Smartech Tornado electrificeren.

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door pompebled, 8 sep 2021.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.707
    Locatie:
    Sneek
    Van je familie moet je het maar hebben...

    Een vriend kwam aanzetten met deze auto, gekregen van z'n broer.
    De nitromotor was al ter ziele, en of ik 'm elektrisch kon maken: 20210901_202744.jpg
    Goed, eerst de boel wat schoongemaakt want alles was vettig en zat onder de modder.

    Vervolgens alles wat met de twee versnellingen, de koppeling en de schijfrem te maken had, er af gesleuteld en in mijn bak met reserve onderdelen gekeken wat ik er bij wijze van test op kon schroeven:
    Een Turnigy 3674-B-1900Kv bootmotor (met waterkoelmantel, die er af moest),
    Een 5045-800Kv buitenloper met 8mm as,
    Een 100A Hobbyking autoregelaar,
    Diverse Lipo's, 2S, 3S, 4S allemaal rond de 4000 - 6000mAh uit de botelarij.

    3674 1900Kv samen met 5045-800Kv.JPG
    Het tientands kettingwiel heeft een 5 mm boring, dus de Ø8 mm as valt in eerste instantie af, een buitenloper in een off road auto lijkt me sowieso geen goed idee, maar het ging me om de verschillende toerentallen per Volt, een testrun op asfalt kan altijd.

    Een motorsteun voor de 3674 gemaakt uit aluminium hoeklijn en op het frame gebout, de ketting was lang genoeg om de motor naar rechts te schuiven zodat er ruimte kwam voor de beschikbare lipo's:

    IMG_6534.JPG
    Een korte test op de werkbank op 4S liet de banden vervaarlijk opbollen, dat heb ik niet op de grond getest, maar gelijk naar een 3S lipo gewisseld.
    Beter.
    Een testrun op de speelplaats voor ons huis liet me nét tot half gas komen voordat de snelheid zover opliep dat de driftende auto niet meer te controleren was. In het gras was het marginaal beter, maar zoveel gras is er niet tussen de speeltoestellen, de klinkers en de bomen...
    Zoals verwacht werd de motor, nog zonder fan, flink warm, nog nét vast te houden na een minuut of vijf rondraggen.

    Zoals op de foto te zien is, heb ik daar een ventilator boven gezet, alle beetjes helpen.

    Voor vol gas runs was onze straat ook te smal en te kort, boven half gas ging het al angstig hard (voor een bootjevaarder) en werd de auto onstabiel waar het een rechte lijn betrof, daarvoor heb ik veel meer ruimte nodig.

    Ik ben begonnen me in te lezen op het gebied van 4 WD offroad in deze schaal en eerlijk gezegd zakt de broek me af van de prijzen die voor deze grote modellen gevraagd worden, dat slaat, op grond van de gebruikte materialen, nergens op...

    Vragen:
    - De kettingwiel overbrenging tussen motor en de as naar de beide differentiëlen is 11:20, zit ik dan met 1900Kv op 3S in de buurt, of is het onbelaste toerental veel te hoog?

    Ik ga morgen testen op 2S, om te zien of ik dan wél volgas kan rijden, de stromen zullen dan de pan wel uitrijzen, maar dan heb ik een idee van wat wél en wat niet werkbaar is.

    - De motoren die in de 1/5 - 1/8 modellen geleverd worden zijn allemaal (fors) groter dan de 3674 waar ik mee aan het testen ben, is dat overkill, of spreek je dan van reservevermogen?
    Die grotere motoren met geribde behuizing laten zich natuurlijk wel beter koelen.

    - Wat is de gemiddelde rijtijd van modellen op deze schaal?

    Groeten, Jan.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.707
    Locatie:
    Sneek
    Vandaag getest op 2S.
    De snelheid is nog steeds aan de hoge kant, vol gas in een rechte lijn kan amper een seconde, voordat je een onverbiddelijk obstakel tegenkomt...

    Zoals ik al verwachtte lopen de stromen behoorlijk op en werden regelaar en lipo flink heet gedurende de vijf minuten dat ik gereden heb; overwegend half gas, vanwege de beperkte ruimte.
    De lader sloeg af nadat er 1500mA was bijgeladen in de 4200mAh lipo.
    De rijtijd zou dus op een minuut of 10 uitkomen, geen idee of dat normaal is.
    Ik heb het niet gewaagd, want ik kreeg nog nét geen blaar toen ik m'n vinger tegen de motoras in het achterschild hield.

    De 1900Kv motor kan volgens de specs 1155W opnemen, dat is op 2S ietwat teveel van het goede voor m'n 100A regelaar (pieken van 150A).

    Voorlopig weet ik qua toeren en vermogen wat er kan met deze spullen, nu wachten tot het kettingwiel voor de Ø8 mm as van de buitenloper binnenkomt.

    Groeten, Jan.
     
    Tamaniac vindt dit leuk.
  3. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    2.984
    Locatie:
    Gavere/België
    Voor 1:8 modellen is een esc van 120-150A gangbaar. Dus dit lijkt me voor dit model wat te zwak. Zoals je zelf aangaf.
    Motor kan ik niet zo inschatten. Topsnelheid wellicht ok, maar hoe zit het met koppel?
    Je kunt wellicht niet hard optrekken?
    Daarnaast: smartech is geen super kwaliteit, maar trek je er niets van aan, je ziet wel
    Geen idee wat belangrijke verschillen zijn tussen boot en automotoren.
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.707
    Locatie:
    Sneek
    Hallo SIB,

    Vanwege de ouderdom en de bijbehorende slijtage van de auto rijdt ik niet vol gas weg, maar laat 'm eerst rollen, vóór ik op het gas ga.
    Maar inderdaad, de acceleratie is niet zo dat alle vier wielen doorslaan, de acceleratie is wel fors, maar ook bij de korte vol gas sprintjes duurt het even voor de auto op snelheid komt.

    Als het kettingwiel voor de 8 mm as binnenkomt wil ik het verschil in acceleratie eens zien als i.p.v. een 3674-1900Kv op 2-3S, er een 5045-800Kv buitenloper op 4S z'n kunsten kan vertonen.

    Als dat naar behoren werkt, zit ik te denken aan een combo zoals dit, in de 1250Kv versie:
    https://nl.aliexpress.com/item/1005002643493499.html?spm=a2g0o.cart.0.0.246d3c00t1bM2q&mp=1
    Als het koppel van de buitenloper de differentiëlen al niet gesloopt heeft...

    Er zit namelijk behoorlijk wat speling op beide differentiëlen, ik heb ze (nog) niet open gehad, maar ik denk dat ze flink aan slijtage onderhevig zijn. Ik wacht ook opzettelijk tot de auto tot stilstand is gekomen vóór ik voor- of achteruit ga, en dan hoor je dat eerst de speling wordt opgesloten vóór de auto in beweging komt.
    Het is niet mijn auto, dus ik wil de boel niet stuk maken voor de eigenaar er mee gereden heeft...

    Groeten, Jan.
     
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    2.984
    Locatie:
    Gavere/België
    Dan zou ik de diffs checken.
    Zoals je nu al test doet, ok. Maar leuk rijden lijkt me dat niet?
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.707
    Locatie:
    Sneek
    Ik vind het rijden met zo'n monster sowieso leuk, dat ik voorzichtig ben met de diffs van een ander, lijkt me logisch.
    Maar, als ik me de tijd er voor gun, zal ik eens een differentieel loshalen en openschroeven.
    Je leert er altijd wat van...

    Als de boel op instorten staan en er geen vervanging voor te vinden/aan te passen is, is het sowieso einde verhaal.

    Groeten, Jan.
     
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    2.984
    Locatie:
    Gavere/België
    Ja dat klopt wel. Soms het het geduld hebben tot er iets 2dehands of zo voorbijkomt, of een ander merk onderdelen aanpassen..
    Maar eerlijk gezegd heb nog nauwelijks gead dat de diffs zelf het zwaktepunt was, eerder de tandwielen ervoor ergens (spurs of kegeltandwielen). Maar kan natuurlijk wel.
    Worst case kun je er locked diffs van maken (omkeerbaar bij voorkeur) om bv in los zand of aarde te rijden.
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.707
    Locatie:
    Sneek
    Omdat deze auto oorspronkelijk een nitromotor had, zitten er geen tandwielen in de aandrijflijn, behalve de diffs, de overbrenging tussen motor en centrale as is met een ketting.

    Niet gerust op de herrie bij het wegrijden en van rijrichting wisselen, heb ik vandaag het achterste differentieel er uit gesleuteld en open gemaakt.
    Afgezien van een beetje speling door slijtage zien de tandwielen er nog netjes uit en ik heb het diff weer dichtgeschroefd met een extra likje vet.
    De cups naar de achterassen was een ander verhaal; beide stelschroeven hadden zich losgewerkt en ééntje kon zelfs helemaal ronddraaien en had dus de as ietwat aangevreten...
    Ik heb de kamer voor de stelschroef weer vlak gevijld en iets dieper, zodat dit hopelijk niet weer gebeurt.
    De stelschroeven met Loctite weer op hun plaats gezet.

    Eenmaal weer geassembleerd loopt het op tafel een stuk stiller en soepeler, nog niet op de weg geprobeerd.

    Aan de voorzijde was een pen uit het kogelgewricht aan de diff zijde naar één kant geschoven en heeft de cup ietwat aangevreten, niks aan te doen (behalve vervangen).
    Ik heb alleen de aandrijfassen eruit gehad en de pen weer terug getikt en vastgelijmd.
    Om de aandrijfas eruit te krijgen maak je de vering aan de onderkant los, zodat die omhoog kan draaien en de as er uit valt.

    Eén as van de vering heeft ooit een beste knal gehad en was krom, zelfs in kunststof krijg je 'm dan lastig los...
    Recht gemaakt en weer terug gezet.

    Vanwege de besturing, heeft de boel aan de voorzijde wat meer speling dan achter, maar ik heb het voorste diff laten zitten.

    Het is wel grappig dat de voor- en achtertrein identiek zijn opgebouwd, alleen is achter de stuurbeweging van de wiellagering vastgezet met stangen.
    Dus als je ooit eens vind dat de besturing wat teveel speling heeft gekregen, kun je voor en achter gewoon verwisselen.

    Groeten, Jan.
     
  9. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.114
    Locatie:
    Emmen
    Wat een gaaf model zeg.

    Je kunt proberen de diffs te shimmen. Ik weet niet hoe ruim alles is.
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.707
    Locatie:
    Sneek
    Bedoel je de laterale ruimte in de diffs?
    Die is minimaal.
    De meeste speling in de aandrijving zit in de dogbone overbrengingen tussen het centrale kettingwiel naar voor en achter an tussen de diffs en de wielen.
    Anders dan de assen vernieuwen, of er nieuwe stalen pennen in zetten, is daar weinig aan te doen.
    Dat laat ik aan de eigenaar over, het is niet mijn auto.

    Gisteren er nog wel even mee gereden, om de kleine modificaties te testen; nu de pen weer op z'n plaats, zit hoor je 'm bij elke omwenteling van het betreffende wiel, dat is de slijtage aan de cup.

    Groeten, Jan.
     
  11. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.114
    Locatie:
    Emmen
    Ja. Ivm tandwiel ruimte tussen pignon en kroonwiel(evt shimmen tussen de diff lagers)

    Vaak kan je de pignon ook ik de lengte shimmen.


    De pennen kan je ook vervangen, mochten die aardig plat aan het worden zijn. X-RAY verkoopt ze in verschillende maten. Kan je er zelf in persen
     

Deel Deze Pagina