Slippend Kogeldiff

Goed, we zijn intussen een tijdje verder. Ik heb een TA-05 en heb nieuwe kogels en de plaatjes waarop ze draaien gemonteerd in mijn diffs. Maar ik blijf last houden van het feit dat ze toch doorslippen bij het optrekken (denk ik).
Ik heb ze behoorlijk vast staan, vaster durf ik eigenlijk niet meer.....
Het is een soort geluid van een kalkoen of een schuivend glas op een glazen tafel die vibreert tijdens het schuiven , of een ouderwetse claxon, zo kan ik het het best beschrijven denk (kunnen jullie daar wat mee?)

Ik rij met een 10T 3500kv BL motor van en een 60A HW ESC. Heeft deze combi gewoon te veel trekkracht/koppel? Is dit probleem op te lossen door een BL motor te kiezen met wat minder turns?
Of kan ik misschien zelfs betere een spool achter monteren (die heb ik liggen...)
Of Kegeldiffs misschien?? HELP!

Graag hoor ik jullie reacties, ik heb geen zin om diffs balls af te blijven vlakken...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
even de zoek functie gebruiken.
er staat genoeg op het forum om dit probleem te verhelpen.

wat je zoiezo moet doen is de plaatjes waar de kogels op draaien, polijsten.
dit doe je met waterproef schuurpapier.

je begint met korelgrote P600 tot de plaatjes aan 1 kant helemaal geschuurt zijn.
dit doe je zo.

je neemt een glasplaatje.
daar leg je het schuurpapier op, dus je krijgt een 100% vlake ondergrond.

dan ga je schuuren tot dat je ziet dat de hele plaat vlak is.
je zal zien dat de plaatjes niet vlak zijn.

als je dit aan bijde kanten van het plaatje heb gedaan ga je P800 gebruiken.
en weer schuuren.
zo ga je door. dus P600-->800-->1000--> 1200-->1500 en 2000.
je zal zien dat bij P2000 de plaatjes weer gaan glimmen.
zorg ervoor dat je de plaatjes altijd vlak houd bij het schuuren.

ik schuur de plaatjes zelf met 1 kant van het diff, zo heb je een mooi drukvlak voor je plaatje en een goede houvast.

het kost je wel veel tijd maar je diff zal niet meer slippen.
oh ja, en water of dunne olie gebruiken voor het schuuren.

kiramiek kogels hebben ook meer grip. maar die zijn wel duur.

nou iig succes.

gr Sander.
 
Ik had inderdaad al iets gevonden op een Amerikaans forum ergens. Ik heb trouwens HCCA kogels aangeschaft (http://www.acerracing.com/HCCA_Ultralite_Differential_Balls-68-1.html). Zijn ook 2x beter dan stalen zeggen ze.
Die hielden het op p600 korrel. Dat heb ik vanmiddag dus gedaan, en precies toen ik klaar was werd mijn kleine wakker en heb ik het nog niet kunnen testen... helaas.

Maar even kritisch. De plaat was inderdaad niet vlak maar ik zag dat ie alleen ''haaks op de as'' niet vlak was. En dat baarde me geen zorgen.
Maargoed, jij zegt nu blijven schuren en daarna zelfs polijsten, moet dat ding straks weer open... ;) Ik heb dan sowieso een uitdaging. Een dan de inbusgaten (of is het nou torx?) is een beetje dol dus ik krijg hem bijna niet meer vast....

Zal ook eens zoeken op slippende diff hier op het forum. Thanks iig!

ps. heb je zelf geen ervaring met kegel tandwiel diff's van de TA-05 vII of ta-06? Dit zijn 37 tands pulleys ipv 36, lijkt me niet heel veel uitmaken behalve de overbrenging. Moet het eea wel passen natuurlijk!
 
Laatst bewerkt:
je moet de platen just niet laten glimmen.
Schuren moet de platen alleen maar vlak maken.
Door de kleine krassen in de platen dan je de diff just losser rijden
zonder dat het diff slipt.

Wat je ook kan doen is de plaat met een stift zwart maken dan kan je zien
hoeveel je nog moet schuren.

Diff instellen èèn wiel en hoofdtandwiel vast houden dan het anderen wiel
proberen te draaien.
Als je nu de schroef steedt aandraait tot je het wiel niet mee kan draai is
het diff strak genoeg.
 
Precies! NIET polijsten maar alleen vlakschuren. Inderdaad met 600gr. waterproof schuurpapier en wat remreiniger of WD40 als smeermiddel tussen beide. Vlak schuren en als je de mogelijkheid hebt met ceramische kogels werken. Het diff telkens maar een klein stukje strakker zetten en dan weer verder kijken tot het moment dat de pulley net niet meer slipt. Dan zou het diff goed moeten staan.
 
Nou, ik heb de plaatjes netjes zoals beschreven opgeschuurd maar toch blijven ze slippen. al begin ik nu te twijfelen of het wel echt de diffs zijn...

De Velineon is natuurlijk wel een beest van een motor. Hij drijft ook een Slash 4x4 offroad als een raket aan dus ben ik waarschijnlijk gewoon erg overpowered....

Wordt vervolgd....
 
Wat zeg je me nou? Zit er een slipper clutch op je spur???
Die mag wel slippen van mij! Eens even de manual doorlezen, dat wist ik niet Sander......

edit: niets kunnen vinden, de spur zit met schroeven op een hub en die zit met een spil op de as vast.

Het verhaal blijft ook dat als ik 3 wielen vast hou en ik er één probeer te draaien lukt dat nog steeds. De andere wielen, de tandriemen en tandwielen staan stil. Moet de diff zijn toch. CVD's kunnen niet slippen toch?
 
Laatst bewerkt:
Hoe zijn de meningen over een spool achter of voor? (starre as, dus geen one-way)

Ik dacht dat een spool achter niet zo veel kwaad zou kunnen wat betreft handling...
 
Een spool achter wordt op het ciruit niet gebruikt.
Wordt alleen gebruikt als je wilt dat de achterkant gaat glijden dus bij het driften.

Spool voor geeft meer stuur dan een diff.
De nieuwe trend is een tandwieldiff voor en achter met voor veel dikkere oil in het diff dan achter.
 
ik weet niet of je nog plastic diffs gebruikt,
maar die zijn niet goed genoeg voor veel power.

Ook is het zilveren veertje van tamiya niet goed,
ik gebruik de zwarte van HPI.
In het borgmoertje altijd nog borgmiddel gebruiken.

Aan de voorkant altijd een solid axel(spool)
rijd gewoon beter en dan heb je en diff minder te onderhouden.

Tandwieldiffs zijn gemakkelijker maar dan passen je snaren niet meer.

Schuren met 400 is al goed.

Heel schoon bouwen,
goede vetten gebruiken.

Het is iets wat je moet leren,
veel doen helpt.
 
Ik rij wel met de aluminium diffs, en in één van de oude diffs zat inderdaad een zwart veertje. Die zal ik weer van de plank halen als ik de diff ga herbouwen.

Korrel 400, is dat niet te grof voor de diff plaatjes?
Verder heb Ik hier geen speciaal diff vet liggen, dus dat moet ik nog aanschaffen.

Ik hoop dat dit allemaal gaat helpen.
 
Laatst bewerkt:
Nou, de diff opnieuw gebouwd. Ik heb maar 100K siliconenolie (vet) genomen aangezien ik anders alleen maar smeervetten heb waarvan ik niet weet of ze geschikt zijn...

Ik heb ik nieuwe diff plaatjes gepakt en met korrel 400 geschuurd. Alles gemonteerd en afgesteld en daarna heb ik beide kanten van de diff even ingedraaid.
Met een licht draaiende motor heb ik omstebeurten beide wielen ca. 20 seconden vastgehouden.
Hierna heb ik de diff opnieuw afgesteld en nóg een extra druppeltje loctite borgmiddel op het schroefdraad, naast het tijdens de montage gebruikte loctite natuurlijk.

Straks even proberen hoe hij zich nu houdt... De Loctite is intussen wel op werksterkte.

U hoort ;)
 
Nou, de diff houdt het prima. Even een kwartiertje gereden hier in de straat toen de kleine sliep. Helaas is er tijdens die rit ergens iets in de electronica kapot gegaan...
Heel raar probleem, geen benul wat. Ben zelf werkzaal bij een TD als electromonteur maar er gaat nu niet direct een lichtje bij mij branden...
Ga er maar eens een topic over openen in het electronica gedeelte...

[145934] servo-weigert-af-en-toe-te-sturen-terug-te-sturen

Groeten en bedankt voor alle hulp allen!
Patrick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top