HK is gewoon de nieuwe wereld waarin China gebruik kan maken van de huidige economische voordelen om oneerlijk met het westen te concurreren. Echter dit zal in de loop van de tijd veranderen...
Ik ben altijd groot supporter van de LHS geweest (en in principe nog) maar als je 40 km rijd voor een paar kleine onderdelen en ze zijn niet op voorraad, als iets simpels als een prop voor een verbrandingsmotor domweg bijna nergens te krijgen is, tsja, dan houd het op een gegeven moment echt op, en MOET je wel....
Ik wil graag de LHS in stand houden, maar daar moet dan wel tegenover staan dat spullen OF op voorraad zijn, OF vlot geleverd kunnen worden.
Maar dit: "in de loop van de tijd zal dit veranderen", DAT is waar ik zo bang voor ben. Want vroeg of laat krijg je bijvoorbeeld een economische maatregel of invoerbelasting waardoor HK opeens helemaal niet meer zo goedkoop is, en vanaf dat moment zitten we serieus met de gebakken peren, want de LHS is dan al uit Nederland verdwenen... Waar moet je dán je spullen halen???
Wat Quartel betreft: tsja, het is heel triest, maar inderdaad komt boontje een beetje om zijn loontje, want eind jaren negentig heb ik al rechtstreeks van een Quartel medewerker vernomen, dat Q onder andere de prijzen laag kon houden door niet alleen eerst de concurrentie uit de weg te ruimen, maar daarna ook nog, door winkelvoorraden uit de failliete boedels tegen bodemprijzen op te kopen en voor "gewone winkelprijs" te verhandelen.
Ofwel, ze profiteerden niet alleen van het wegvallen van de concurrentie, ze verdienden er rechtstreeks aan door goedkope inkoop (winkelvoorraad), waarbij het verlies door de failliete winkelier gedragen werd...
Beetje lijkenpikkerij dus...
Q maakte al veel concurentie kapot vóór de opkomst van de internet handel, en hoewel ik het heel erg vind voor de getroffen personeelsleden, en het een enorme slag is voor veel modelbouwers die net als ik graag in een fysieke winkel kwamen, heb ik met "het bedrijf Quartel" weinig medelijden: wie met het zwaard leeft, zal door het zwaard sterven...
Overigens: het verschijnsel "grote buitenlandse online shop" heeft niks te maken met of je de moderne tijd, of de technologische ontwikkeling wel of niet tegen kunt houden of andere defaitistische CRAP!. Het is gewoon de onwil van onze economische beleidsmakers om er iets aan te doen:
Men verdomt het om onze lasten te verlagen (wat de oorzaak is dat de LHS noodgedwongen hoge prijzen moet hanteren: hij moet ook zijn overhead kunnen betalen) terwijl men tegelijk toelaat dat prijsvechters van over de grens hier zonder aan onze economie en samenleving bij te dragen geld kunnen wegtrekken. Men verdomt het gewoon om een "level playing field" te waarborgen.
Geen verschil tussen de Nederlandse arbeider die 40% belasting moet betalen en de Pool die voor 2 euro per uur ongestoord hier de banen weg mag kapen zonder een cent bij te dragen aan het nederlandse sociale systeem. Zolang de Nederlandse regering hier niets aan doet, zal ALLES in Nederland langzaamaan naar de verdommenis gaan...
Voor de gene die nu bazelt over iets met "dief van je eigen portemonnee zijn", vergeet dit niet: je bent dan iets vééél ergers, namelijk
dief van je eigen sociale systeem!!!
Want ieder tientje dat je bespaart door bij een goedkope buitenlandse online shop te kopen (en dan doet het er niet toe, of dat nu modelbouw of willekeurig andere artikelen betreft), ben je aan het eind van de rekening meervoudig kwijt aan de verhoogde belastingen omdat er zoveel extra uitkeringen opgebracht moeten worden door die weinigen die er nog werken....
Hebben we nu niks geleerd van bijvoorbeeld het feit dat de BTW alweer een tijdje geleden verhoogd is?
Groet, Bert