Smart-UPS Accu

Ernst Grundmann zei:
Die twee trafo's zijn met grote waarschijnlijkheid beide uitgangstrafo's. Men gebruikt hier vaker twee trafo's in serie om zo kleinere trafo's te kunnen gebruiken. Voor de ingang, de voeding, wordt zo goed als altijd een schakelende voeding gebruikt met een veel kleinere trafo. Deze kan dus echt niet gebruikt worden om rechtstreeks de 220V naar 12 of 24V om te zetten! Dat geldt dus ook voor de twee uitgangs trafo's.
Helaas Luit, ik kan er niets anders van maken. Dit zijn vrijwel zeker weten de uitgangstransformators. Ik zou ze echt niet zo maar gaan gebruiken om er een lader van te maken. Alleen als ik ze eerst met de juiste aparatuur zou kunnen testen zou ik kunnen zeggen of het wel of niet kan.
Vergeet niet dat er heel veel energie achter het lichtnet zit. Als je daar zo maar een trafo op aansluit en het zit niet goed dan krijg je op z'n minst een aantal rookwolkjes. Als het echt fout gaat krijg je een boel vonken, vlammen en meer van dat soort niet echt leuke effecten. Ga dus niet zo maar die trafo's aansluiten, hou het veilig voor jouw en je omgeving. Wil je zelf een voeding maken? Koop dan de juiste onderdelen bij een goede onderdelen zaak en hou je aan een schema waar je zeker van bent dat goed werkt. Met dit soort vermogens moet je echt voorzichtig zijn en blijven.

Okay, Ernst.
De trafo's donder ik wel aan de kant, maar ik moet dus het volgende hebben:
Ingang 220V
Uitgang 24V
Max. 4 Amp

Het gaat erom dat ik de accu's kan gebruiken, en niet alleen om de stroom die ze leveren, maar ook om het gewicht.....lekker zwaar!

Greetings,
Luit

Okay, ik moet dit draadje even omhoogschoppen.
Klopt mijn bovenstaande bewering nu, of zijn er nog meer oplossingen.
Alvast bedankt.

Greetings,
Luit, die nog steeds die ene accu niet heeft opgeladen

Sorry maar ik ben een poosje heel erg druk geweest en kon weinig op het forum kijken.
Met alleen een trafo ben je er nog niet, er moet wel het één en ander bij komen voordat je er een accu mee kunt opladen. Maar waarom zou je moeilijk doen? Die UPS heeft een ingebouwde voeding/lader, die kan je toch gebruiken? Hij is daar zelfs speciaal voor gemaakt dus beter kan eigenlijk niet. Gewoon als de accu's leeg zijn in de UPS steken, de steker in het stopcontact en na een uurtje of 2, of iets meer, is de accu weer vol. Op het frontpaneel zit aan de rechterkant een rijtje Ledjes die aangeeft hoe vol de accu is. Als ze allemaal branden is hij vol en kan je hem er eventueel weer uithalen. Je kan de accu ook in de "lader" laten zitten tot je hem weer nodig hebt. Overladen is met die ingebouwde lader onmogelijk.

Eeeemmm probleempje.
De UPS als zodanig is niet meer, deze heb ik geheel gedemonteerd omdat het zo'n bakbeest is/was.
Daarom was ook mijn vraag of ik die trafo's gebruiken kon om te laden.
Deze zaten namelijk aan de accu's gekoppeld, en zodoende leek het mij dat dat de laadtrafo's waren.

Greetings,
Luit

De accuaansluiting gaat inderdaad naar één of twee aansluiting(en) van de trafo's. De andere kant(en) van de trafo gaan naar een stel grote transistoren waarmee geschakeld wordt. Op die manier wordt er van gelijkstroom (de accu's) wisselstroom gemaakt. Even heel simpel voorgesteld natuurlijk.

Om de accu's te laden heb je inderdaad een trafo nodig met daarachter een gelijkrichter die van de wisselstroom een pulserende gelijkstroom maakt. Als de trafo er precies voor is uitgerekend kan je zo de accu laden. Als de accu vol is zal de spanning gelijk zijn aan de maximale spanning van de pulsen dus loopt er dan geen stroom meer. De uitgangsspanning van de trafo moet dan tussen de 13,8V en 14,5V zijn. Let op dat is dus de piekspanning! de gemiddelde spanning zal lager zijn.

Als de spanning 13,8V is dan mag je de accu onbeperkt aan de lader laten hangen, overladen doe je dan absoluut niet. Is de spanning hoger (tot maximaal 14,5V) dan moet je de accu van de lader halen als hij vol is anders overlaad je hem wel waardoor de levensduur van de accu sterk negatief wordt beïnvloed.
Is de spanning van de trafo lager dan is hij onbruikbaar en is hij hoger dan is er nog veel meer elektronica nodig om daar de accu netjes mee te kunnen laden. Het is overigens wel aan te raden om een lader te gebruiken die elektronisch geregeld wordt want dat is veel nauwkeuriger, en dus beter voor de accu.

Het is jammer dat je de zaak al gesloopt hebt want de lader die in dat apparaat zat was speciaal voor deze accu's gemaakt, wat wil je nog beter?

O, dat is waar ook, je hebt twee accu's in serie staan. Dan moet je de spanningen die ik hierboven noem gewoon verdubbelen, verder veranderd er niets.

Back