Slipso-400

Hallo allemaal,

ik ben aan het kijken om een pylon racer te maken, niet om competitie mee te vliegen maar gewoon voor de kick.

Het doel is om zo hard mogelijk te vliegen dus, en dit zo goedkoop mogelijk.

Mijn oog is gevallen op de Slipso-400

pic00015.jpg

Bij dit model wordt de vleugel in vorm geschuurd, ik ben niet zo voor deze aanpak te vinden, maar ribbenbouw is al helemaal onbegonnen werk in mijn ogen.. (de vleugel is immers maar 6mm dik)

Zou het een goed idee te zijn om een vleugel te snijden uit piepschuim en te beplanken met 1mm balsa? dit moet volgens mij al een stuk nauwkeuriger zijn als je het MH-43 profiel gebruikt. Ik weet natuurlijk niet of dit haalbaar is, ik heb nog nooit een vleugel gesneden (clubleden hebben hier al wel ervaring mee..)

ik wil jullie mening wel eens horen over dit model, ik zou hem vliegen op 3S met een 3800kv motor en later eventueel op 4S (als hij niet snel genoeg gaat :) )

Grt

Dennis,
als het eenmalig is en nauwkeurig moet kun je het bijvoorbeeld ook uitbesteden bij RBCkits.

hoi jitze, bedankt voor de tip maar ik probeer het toch liever zelf ;)

de eerste stappen zijn zelfs al gezet, ik ben met de bouw van het rompje gestart:

DSC01501.JPG

DSC01502.JPG

DSC01504.JPG

DSC01500.JPG

Grt

een piepschuim en beplankt vleugeltje voor dit soort kleine modellen zal al snel vele malen zwaarder worden dan een geschaafde balsa plank.

Een masief balsa vleugel maken is ook nog eens vele malen sneller klaar.

Zo doe ik dat en ja ook voor grotere vleugels gebruik ik die methode. mvcswentibold :: Bekijk onderwerp - De Rapster F5B
ps, die grote F5B vleugel is inclusief v-stelling en tipverdraaiïng. Deze is nu voorzien van een koolstof ligger en er komt nog een mix van koolstof en glasmat overheen.

Foto-ZOF38LEA.jpg

Foto-CYFKWZ68.jpg

misschien heb je wel gelijk, die rapster ziet er echt wel goed uit
maar ik vraag me af of je precies zou nauwkeurig kan werken als met die foam

doe je bij dat schaven ook langs elke kant een rib als soort van lijdraad? ik zou dan toch zo dicht mogelijk bij het MH43 profiel willen blijven op de een of andere manier

Ach een ribbenvleugeltje valt ook best mee hoor.
Piep in die dikte is ook lastig. Tenzij je CNC kan snijden en het snijverlies goed incalculeert.

Mijn pylon was eigenlijk op idee van de Slipso met nog wat mix van de Sokol.
Wou hem wat ronder hebben en dat schaven zag ik ook niet zo zitten. Erg moeilijk om hem precies goed te krijgen. Zeker als hij taps toeloopt.

Ribjes kan je gewoon 2 stuks uit triplex zagen. Daar een stuk of wat aan balsa plankjes tussen zoveel je nodig hebt per vleugel deel en dat vast zetten met een boutje en dan schaven.
Neuslijstje, achterlijstje en een liggertje. En dan op bouwen met beplanking. Zoals bij mijn topic op de foto's.

Heb je in het rompje nog wat 3-hoek lijst zitten? Dan kan je hem mooi rond afschuren.

Gr. Dennis

klopt wat je zegt van ribbenbouw, maar ik zag dat jouw vleugel 11mm dik is, die van de slipso is er maar 6.. als je ribben moet snijden voor een 6mm vleugel ben je bijna met tandenstokers aan het werken :-D (als je 2mm beplanking telt, want met 1mm valt bijna niet te werken..)

het is dus een beetje alles tegen elkaar overwegen om tot een keuze te komen.

ik denk wel dat qua snelheid een profiel van 6mm beter gaat presteren dan een van 11mm

Grt

doe je bij dat schaven ook langs elke kant een rib als soort van lijdraad? ik zou dan toch zo dicht mogelijk bij het MH43 profiel willen blijven op de een of andere manier

Nee, alles gaat uit de losse pols. Het profiel heet TCWF004 :cool:

Ik heb ook de nodige vleugels gemaakt voor de Rapster pylon race serie van 6 mm dikte tot nu eentje van 15 mm maximale dikte. De rapster is gebaseerd op de speedster.

Iedereen is maar bezig over dat je het zo precies mogelijk moet zien te krijgen. Dat lukt alleen maar als je alles vol Cad-Cam gaat maken, alle andere bouwmanieren zijn modified. Als je dicht bij dat MH43 profiel wil blijven dan moet je een malletje maken dat je regelmatig op het hout zet om te kijken of je nog iets moet weghalen.

Laatst bewerkt:
ik heb net dan toch, eigenwijs dat ik ben, schuimkernen gesneden ;)
niet per sé om ze te gaan gebruiken, maar ook om de ervaring eens te hebben

het is even zoeken naar de juiste dikte van draad en afstand van de klemmen, maar eens dat goed zit is het eigelijk vrij simpel ! ik heb gewerkt met een autoaccu lader.

ik heb nu 2 bruikbare vleugelkernen, en deze wegen tesamen 8 gram..

DSC01510.JPG

DSC01511.JPG

ik denk toch dat ik deze werkwijze verder zet, als dan achteraf blijkt dat het niet werkt kan ik nog steeds een vleugel schaven

Grt

ik vraag me af of ik zou werken met 1 rolroer, of 2

het heeft beide voordelen en nadelen, 1 rolroer is gemakkelijker in aansluiten maar met 2 rolroeren kan je weer flaps gebruiken..

weer even een update, de foto's lopen wel een beeje achter op de bouw, de rest volgt een andere keer

DSC01519.JPG

op deze manier is de vleugel in mijn ogen vrij sterk, ik ga het zo laten en we zullen wel zien wat het geeft in de lucht.

ondertussen zijn de wing tips ook voorzien van foam (depron) en heb ik de stuurstang van het hoogteroer in het rompje gelijmd

Grt

Ik vraag me af hoe dik die nu wordt als ik de kern vergelijk met je vingers en daar nog 2x 2mm balsa of 1,5mm bij op tel ga ik zeker over de 10mm en schat zelfs 15mm maar kan zo lijken?

Vergeet niet een goede constructie te maken voor de ailerons. Moet wel een beetje stevig zitten op dit soort modelletjes. Scharniertjes in het schuim lijkt me geen goed plan.
Tape? hmmm ja zou kunnen maar of dat vaker wordt gedaan weet ik eigenlijk niet.
In ieder geval dan wel onder en boven tapen.

het geheel is 11 mm dik op het dikste punt, wel dikker dan het originele slipso plan maar wel in de verhoudingen van het MH43 profiel.

de aileron wou ik laten scharnieren dmv oracover, des noods plak ik er nog een lijstje in om scharnieren te plaatsen, complete vleugel is nu aan het uitharden, ben benieuwd

van het weekend kan ik misschien nog even aan de slipso werken,
kan iemand mij meer vertellen of ik beter 1 of 2 rolroeren gebruik? ik denk dat ik voor 1 ga, gewoon voor het gemak

Ik vond 2 mooier. :P

Als ik het goed heb hebben sommige er maar 1 omdat 1 roer minder weerstand heeft en 1 kant van het sturen de rolroer effectiever is. Dacht omhoog. Zeker weten doe ik dat even niet.
Omhoog krijgt een hogere luchtstroom snelheid maar wel met een lagere luchtdichtheid. En naar beneden juist andersom.

Meer een vraag voor de echte pylonracers onder ons.

ik heb net de motor nog even getest, omdat hij al zoveel stroom trok met een 4.7x4.7 heb ik nu eens een 4.1x4.1 getest.
op volgas trekt deze setup 42 ampere..

dat komt erop neer met een accu van 1500 mah (wat al veel is..) 2 min volgas vliegen en leeg.. :? bij halfgas trok hij wel maar 20A, dat lijkt er al meer op, maar het is dan ook maar halfgas..

ik denk dat ik de gas ga begrenzen op 75% bij de eerste vluchten

na de examens verder !

Back