Smaragd opbouw advies

Volgens mij mag je fokkeboom wel wat losser zodat de lossende wind uit de fok meer parallel aan het grootzeil komt te lopen. Kan je anders eens een foto maken van bovenaf wanneer de zeilen op aan de wind zijn getrimd? Dan krijg je een duidelijk beeld van hoe de wind langs de zeilen zal lopen.

Goed idee. Kan dat niet doen tijdens het zeilen zelf. Zal ze aan wal schuin leggen en met wind in de zeilen fotograferen.
Heb je ook advies voor het andere punt betreffende de waterlijn?

Goed vaarweer

Mario

Oke, wat betreft je waterlijn zou ik het dobberend goed proberen te krijgen. Als ik het goed heb is de tweede foto uit post #20 zonder ballast in de kop van het schip?

Ik zie het als volgt voor me: doordat hij niet goed is uitgebalanceerd gaat hij automatisch erg veel loeven (weinig waterverplaatsing/stabiliteit voorin en hij wordt alle kanten op geduwd) Jij wil dit voorkomen door de mast naar voren te laten hellen maar dat is eigenlijk tegennatuurlijk. De mast laat je eerder naar achteren hellen of boltrekken naar achteren toe om de eigenschappen aan de wind te verbeteren. Ik heb het idee dat hij nu eigenwijs loefgierig wordt doordat hij niet goed uitgebalanceerd is. Los dit eerst eens op en daarna zal je waarschijnlijk je mast weer terugzetten naar de originele positie.

Laten we het hopen, het zal er in ieder geval natuurlijker uit zien.

Succes met de proefvaarten!

Waterlijn is normaal voor een stilliggende boot. (En van extra gewicht in de neus hoeft de smaragd niet langzamer te worden, eerder sneller vanwege dat de romp(vorm) beter in het water ligt.)

Bedankt voor het eensluidend advies; er is consensus. Ik ga zo snel mogelijk extra gewicht aanbrengen in de boeg. Ook zet ik de mast en de positie van de fok weer in hun "normale" plaats.
Zodra er resultaten zijn meld ik terug.

Goed vaarweer.

Mario

Mario
Kan het niet goed zien op de foto's, maar heb je wel een dirk aan de fokkeboom?

Een eenvoudig verstelbare dirk is essentieel om de boot goed en hard te laten varen. Wedstrijd zeilers zijn altijd bezig met verstellen van de dirk.
De dirk is een verstelbare lijn van de achterkant van de fokkeboom naar het aangrijpingspunt van de fok aan de mast. Verstelling dmv een schuifje.

Met de dirk kan je het achterlijk van de fok paralel aan de bolling in het grootzeil stellen. Zoals de giekneerhouder het achterlijk van het grootzeil open/ dicht zet.
Wel zorgen dat de dirk niet om de zaling kan slaan.

In ieder geval reduceer je zo de trugslag in het grootzeil.
Vuistregel: bij meer wind de dirk aan --> achterlijk open.
Dirk aan is ook goed bij windkracht 0 tot1. De fijnverstelling is een zaak van een paar milimeter.

Groet
Wim

Wim,

Nee, er zit geen dirk aan de fokkeboom. Ik heb ze wel gezien op 1:1 en model. Maar begreep niet goed hoe ze werkten en waarvoor ze dienden. Jouw uitleg veranderde dat ten goede; daarvoor mijn dank!

Quote:
"De dirk is een verstelbare lijn van de achterkant van de fokkeboom naar het aangrijpingspunt van de fok aan de mast. Verstelling dmv een schuifje.
Met de dirk kan je het achterlijk van de fok parallel aan de bolling in het grootzeil stellen. Zoals de giekneerhouder het achterlijk van het grootzeil open/ dicht zet."

Die dirk komt er dus op mijn beide zeilboten.
Op replay nr 15 1e foto is goed zichtbaar dat een dirk nuttig is; de beide achterlijkenlopen niet parallel.
De giek heeft een neerhouder. Vaak vergeet ik hem in te stellen. De situatie van de foto weet ik niet.

Goed vaarweer,

Mario

Bijpraten (update)

1) Dirkje
Ik heb een dirkje aangebracht aan de fok. Het werkt. Alleen bolt het grootzeil toch minder dan de fok, ondanks dat de neerhouder ruimer staat. Een dirkje aan het grootzeil zal wellicht nuttiger zijn.

2) Waterlijn
Met een verzwaring in de boeg van 540 g ligt de smaragd nu volgens de waterlijn op de tekening.

full

3) Oploeven
Opm. De zeilen hebben een eigen bolling, zie bijdrage 15.
Er is een aantal testen gedaan met het aanhalen van de respectievelijke onderlijken van grootzeil en fok plus het veranderen van de hoek tussen giek en fokkeboom. De overmatige loefgierigheid was het minst toen de onderlijken van grootzeil en fok strak stonden en de giek en fokkeboom een hoek maakten volgens onderstaande foto.
Wat opvalt aan de foto is dat de mast naar achteren buigt. Iets wat anders niet goed zichtbaar is.

full

4) Conclusie
- Dirkje aan de fok vervalt voorlopig. Een dirkje aan het grootzeil valt in overweging te nemen.
- De waterlijn van de Smaragd is acceptabel.
- Het overmatig oploeven is sterk verminderd. Maar moet verder worden verbeterd.

Als er voorstellen zijn tot verbetering, aarzel niet die aan te geven.

Goed vaarweer

Mario

Laatst bewerkt door een moderator:
Een dirk aan het grootzeil voegt weinig toe, daar heb je in principe de neerhaler voor, die bepaalt in hoeverre het grootzeil "open" gaat staan. Bij een fok kan dat niet, vandaar de extra lijn.

Heb je al geprobeerd met wat meer bolling in de fok, en een vlakker grootzeil? Dan heeft de fok meer stuwkracht, en het grootzeil minder. Eventueel zorgen dat het grootzeil bovenin nog iets meer open gaat staan, dus neerhaler ietsje losser. Dan kan de extra druk bij een windvlaag, die anders tot oploeven zou leiden, beter weggeleid worden.

Misschien je mast wat rechter zetten, maar wel oppassen dat je geen plooien in je grootzeil krijgt, en het een plat, strak vlak wordt.

Ik denk dat ik wat laat op de proppen kom. Ik heb 2 Smaragds gebouwd en ik moet zeggen het zijn best leuke zeilers.
Zelf ben ik ook een ervaren zeiler, ik heb in het verleden dikwijls wedstrijden gezeild. (Laser klasse)
Maar een vriend - medezeiler is een scheepsbouwkundig ingenieur, en na een lange babbel met hem en wat berekeningen van hem stelde hij voor om de mast van de Smaragd iets naar voren op te schuiven. De voet van de mast staat iets van een 15 a 20mm meer naar de boeg toe. Ik mag zeker niet klagen over de zeil kwaliteit van de Smaragd, ik denk dat dit zeker zijn voordeel heeft.
De mast langer maken / meer zeil opp. is zoals meerdere hier omschreven zeker niet aan te raden want bij wat goede wind heeft de kiel al goed zijn werk.

Ik heb ook de "Bolle Jan" of dat groter zeil. Daar komt een zeer duur en complex systeem aan te pas om het zeil over te trekken waar ik niet zo een zin in heb. Als iemand daar een eenvoudige mechanische oplossing voor kent....

Hier nog wat foto's. Dat zwarte blokje juist voor de vlag is een camera, ik heb daar schitterende video mee gemaakt. Ken helaas niks van Utube.

Groetjes,
Jan

Laatst bewerkt:
Jan,

Mooie foto's. En zelfs twee smaragden gebouwd!
Ik heb er ook aan gedacht de mast verplaatsbaar te maken. Het is goed te weten dat 15 - 20 mm voldoende zal zijn om invloed uit te oefenen. Dit zal dus de loefgierigheid kunnen verbeteren?
Mijn zelfgemaakte zeilen zijn ca. 5% groter als aangegeven door Robbe in zijn handleiding voor de Smaragd. Zeilen gaat goed, zelf met kleinste briesje. Mijn, visuele, indruk is echter dat de Smaragd voor de wind sneller gaat als aan de wind. Terwijl ze voor de wind sneller zou moeten gaan.
Een project dat ik in overweging heb is het aanbrengen van een genua/"bolle jan". Op internet staan wat voorstellen voor een besturingssysteem. Zelf heb ik dit zeil niet en weet (nog) niet hoe groot het is en hoe het er uit ziet. Vraag; zou jij als je het een keer in je handen hebt er een foto van kunnen maken voor de juiste vorm en de maten kunnen aangeven?
Filmpjes maken vanaf de boot is leuk, je beleeft de vaart alsof je zelf op de boot ben. Van mijn Robbe Estelle heb ik er een aantal, ook leuk voor later, zie voorbeeld;
RC sailing Estelle 2012, V=1, 3m45s, YT - YouTube

Goed vaarweer

Mario

Dag Mario,

ik heb ooit eens een Smaragd gebouwd als een motorsailer, leuk maar die heb ik een paar jaar geleden verkocht, ik heb er nooit mee gezeild maar wel mee op motor gevaren. Die kiel en her roer waren serieus ingekort en de mast was ook ik dacht ruim 10 à 15 cm ingekort om de proporties te laten kloppen. motorsailer-van-de-smaragd

De mast staat bij mij wel fix, dus ik kan hem niet variablel verzetten. Zou ook moeilijk zijn want alle stagen zijn op deze positie afgesteld.
De perfectie is het nog niet ik denk zelf dat hij nog wat meer naar voren mocht staan maar dat dierf ik niet. Het viel me al op dat de mast te fel in het midden stond op de tekeningen, ik denk een design foutje. Ideaal zou zijn om het gewoon te proberen, maar mijn accent ligt in het bouwen, eerder dan het varen. Ik heb deze Smaragd al heel wat jaren, ik denk niet dat ik er al meer dan 5 keer mee gezeild heb. De kinderen zijn al wat groter dus ik wil daar wel iets aan doen.

Ik zal de Genua (het is eigenlijk geen Genua maar een Bolle Jan) eens op de zolder gaan zoeken en een foto maken. Maar ik herinner me dat het achterlijk van het zeil komt tot aan zowat de eerste lier waarmee je de kuip vastzet.

Jan

Hallo Jan,

De motorsailer ziet er schitterend uit, net zoals de Voyager of the Seas en anderen.
Zelf vind ik het oplossen van technische zaken leuk en in dit specifieke geval in de modelbouw van zeilschepen. Zeker ook het zeilen er mee; dan zie ik of het ook werkt. Voor het van de grond af opbouwen van schepen (vanaf bijv. de kielbalk) heb ik onvoldoende ruimte.
De mast + verstaging wil ik zeker een keer verplaatsbaar maken. Dat lijkt niet al te moeilijk. Maar momenteel is het prima weer om buiten te vertoeven en te zeilen, en er foto's en filmpjes van te maken.

Goed vaarweer

Mario

Overmatige loefgierigheid

Gents,

Ik heb de mast naar voren geschoven en bij 23 mm (foto) is de overmatige loefgierigheid verdwenen. De originele (gecentreerde) positie van de mastvoet is over de schroefdraad geheel links op de foto. Op een verschuifbaar plaatje is een nieuwe mastvoet gemaakt. De eerste test was bij een verschuiving naar de boeg van 13 mm. Resultaat was onvoldoende. Het beste resultaat was bij 23 mm; verder naar voren laat het plaatje nu niet toe. De mastvoet en de verstaging schoven gelijktijdig op. Als ik dit resultaat accepteer dan komt er een iets betere uitvoering van de verschuifbare mastvoet.
De testvaart was gisteren 4 september 2013. Er was weinig wind maar wel zo nu en dan een vlaag. In die vlagen bleef Tekna/Smaragd redelijk goed op koers (foto). Mijn Robbe Estelle (loa 110 cm, platte zeilen) blijft beter op koers. Wel loopt de Estelle sneller uit het roer. Ik zou me kunnen voorstellen dat dit te wijten is aan het verschil in massa; Smaragd 12,5 kg, Estelle 4,2 kg. Zou iemand dit kunnen becommentariëren?

full

Een situatie waarin Tekna/Smaragd een mooie rechte koers voer.

full

Zoals te zien is op de laatste foto zullen de zeilen nog beter moeten worden getrimd. Het onderlijk van de zeilen loost iets negatief; stuurt de wind terug in de richting van waar ze komt. Het onderlijk zal strakker moeten staan volgens mij.
Zoals zichtbaar is hebben de zeilen verklikkers/telltails aan het achterlijk. Helaas kan je niet zien of ze werken ivm de observatie afstand; daarom haal ik ze eraf.

Goed vaarweer,

Mario

Onderlijk niet te strak zetten, je moet wel wat bolling overhouden, zeker als je bij lichtere wind nog vooruit wil komen. Bolling lijkt me niet extreem, wel misschien wat teveel in het midden, ipv meer naar voren in het zeil. Maar dan moet je niet het onderlijk strakker zetten, maar het voorlijk. Wel oppassen dat er dan niet plooien in het zeil komen, want dat kost ook rendement.

Met volgende vuistregel kan je redelijk goed de juiste mastpositie van een zeilboot bepalen:

- Doe de test op stil water (geen golven of wind).
- Leg je boot zonder tuig in het water met voldoende gewicht dat ie mooi op de waterlijn ligt.
(stel dat je nog in de bouwfase zit en je rc zit er nog niet allemaal in, leg er dan genoeg
lood in tot je op de waterlijn ligt)
- Onderwaterschip moet wel zo voorzien zijn zoals later bij effectief zeilen (kiel, roer
gemonteerd).
- Trek met een koord de boot zijwaarts naar de kant. koord vastgemaakt over langsas romp, niet aan de zijkant
- Bepaal het punt waarbij, wanneer je rustig aan de koord trekt, de romp mooi haaks op de koord naar de kant komt (of de romp mooi parallel blijft met de kant). Hiervoor zal je het aangrijpingspunt van de koord naar voor/achter moeten verschuiven over de langsas van de romp. Noem dit punt verder "P"
- Het zeildrukpunt van de zeilen moet later ongeveer 10% van de waterlijnlengte voor het punt P liggen => bij 1 meter boot dus 10 cm.
- Normaal ligt het zeildrukpunt net achter de mast => ga ervan uit dat je mast dus ook ongeveer 10% van de waterlijnlengte voor P moet liggen.

Als je tijd hebt moet je dat maar eens tegenchecken met wat je ontdekt hebt tijdens de zeiltesten.....

Over de foto die je hebt gepost:
volgens mij te weinig spanning op de fok en iets te ver open. Als je spanning op voorlijk vergroot zal de fok ook zo niet uitwaaien in het midden. Reken dat je opening tussen fok en mast bij dichtgetrokken zeilen ongeveer 60 mm moet zijn.
Bolling ziet er mij ok uit

Groeten,
Kris

De Smaragd heeft een zware neus. Dwz dat als hij gewoon op het water ligt de indruk geeft dat zijn achtersteven te diep in het water ligt. Maar de reden is simpel, bij zeilen voor de wind( ofwel de wind recht langs achter) zal hij zijn neus in het waterduwen. Door zijn neus hoger te maken valt dit effect weg; Ik had ook de Optimist van Graupner en die had daar nog al last van dat de neus onder water ging bij stevige wind.

Dit kan effect hebben op de afstelling zoals hier geschreven.

Bestaat de Smaragd eigenlijk in het echt?
Jan

jzdelorean

Deze lijkt veel op de Smaragd; Cadence (former named Windacer) tijdens de race Chicago to Mackinac, 1983. C&C heeft boten gebouwd die veel overeenkomsten hebben. Of de Cadence ook door C&C is gebouwd weet ik niet.

full

Gefotografeerd door: grandpalarry/Larry; Retired in 2008. Former professional golfer, teacher, coach, writer and yachting photographer. Most of my professional sailing photographs were taken with Pentax 6x7's which handled like a BIG 35mm but gave me 54x70mm medium format negs from 220 film.

Goed vaarweer

Mario

Back