Slite V2 van Hoellein

Discussie in 'F3-RES' gestart door vw4style, 12 mrt 2019.

  1. vw4style

    vw4style

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    2.904
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Amigo II, Ariel, jve en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    1.626
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Idd een duur grapje, waarom? RES-klasse was toch (ook) voor een lage instap.
     
  3. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    429
    Eerst zaaien, dan oogsten......
     
  4. vw4style

    vw4style

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    2.904
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Sja dat weet ik niet,als het maar niet de 5J of 3K knt op gaat qua prijs ;)

    De Inside van hoellein is zelfs goedkoper... blijft niet weg dat het een mooie floater is voor bij windstil weer.
     
  5. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    429
    Gewoon tegen een eventuele WK/EK status stemmen. Anders is ook voor RES een kostenexplosie onvermijdelijk.
     
    vw4style, Amigo II, Rick NL en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. vw4style

    vw4style

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    2.904
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Nou laten we maar hopen dat dat niet hoeft, anders gaat het nog op het “echte” leven lijken...
     
  7. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.516
    Locatie:
    Zierikzee
    Het is en blijft een mooi model om te bouwen. Alleen het folieen vind ik wat lastig. Zeker de V staart uitvoering:D
     
    vw4style vindt dit leuk.
  8. vw4style

    vw4style

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    2.904
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Zeker weten A3. Er zullen er heel wat gebouwd gaan worden denk ik.
     
  9. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    620
    Begrijp ik niet.

    Als alles hout moet wezen, kun je enkel nog in bouwtijd investeren. Er zit nu eenmaal een limiet aan de hoeveelheid hout die je wil gebruiken.

    Tijd is ook geld, maar enkel als je niet zelf bouwt.

    Bij F3K kun je niet anders dan naar Carbon, vanwege het lanceren. Gaat anders gewoon kapot.

    Bij RES is trekkracht van de stiek gelimiteerd, en een doorsnee RES kist kun je rustig met dat gewicht belasten.

    Waar zitten dan de elementen om de kosten te laten stijgen?

    P.s. maar drie low performance servos nodig, a max 15€ stuk, in plaats van 4x40.
     
    A B en jve vinden dit leuk.
  10. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    429
    Het zal wel niet zo’n vaart lopen.

    Maar je kunt denken aan bijvoorbeeld dat men op zoek gaat dat ene lichte balsa plankje en daar veel extra geld voor over heeft.

    Hollien die innoveert door een nog mooiere en kwalitatief betere bouwdoos aan te bieden, en de kosten doorberekend.

    Of een licht weerkist die maximaal 10 starts aankan. Klinkt onnozel, maar bij F3J hadden een aantal toppers dergelijke kisten.

    Het is gewoon een feit als een klasse een WK status krijgt. In het begin neemt naast het deelnemers aantal ook de kosten toe. Tot op een gegeven moment de kosten zo hoog oplopen dat veel deelnemers wat anders gaan doen. En de glorie tijd voorbij is,

    Gelukkig zit RES nog aan het begin van deze life cyclus. Dus geniet vooral, al dan niet naïef, van deze mooie klasse.
     
    jve vindt dit leuk.
  11. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    620
    200€ is een hoop geld, maar nog steeds niets in verhouding tot materiaalkosten van praktisch iedere andere sport.

    Weleens een sportoutfit gekocht voor één van je kinderen? (Als je die hebt natuurlijk). Hockey stick, tennis racket, schaatsen, ...

    F3K wordt een ander verhaal, met reëel risico op midairs, dat reserve kist(en) noodzakelijk maakt. En 1000€ per kist. En schade na iedere pechwedstrijd.

    Blijf erbij: RES zal altijd Low cost fun blijven.
     
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.484
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Als de max span en min vleugel belasting word vastgelegd dan blijft deze klasse goedkoop en dan is zo een kist ook stevig genoeg..
    Bijkomend voordeel je kan dan ook nog met wat meer wind vliegen.
     
  13. peterk

    peterk

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    180
    Locatie:
    Oostkapelle
    De RES-klasse is geen FAI-klasse, dus een WK is totaal niet aan de orde. Wat wij hier kennen, vliegt men vooral in Duitsland en omstreken. In de VS kent men ook RES, maar dan met grotere modellen.
     
  14. vw4style

    vw4style

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    2.904
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    In de VS is er wel degelijk een 2m RES klasse, heel populair net als in Dld. Niet dat dat iets uit maakt :thumbsup:
     
    serge pot vindt dit leuk.
  15. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    620
    Ligt nu de minimale vleugelbelasting vast?

    Dat lijkt me nu net iets waar je leuke dingen kunt doen.

    Wederom, wil je van de RES een vlieg EN bouw klasse maken, dan mag de constructie bewerkelijk zijn als dat sterkte oplevert bij een lagere vleugelbelasting.

    Voor mensen die niet zelf bouwen, wordt het dan duur door de werkuren die je moet 'inkopen'.

    Zijn keuzes, en er zijn klasses waar bouwkwaliteit belangrijker is dan vliegkwaliteit van de piloot.

    Make up your mind, en als het hoofdzakelijk een goedkoop vliegevenement met wedstrijd element moet zijn, is minimale vleugelbelasting inderdaad een manier om kosten te besparen.

    Krijg je wel meer 'eenheidsworst' in de modellen, maar dat is dan niet erg.

    'easystar klasse' :)
     
  16. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    429
    Vergeet ook Oostenrijk, Turkije en Cyprus niet @vw4style.

    Het is bekend dat RES geen FAI Klasse is. Maar dat kan veranderen als de populariteit verder toeneemt.

    Durf wel een voorspelling aan :

    Stap 1 : diverse landen organiseren landelijke kampioenschappen.
    Stap 2 : RES wordt zo populair dat er internationale wedstrijden komen ( Eurotour).
    Stap 3 : Erkening als FAI klasse, voor 2025.
    Stap 4 : Eerste EK en WK, voor 2029.

    We willen het niet, maar het gaat gewoon gebeuren.... :beer:
     
  17. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    429
    Wordt je kist dan zo stijf dat je rondjes kunt draaien aan de lijn om het elastiek extra uit te rekken voor een beter afschot ?

    Ik denk dan terug aan de begin jaren 90 toen het team van Bas B. dit deed in thermiek Zweef wedstrijden, de voorloper van F3J.
     
  18. vw4style

    vw4style

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    2.904
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ja daar is het zeker populair, het is volgens mij in Turkije begonnen als ik mij niet vergis.

    Ik hoop dat de Res zo blijft zo als hij is, niet te veel smuk en moeilijk gedoe over vleugelbelasting en minimale gewichten maar gewoon een lekker potje vliegen ( zoals het met F5J ook ooit begon )

    De meeste RES kisten zijn goed betaalbaar en je leert ook nog een hoop van het zelf bouwen.
     
  19. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    86
    Locatie:
    oost Gelderland
    Dat kan nu al, ware het niet dat je moet oppassen voor flutter.
    Maar dat weet ik alleen van de PuRES, niet van de Slite; waar dit draadje over gaat.
     
  20. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    86
    Locatie:
    oost Gelderland
    We zijn nu toch ' off Topic:'

    @funpeter7823 : je schreef:

    Stap 1 : diverse landen organiseren landelijke kampioenschappen.
    Stap 2 : RES wordt zo populair dat er internationale wedstrijden komen ( Eurotour).
    Stap 3 : Erkening als FAI klasse, voor 2025.
    Stap 4 : Eerste EK en WK, voor 2029.

    We willen het niet, maar het gaat gewoon gebeuren.... :beer:

    In een ander draadje staan de volgende quotes, welliswaar van een paar jaar terug maar kan hier ook toepasselijk zijn.

    Hier sluit ik mij volledig bij aan.

    Deze bewering lijkt uit te komen voor andere klassen. Bij de RES zitten we (hopelijk) nog lang bij de eerste ' iedere' .

    Laten we niet vergeten lol te maken.
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2019 om 12:54
    funpeter7823, Amigo II en vw4style vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina