Sluiting vestiging Quartel

Status
Niet open voor verdere reacties.
per 1 november 2014 sluit Quartel de vestigingen Amsterdam, Roosendaal en Zwolle. Alleen de hoofdvestiging in Pijnacker blijft. De medewerkers van de betreffende vestigingen is ontslag aangezegd.
Ik ben benieuwd hoelang het duurt voordat Pijnacker ook de deuren sluit gezien de verliezen die de laatste tijd in diep rood geschreven worden.

.

Als dit bericht juist is, kan er geen bevestiging van vinden, is dit in de eerste plaats een drama voor de getroffen medewerkers. Maar ook de modelbouwer zal hier door worden geraakt. Het zal leiden tot een verschraling van het aanbod op de Nederlanders markt.

Dat het niet goed gaat zal voor de klanten geen verrassing zijn. Het zal ook niet meevallen om te concurreren tegen de aanbieders uit het verre oosten.

Eeuwig zonde! Ik kom er al als kind, destijds nog in het centrum van Pijnacker.

Wat mij de laatste jaren opviel is dat de prijzen steevast gewoon 5-10% hoger liggen dan bij de overige grote modelbouw winkels.

Toch kom ik er graag vanwege het enorme aanbod en de service.

Echter ik kan niet ontkennen dat ik ook zwicht voor de spullen uit Azië. De prijsverschillen van bijvoorbeeld lipo's zijn zo enorm bijvoorbeeld

quartel

harry is diegene die amsterdam runde tevens goede kameraad van me ..die had het al vaak genoeg aangekaart dat het niet goed ging .....omdat indd de prijzen altijd hoger zijn lipos scheelt je gewoon serieus geld ....al het klein materiaal ..is duur ...maar dat doen ze om hun kop te redden Pijnacker zal echt nie lang achterblijven die gaat ook wel dicht als ze zo door gaan .....

De schuld van het gemak van het internet en de verschillende economieën over de wereld. Ik denk dat HK hier de grootste schuld in heeft.

Het is al zo vaak gezegd. "Gun de LHS ook wat, anders zul je op termijn verplicht zijn om ieder kleinigheidje in HK te bestellen!" Maar ja, iets met dief en eigen portemonnee hè. Je ziet nu al vaak genoeg oproepen van mensen die iets nodig hebbben en geen tijd/zin hebben om erop te wachten. Dat zal in de toekomst nog wel erger worden.

In de ons omringende landen zijn (grote) modelbouwwinkels met webshop te vinden die lijken te floreren. Het aanbod bestaat vaak uit een combinatie van goedkope en dure producten. De klant heeft de keuze. Lang niet iedereen is uit op het goedkoopste product.

Voor zo'n soort winkel zou ook in nederland ruimte moeten zijn.

vind ik erg triest om te horen!!
de Britten zeggen, support your local hobbyshop!!
Maar in tijd van bezuinigen......
Ik wens Hans en zijn team veel sterkte in deze moeilijke tijden.

Trieste ontwikkelingen... Met het verdwijnen van de winkels hier in NL word vooral het krijgen van juist de kleine toebehoren erg lastig.

Dat ondervond ik afgelopen maand nog met onderdelen van Saito. Gelukkig was HI in Waalwijk in dit geval mijn redder in nood. Nog even en je bent verplicht om over de grens te shoppen omdat er hier niks meer is...

Laatst bewerkt door een moderator:
Quartel krijgt nu een koekje van eigen deeg, ze hebben meerdere malen (geprobeerd) modelbouwwinkels kapot gemaakt omdat ze geen concurrentie dulden.
Het is jammer voor Harry in Amsterdam, hij was eerlijk, had genoeg kennis van zaken en nam tijd voor mensen.

De nederlandse modelbouwwinkels zijn al jaren niks meer, dat ligt niet aan Hong Kong maar aan de manier van inkopen en gebrek aan service en/of kennis.
Net over de grens bij onze oosterburen zitten goede grote modelbouwwinkels die genoegen nemen met normale winstmarges en ook nog service verlenen.

GJ

Hoe triest ook voor de mensen, het is een ontwikkeling van deze tijd. De LHS heeft zijn tijd gehad, nu is dat voorbij. Kijk naar alle fotowinkels destijds, dat is ook niet meer. Jammer voor de uitbaters, maar een ontwikkeling. Ik vind de opmerking dat HK daar schuld aan is dan ook verkeerd, er is een nieuwe ontwikkeling waar bedrijven gebruik van maken. Ten koste van andere bedrijven. Het is hard, maar zo is het.

Hugo

Dat kun je natuurlijk niet vergelijken. De meeste fotowinkels zijn ermee gestopt, omdat de technieken zijn veranderd. De inkomsten uit filmrolletjes en afdrukken vielen weg, waardoor het voor veel plaatselijke zaakjes niet meer rendabel was om door te gaan. Tegelijkertijd werd de verkoop van toestellen overgenomen door een ander soort winkels (electronicazaken), zodat de klant nog steeds de keuze heeft tussen een fysieke winkel en het internet.
Misschien dat een paar modelbouwzaken kunnen overleven door alleen nog online te gaan verkopen. Iemand die snel iets nodig heeft zal dan geneigd zijn om in eigen land te bestellen. Maar echt op prijs concurreren met het verre oosten zal ze nooit lukken, zeker niet zolang de kans nog steeds groot blijft dat je als particulier geen BTW betaalt over je bestelling.

Goede vergelijking met fotografie winkels, Hugo!

Dat is een andere hobby van me, en idd. zag je daar dezelfde trend. Echter een aantal zaken zijn daarin zeer groot geworden en de kleine allemaal verdwenen. Dit omdat de prijzen meer dan 20% verschilden.

HK is gewoon de nieuwe wereld waarin China gebruik kan maken van de huidige economische voordelen om oneerlijk met het westen te concurreren. Echter dit zal in de loop van de tijd veranderen...

Idd. goed dat ook de strijd tussen de Nederlandse shops wordt aangekaart destijds.

Maar iedere keer als ik zaterdags in Pijnacker kom verbaas ik mij dat ik vrijwel altijd direct geholpen kan worden. In de jaren 90 ging ik alleen door de weeks, daar in het weekend 45min wachten geen uitzondering was

HK is gewoon de nieuwe wereld waarin China gebruik kan maken van de huidige economische voordelen om oneerlijk met het westen te concurreren. Echter dit zal in de loop van de tijd veranderen...

Ik ben altijd groot supporter van de LHS geweest (en in principe nog) maar als je 40 km rijd voor een paar kleine onderdelen en ze zijn niet op voorraad, als iets simpels als een prop voor een verbrandingsmotor domweg bijna nergens te krijgen is, tsja, dan houd het op een gegeven moment echt op, en MOET je wel....

Ik wil graag de LHS in stand houden, maar daar moet dan wel tegenover staan dat spullen OF op voorraad zijn, OF vlot geleverd kunnen worden.

Maar dit: "in de loop van de tijd zal dit veranderen", DAT is waar ik zo bang voor ben. Want vroeg of laat krijg je bijvoorbeeld een economische maatregel of invoerbelasting waardoor HK opeens helemaal niet meer zo goedkoop is, en vanaf dat moment zitten we serieus met de gebakken peren, want de LHS is dan al uit Nederland verdwenen... Waar moet je dán je spullen halen???

Wat Quartel betreft: tsja, het is heel triest, maar inderdaad komt boontje een beetje om zijn loontje, want eind jaren negentig heb ik al rechtstreeks van een Quartel medewerker vernomen, dat Q onder andere de prijzen laag kon houden door niet alleen eerst de concurrentie uit de weg te ruimen, maar daarna ook nog, door winkelvoorraden uit de failliete boedels tegen bodemprijzen op te kopen en voor "gewone winkelprijs" te verhandelen.
Ofwel, ze profiteerden niet alleen van het wegvallen van de concurrentie, ze verdienden er rechtstreeks aan door goedkope inkoop (winkelvoorraad), waarbij het verlies door de failliete winkelier gedragen werd...

Beetje lijkenpikkerij dus...

Q maakte al veel concurentie kapot vóór de opkomst van de internet handel, en hoewel ik het heel erg vind voor de getroffen personeelsleden, en het een enorme slag is voor veel modelbouwers die net als ik graag in een fysieke winkel kwamen, heb ik met "het bedrijf Quartel" weinig medelijden: wie met het zwaard leeft, zal door het zwaard sterven...

Overigens: het verschijnsel "grote buitenlandse online shop" heeft niks te maken met of je de moderne tijd, of de technologische ontwikkeling wel of niet tegen kunt houden of andere defaitistische CRAP!. Het is gewoon de onwil van onze economische beleidsmakers om er iets aan te doen:
Men verdomt het om onze lasten te verlagen (wat de oorzaak is dat de LHS noodgedwongen hoge prijzen moet hanteren: hij moet ook zijn overhead kunnen betalen) terwijl men tegelijk toelaat dat prijsvechters van over de grens hier zonder aan onze economie en samenleving bij te dragen geld kunnen wegtrekken. Men verdomt het gewoon om een "level playing field" te waarborgen.
Geen verschil tussen de Nederlandse arbeider die 40% belasting moet betalen en de Pool die voor 2 euro per uur ongestoord hier de banen weg mag kapen zonder een cent bij te dragen aan het nederlandse sociale systeem. Zolang de Nederlandse regering hier niets aan doet, zal ALLES in Nederland langzaamaan naar de verdommenis gaan...

Voor de gene die nu bazelt over iets met "dief van je eigen portemonnee zijn", vergeet dit niet: je bent dan iets vééél ergers, namelijk dief van je eigen sociale systeem!!!

Want ieder tientje dat je bespaart door bij een goedkope buitenlandse online shop te kopen (en dan doet het er niet toe, of dat nu modelbouw of willekeurig andere artikelen betreft), ben je aan het eind van de rekening meervoudig kwijt aan de verhoogde belastingen omdat er zoveel extra uitkeringen opgebracht moeten worden door die weinigen die er nog werken....
Hebben we nu niks geleerd van bijvoorbeeld het feit dat de BTW alweer een tijdje geleden verhoogd is?

Groet, Bert

Hoewel in elke posting hierboven wel iets van waarheid zit is dit toch te verwachten ? , onze overheid wil immers "meer marktwerking" !.
Welnu , dat hebben ze gekregen.
Voor mij is het simpel, als ik ga kopen kijk ik eerst waar vergelijkbare kwaliteit het goedkoopste is , daar zit soms wel 50% verschil in voor hetzelfde artikel met dezelfde kwaliteit. Vaak zijn ook de verzendkosten nog lager heb ik recentelijk een aantal keren meegemaakt.
Dus het lijkt mij niet vreemd dat een bedrijf als "Q" in de problemen komt, dat is voor de mensen die er werken een bittere pil maar de dames en heren die de winst opstreken liggen daar niet wakker van.
Als ik in China of bij de oosterburen goedkoper uit ben dan in ons land dan koop ik daar , laten we nou niet doen alsof de doorsnee Nederlander er anders over denkt , de feiten liegen er niet om.

Op korte termijn en korte afstand heb je honderd procent gelijk Manus, valt geen woord tegenin te brengen.

Op lange termijn, moet ieder tientje wat jij bespaart, door de rest van NL als extra belasting opgebracht worden. En dat geldt voor ieder tientje wat door wie dan ook op deze manier bespaard wordt...

Zo simpel is het.

En als je het dan heel rechtlijnig bekijkt: Omdat iedereen het doet, bespaart iedereen een tientje, krabt daarna de regering zich achter de oren vanwege de verminderde belastinggelden en verhoogt de belasting met een tientje. En betaalt dus iedereen onder de streep weer precies hetzelfde.

Eind van het verhaal: vele werkelozen en vele belastingverhogingen verder, is alles naar de kloten.

Dat is niet jouw schuld, maar wel een gevolg van het gevolgde beleid van onze onvolprezen EU die als tegenprestatie voor hun wanbeleid op dit moment ook nog even 640 miljoen extra van NL (en nog veel meer van onze buurlanden) wil zien....

Groet, Bert

Wat ik erg jammer vind, is dat de beheerder van Q ( Hans? ) dus dingen niet goed/netjes gedaan heeft, en dat het personeel van alle andere vestigingen ( want ze gaan allemaal dicht, behalve Pijnacker, van Hans wil zelf wel werk houden natuurlijk ) moet lijden om iets wat iemand anders niet goed gedaan heeft.
En dat zie je veel meer tegenwoordig, een paar voorbeelden.
Een paar Marokkanen doen iets wat niet mag, en gelijk zijn alle Marokkanen slecht volk, en moeten ze daar allemaal de gevolgen van zien, terwijl er zat/het grote deel goede Marokkanen zijn.
Moslims net zo..
Een paar mensen voelen zich beledigd door zwarte piet, en nu moet het hele land daar onder lijden.
Er doen een paar mensen domme dingen met Vuurwerk, en nu moeten alle liefhebbers daar onder lijden, en mogen minder afsteken.
Ook kunnen kinderen nu niets meer afsteken omdat die naar bed moeten s'avonds, en word het juist gevaarlijker omdat je in het donker minder ziet.

Dat vind ik een hele slechte ontwikkeling..

Helaas wel ja..
Dit slaat toch nergens op?

Nouja, weer ontopic: Erg jammer dat ze sluiten vind ik, ik kwam er graag.
De goedkopere dingen koop ik ergens anders, maar juist mijn zender en lader heb ik daar gekocht ivm garantie en eventuele set up help.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back