Slingsby T21

strutter

PH-SAM
Hallo zweefvliegers,

Een beetje onwennig zet ik hier mijn eerste stappen...
Jullie 'Vintage glider treffen' heeft mij met jullie virus besmet :D

Ik ben info aan het verzamelen aangaande de Slingsby T21 omdat ik deze eerdaags van plan ben uit te gaan werken in CAD en te gaan bouwen.

Ik vind het een prachtige kist met dat opzetstuk naar de vleugel en de 2 open cockpits.
De bedoeling is om een fijn vliegende, niet al te ingewikkelde uitvoering te maken met een spanwijdte van 2,5-3m.

Nu heb ik een PDF kunnen downloaden maar deze heeft het clark-Y profiel met de vlakke onderzijde.

sligsby.jpg

Niets mis mee natuurlijk, alleen de holle onderzijde van de echte T21 is natuurlijk wel heel erg fraai en bepaald een groot deel van het gezicht :D
Enig onderzoek leverde me op dat het originele profiel het Gottingen 535 is met een symmetrische tip (weet niet welk profiel?)
Is hier negatieve tipverdraaiing wenselijk?

SlingsbyT21.jpg

s4.jpg

Het gaat om deze uitvoering.

Mijn vraag: is er hier iemand die deze kist al eens gebouwd heeft en ervaring heeft met de genoemde profielen?

Hoor graag jullie mening :D,

Groeten, Ralf

Laatst bewerkt:
Ralf,

Je vragen kan ik niet beantwoorden, wat me deugd doet is dat je ook met het Vintage virus besmet bent geraakt, en dat dan ook nog eens in daden om zet via deze prachtige kist. Je draadje ga ik volgen en als er vragen zijn waar ik wel antwoord op kan geven hoor je dat natuurlijk!

Wat wordt de schaal/spanwijdte van je T21?

Succes met de bouw.

Groet,

Jacob Bos

Jacob dank voor je reaktie :D, mocht ik vragen hebben stel ik ze.

Spanwijdte wordt denk ik 2,5m, eerst maar eens een eenvoudige kleinere bouwen , later kan er altijd nog een grotere schaalkist gebouwd worden als het bevalt ;)

Heb nog wat leuke plaatjes gevonden van deze mooie kist:

T21front.jpg

s6.jpg

s2.jpg

Gaaf kistje niet :D?

Groeten, Ralf

Mooi dat je besmet bent met het vintage virus. Alttijd leuk om te lezen. Voor wat betreft het clark- y profiel, mijn grote Grunau Baby heeft dat profiel wat uitstekend presteerd voor een vintage model. Aan de lier is deze zo los van de grond, en een clark-y is eenvoudiger te bouwen.

Mijn model is 3,5m, persoonlijk een leuk formaat. Onder de 3 meter zou mijn voorkeur niet genieten ivm de zichtbaarheid.

Gááf! Ik sluit me wel bij Maarten aan, niet te klein bouwen! Vanaf 3,5m ziet het er allemaal véél overtuigender uit en vliegt het ook beter. Bij dit soort kisten hoef je dan vaak het kielvlak en stabilo niet eens extra op te schalen.

Mijn Krick SG-38 heeft ook zo'n hol profiel. Volgens mij zijn daar wel tekeningen van te vinden, kun je eens kijken welk profiel het precies is.

P1020606-1.JPG

Volgens mij heeft mijn kleine Grunau Baby (ja, ik he er nóg een) ook dit holle profiel. Die doet het ook goed, alhoewel ik meer te spreken ben over de Clark-Y profiel...

Enne, het is niet Maarten hoor... ;)

Arjan, het profiel wat ik zoek is het Gottingen 535, het lijkt heel erg veel op die van jouw SG-38. dit zou ik uit Profili kunnen halen.

@SRS, dank. ja het Clark-Y bouwt een stuk makkelijker :D, dat wel natuurlijk.
Als ik de ribben overneem van de PDF dan ziet de tip er een stuk dikker uit dan het origineel, ook dat is een markant schaaldetail.

Als ik voor schaal 1:5 zou kiezen wordt hij 3.1m spanwijdte. (1:1 = 15.5m)
Zou de vleugel evt. ook nog in 4 delen kunnen splitsen, wordt toch een aardig grote bak :rolleyes:

Groeten, Ralf

Vleugels tot 175cm passen toch wel in de gemiddelde gezinsauto...? (al zul je misschien meer last krijgen met de romp, ik weet niet waar je het in moet vervoeren...?)

De echte SG-38 heeft Gö-533. De bouwdoos van Krick gebruikt voorzover ik weet het originele profiel
hier gevonden
G0-535
OS0012_A.png

Go-533
OS0028_A.png

Waarom ga je niet voor 1:4.... Kom je net onder de 4 meter.

Reden dat ik dit even opgooi is mijn ervaring met mijn enige 4 meter zwever. Het vliegt echt zoveel mooier, stabieler, minder zenuwachtig, beter zichtbaar, etc. Het probleem is eerder de lengte van een romp dan de breedte van een vleugel. Vleugels zijn in stukken te bouwen, een romp meestal niet... De auto waarin het een en ander vervoerd moet worden is dan je bottleneck en bepaald de schaal.

Voor het het bouwen maakt de maat ook niet zoveel uit, sterker, het is zelfs minder gepriegel, net wat groter en handzamer. Afhankelijk van je persoonlijke smaak/keuze kun je in deze maat ook nog prima met normale servo's etc. vliegen.

Ik wist het wel, op naar de 4.. Maar gelukkig zijn wij modelbouwers een eigenwijs volkje en dus moet je lekker je eigen ding doen! Succes met de te maken keuzes.

Groet,

Jacob Bos

edit: Arjan is me net een slagje voor, niet de 1e keer...

Dank mannen, over de schaal ga ik nog in beraad.

Probleem naar mijn idee is als je zo groot gaat is dat het gelijk weer zo'n mega-bouwproject wordt.
Verder zal ik ook nog aan het on-gemotoriseerde vliegen moeten wennen en dus moeten incalculeren dat de boel wel eens kapot zou kunnen gaan ;)
Ook het starten met bunjee, lier of sleep neem ik mee in de overweging, eens kijken wat er bij ons op de HLC mogelijk is.

Opel Zafira past het allemaal wel in ;).
Bovendien wordt het stabilo afneembaar en waarschijnlijk het rudder ook.

Groeten, Ralf

leuk!!

Hoi Ralf,

Te gek dat je een zwever gaat bouwen.
Zoals je weet ben ik ook met een oud bakkie bezig.
Met een zwever vliegen is ook wel heel erg leuk nog leuker met een schaal zwever.
Ik denk dat 1/4 een mooie schaal is,vliegbeeld is veel mooier van een grotere zwever.

Ralf, bij ons ben je ook altijd welkom om een keer te vliegen, we hebben staarthoogte lijnen en een aantal sleepkisten,ik zou het gezellig vinden.
Kijken of we die Teus ook zo gek krijgen..:rolling:

Groet Jan...:bye:

@Gary, Ehh, nee, hoezo iets over deze kist soms?
@Jan, thanks.
Ja, ook jij bent verantwoordelijk voor mijn switch met je mooie Bowlus Baby Albatros!
Misschien krijgen we Teus ook wel zover, zou gaaf zijn :-)
Schaal ga ik bekijken...
Uiteraard kom ik graag langs bij jullie in Enkhuizen, dat zou helemaal tof zijn!

Groeten, Ralf

Zo'n sterk gewelfd profiel (hol profiel) werkt wel op een full scale formaat kist, en wellicht ook nog wel op een model in schaal 1:2. Maar niet bij kisten kleiner dan 5-6 meter. Geef Reynolds maar de schuld.

Clark Y is inderdaad een zeer goed alternatief, bovendien ook nog eens vrij ongevoelig voor vormafwijkingen.
Wil je toch iets beters, en denk je voldoende nauwkeurig te kunnen bouwen, dan zou ik al gauw kiezen voor de profielen die Matthieu Scherrer ooit speciaal voor oldtimer schaalkisten heeft ontwikkeld. De serie MS-retro. Deze worden veel en succesvol gebruikt door de leden van het Retroplane-gebeuren. Als je Frans kunt lezen is hier een heel draadje over deze profielen.
Hier kun je ze in DAT-formaat downloaden, hier in DXF-formaat.
De profielen heten: MS3-xx. 'xx' staat voor de dikte in procenten. Kies de dikste voor aan de wortel, en de dunste voor de tip.
In de zip voor de DAT-files zit 15%, 13% en 11% dik, in de DXF-versie is er ook nog de 14% versie. Ik en ieder ander met Profili kunnen eenvoudig tussenmaten maken.
De 13% versie geldt als een goed gemiddelde tussen schaal dikte en aerodynamisch gunstiger dunner.

Let op:
Deze profielen hebben een vlak deel aan de onderkant. Dat nodigt uit tot zonder bed op een plank bouwen. Maar als je verschillende diktes aan wortel en tip gebruikt (15% --> 11%) bouw je zo 1,85 gr tipverdraaiing in (die je niet nodig hebt). Maar die tipverdraaiing werkt wel negatief op de efficiëntie bij hogere snelheden, en helpt flutter een handje ... :(

Just my 2 cents ...

Oh ja! MOOOOIE kist die Slingsby T21.
Hier nog heeeeel veel plaatjes en bouwvoorbeelden en tips.

Dirk

Edit:
Groter is efficiënter. en dat geldt ZEKER voor oldtimers als deze die toch al een niet optimaal vleugelontwerp hebben, en romp waarmee je vliegt 'met de handrem aan'. ;-)

Laatst bewerkt:
Dag Ralf,
Ik heb een tekening van de Sedbergh in 1:4
Profiel HQ Oldie dus dat is prima
Kist heeft een pan van 4 meter en er is een freesset van te bestellen bij Traplet.
Volgens mij heb je mijn nummer dus bel maar ff of stuur PB
Groeten, Maarten

Niet helemaal mee eens Dirk, wat je zegt kan wel, het origineel had wel een flinke verdraaiing.
Net als mijn 3 meter Grunau Baby.
@ralf: de Sedbergh heeft dezelfde vleugel als een Grunau baby.
Die tekening van FMT kan je ook gebruiken.
Scheelt weer werk ;-)

Hallo Dirk en Maarten :D,

Dank voor jullie zeer nuttige info!
Tipverdraaiing zie ik niet op de schets van de Sedbergh dus ik vroeg me af of dit ook echt nodig was voor een stabielere glijvlucht/overtrek.
Het toestel zal langzaam vliegen neem ik aan.

Maarten, dank voor het aanbod!
Pfoeh, maarre 4 meter is wel weer errug groot hoor :eek:.
Even snel gekeken bij Traplet, freesset kost zo'n 300 dollar.

Ik laat het even op me inwerken, ook het verhaal van het Clark-y profiel bij een kleinere versie.
Ik kom later terug op je aanbod Maarten, maar wel vast super bedankt!

En Gary dank voor het plaatsen, leuk filmpje :D

Groeten, Ralf

Back