
Gefeliciteerd!

Ziet er goed uit.

Dirk schreef:

En ik kan bevestigen dat de Swallow fraai vliegt. Niks traag, maar gewoon netjes vlot. Iets wat ik niet verwacht had met die 'boomstam'vleugels.

Ik vind dat 'ie behoorlijk vlot vliegt. :eek:

Is dat de trim, kan die ook langzamer?


jan.
 
Maarten, gefeliciteerd met de maiden..
Mooi vliegbeeld..en inderdaad overwacht vlot onderweg..Zou je niet denken met dit profiel..Ik hoop op 12 januari nog een demo te krijgen!
 
De instelhoek van de vleugel is idd behoorlijk. Ik heb de voorzijde van het stabilo wat opgehoogd om dat terug te brengen. Moet nog even meten maar het is nu circa 3 graden. Rond 2-3 graden is prima maar 5-6 is echt teveel.

Of is dit mede de oorzaak dat 'ie 'behoorlijk vlot onderweg' is? :confused:

(Publiceert Traplet plans en verkoopt kits met ontwerpfouten?)


jan.
 
Er zit ongeveer een kilo lood in de neus.

Ik wou dit weten om een idee te hebben hoeveel lood er ongeveer in mijn Mucha Standaard moet.
Hij heeft ongeveer de zelfde afmetingen.
Er is verdoken ruimte waar ik lood in kan stoppen voor ik de romp toedek, begrijp je.
Daar zou ik al een deel van het gewicht (600 a700gr) implementeren.
Met natuurlijk een marge voor de fijn-afstelling.

Mvg,
Aurectar
 
Heren bedankt voor alle reacties, Ralf het blijft leuk om van jou hier reacties te vernemen!

@Aurectar: Het lijkt mij een goed idee om circa 600-700 gram lood zo ver mogelijk voorin te steken. De Mucha zal in totaal wel en kilo lood nodig hebben. Graag wens ik u succes met uw project, een goed 2014 en ik hoop u wederom te zien in Pottes.

@Jan Brilman: gisteren was er vrij veel wind. Dat geeft een wat vertekend beeld. Zeker als je met de wind mee vliegt. Ik vlieg dan ook wat sneller om voldoende luchtsnelheid te houden. Ik vloog met een paar klikjes uptrim, er kan denk ik nog wel lood uit. Op een dag met rustig weer zal ik eens een duikproef doen. De kist kan zeker langzamer worden gevlogen.

Met betrekking tot het instelhoekverschil: dat is zeker geen ontwerpfout. De bouw van grotere radiobestuurde zwevers was in de jaren 80 en begin jaren 90 nog in ontwikkeling. Men nam vaak instellingen en profielen van de originele kisten over. Het aanhouden van een vrij fors instelhoek verschil kwam toen vaker voor. Mijn Ka4 had op tekening ook ruim 6 graden. Wanneer je met oudere tekeningen werkt kan het raadzaam zijn om daar rekening mee te houden.

-edit- op je vraag of dit de reden is waarom de kist vlot vliegt: het is niet zo dat een kist met een groot instelhoekverschil per definitie langzamer vliegt. In bochten zal een kist met een kleiner instelhoekverschil langzamger gevlogen kunnen worden gevlogen zonder overtrek.
Wie daar meer over wil weten moet maar eens kijken naar de DVD Performance Tuning For Sailplanes van Radio Carbon Art. Daar wordt uitgebreid gesproken over dit onderwerp. Ik heb gisteren een paar lanzame bochten gevlogen en de kist valt niet weg over een vleugel. Ik heb trouwens het originele tijdschrift uit 1992 met een bouwbeschrijving. Daar werd al aangegeven dat een overtrek vrijwel niet mogelijk is. Met dit ontwerp wilde ik ook laten zien dat iets wat in theorie niet normaal zou vliegen het in de praktijk aardig kan doen.

Tegenwoordig weet men dat je ook met minder toe kan. Bij een oldtimer mag een kist trouwens best een wat groter instelhoekverschil hebben.
Ik vlieg nu met 3,8 graden en het zwaartepunt lag bij de maiden op 100mm.
Het zwaartepunt kan nog wat verder naar achteren. Ik heb er al wat lood uitgehaald en ga er nu eerst ervaringen mee opdoen.

Bij de maiden zat het lood nog provisorisch vast. Ik heb gisteren avond een triplex vloertje in het vooronder gelegd met twee zes mm stalen bouten erin. twee gaten in de loodplakken geboord en het zit nu met moeren vast.
Zo kan ik ook makkelijk veranderingen aanbrengen.

Al met al gaf het voldoening om dit goed doordachte ontwerp te bouwen en ermee te vliegen. Zoals eerder aangegeven kwam de inspiratie uit Toy Story van de BBC. Nu ga ik eerst wat details verder uitwerken en dan op naar het volgende project

Groeten, Maarten
 
Laatst bewerkt:
profieldikte

@Jan Brilman: gisteren was er vrij veel wind. Dat geeft een wat vertekend beeld. Zeker als je met de wind mee vliegt. Ik vlieg dan ook wat sneller om voldoende luchtsnelheid te houden. Ik vloog met een paar klikjes uptrim, er kan denk ik nog wel lood uit. Op een dag met rustig weer zal ik eens een duikproef doen. De kist kan zeker langzamer worden gevlogen.
Groeten, Maarten

Dacht ik ook bij het zien van het filmpje.
Met de bouw van de Swallow heb je er een waardevol experiment opzitten.
Leerzaam voor wie het draadje gevolgd heeft.
Dit in het bijzonder voor wat betreft het in zweefmodelbouw minder gangbaar profiel (dikte).

Mvg,
Aurectar
 
Vleugeloppervlak is Precies een vierkante meter dus de vleugelbelasting is 53g / M² .
Dat is een keurige waarde.

Zullen we daar 53 g / dm² van maken?! ;-)

Met dit ontwerp wilde ik ook laten zien dat iets wat in theorie niet normaal zou vliegen het in de praktijk aardig kan doen.
Ik zou dat wat nuanceren: waarvan 'men' (Dirk zo je wilt) dacht dat het niet vooruit zou komen.
 
Maarten,


Heb je nou het idee dat je achterin (veel) gewicht had kunnen besparen, waardoor er minder lood voorin zou hebben gehoeven?

Anyway, ik hoop hem de 12e te kunnen zien vliegen! :D


jan.
 
Goede vraag.
De constructie van de romp is licht en daar viel niks te besparen. Aan het kiel vlak ook niet.
Het vaste deel van het stabilo is ook licht gebouwd. Het hoogte roer zelf heb ik iets zwaarder uitgevoerd. Dat heb ik gedaan omdat ik niet in de problemen wil komen wanneer er een keer met veel power wordt gesleept.
Daar is misschien 30 gram te besparen dus daar zit de winst niet.

Bij de echte zit er een piloot voorin van 70 of 80 kg dus bij een model moet er lood in.
Dat valt bij mij reuze mee, ga maar eens bij BIGGS kijken. Volgens mij zit er in de neus van de Ka 7 van Joost Hendriksen een paar kilo lood :-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hij vliegt goed zo te zien ,en aangezien het een relatief korte neus betreft valt die kilo lood nog reuze mee .
 
Zo even de piloot van Premier Pilots passen:

00wt.jpg


z5mg.jpg


En de nieuwe canopy, de oude was niet schaal en deze wel ;-)

y4o4.jpg
 
Leuk die canopy. Dat staat een enorm stuk beter. En een piloot erin maakt het beeld ook veel completer. Ik ben benieuwd zondag.
 
Back
Top