pompebled
Forum veteraan
Van je familie moet je het maar hebben...
Een vriend kwam aanzetten met deze auto, gekregen van z'n broer.
De nitromotor was al ter ziele, en of ik 'm elektrisch kon maken:
Goed, eerst de boel wat schoongemaakt want alles was vettig en zat onder de modder.
Vervolgens alles wat met de twee versnellingen, de koppeling en de schijfrem te maken had, er af gesleuteld en in mijn bak met reserve onderdelen gekeken wat ik er bij wijze van test op kon schroeven:
Een Turnigy 3674-B-1900Kv bootmotor (met waterkoelmantel, die er af moest),
Een 5045-800Kv buitenloper met 8mm as,
Een 100A Hobbyking autoregelaar,
Diverse Lipo's, 2S, 3S, 4S allemaal rond de 4000 - 6000mAh uit de botelarij.
Het tientands kettingwiel heeft een 5 mm boring, dus de Ø8 mm as valt in eerste instantie af, een buitenloper in een off road auto lijkt me sowieso geen goed idee, maar het ging me om de verschillende toerentallen per Volt, een testrun op asfalt kan altijd.
Een motorsteun voor de 3674 gemaakt uit aluminium hoeklijn en op het frame gebout, de ketting was lang genoeg om de motor naar rechts te schuiven zodat er ruimte kwam voor de beschikbare lipo's:
Een korte test op de werkbank op 4S liet de banden vervaarlijk opbollen, dat heb ik niet op de grond getest, maar gelijk naar een 3S lipo gewisseld.
Beter.
Een testrun op de speelplaats voor ons huis liet me nét tot half gas komen voordat de snelheid zover opliep dat de driftende auto niet meer te controleren was. In het gras was het marginaal beter, maar zoveel gras is er niet tussen de speeltoestellen, de klinkers en de bomen...
Zoals verwacht werd de motor, nog zonder fan, flink warm, nog nét vast te houden na een minuut of vijf rondraggen.
Zoals op de foto te zien is, heb ik daar een ventilator boven gezet, alle beetjes helpen.
Voor vol gas runs was onze straat ook te smal en te kort, boven half gas ging het al angstig hard (voor een bootjevaarder) en werd de auto onstabiel waar het een rechte lijn betrof, daarvoor heb ik veel meer ruimte nodig.
Ik ben begonnen me in te lezen op het gebied van 4 WD offroad in deze schaal en eerlijk gezegd zakt de broek me af van de prijzen die voor deze grote modellen gevraagd worden, dat slaat, op grond van de gebruikte materialen, nergens op...
Vragen:
- De kettingwiel overbrenging tussen motor en de as naar de beide differentiëlen is 11:20, zit ik dan met 1900Kv op 3S in de buurt, of is het onbelaste toerental veel te hoog?
Ik ga morgen testen op 2S, om te zien of ik dan wél volgas kan rijden, de stromen zullen dan de pan wel uitrijzen, maar dan heb ik een idee van wat wél en wat niet werkbaar is.
- De motoren die in de 1/5 - 1/8 modellen geleverd worden zijn allemaal (fors) groter dan de 3674 waar ik mee aan het testen ben, is dat overkill, of spreek je dan van reservevermogen?
Die grotere motoren met geribde behuizing laten zich natuurlijk wel beter koelen.
- Wat is de gemiddelde rijtijd van modellen op deze schaal?
Groeten, Jan.
Een vriend kwam aanzetten met deze auto, gekregen van z'n broer.
De nitromotor was al ter ziele, en of ik 'm elektrisch kon maken:
Goed, eerst de boel wat schoongemaakt want alles was vettig en zat onder de modder.
Vervolgens alles wat met de twee versnellingen, de koppeling en de schijfrem te maken had, er af gesleuteld en in mijn bak met reserve onderdelen gekeken wat ik er bij wijze van test op kon schroeven:
Een Turnigy 3674-B-1900Kv bootmotor (met waterkoelmantel, die er af moest),
Een 5045-800Kv buitenloper met 8mm as,
Een 100A Hobbyking autoregelaar,
Diverse Lipo's, 2S, 3S, 4S allemaal rond de 4000 - 6000mAh uit de botelarij.
Het tientands kettingwiel heeft een 5 mm boring, dus de Ø8 mm as valt in eerste instantie af, een buitenloper in een off road auto lijkt me sowieso geen goed idee, maar het ging me om de verschillende toerentallen per Volt, een testrun op asfalt kan altijd.
Een motorsteun voor de 3674 gemaakt uit aluminium hoeklijn en op het frame gebout, de ketting was lang genoeg om de motor naar rechts te schuiven zodat er ruimte kwam voor de beschikbare lipo's:
Een korte test op de werkbank op 4S liet de banden vervaarlijk opbollen, dat heb ik niet op de grond getest, maar gelijk naar een 3S lipo gewisseld.
Beter.
Een testrun op de speelplaats voor ons huis liet me nét tot half gas komen voordat de snelheid zover opliep dat de driftende auto niet meer te controleren was. In het gras was het marginaal beter, maar zoveel gras is er niet tussen de speeltoestellen, de klinkers en de bomen...
Zoals verwacht werd de motor, nog zonder fan, flink warm, nog nét vast te houden na een minuut of vijf rondraggen.
Zoals op de foto te zien is, heb ik daar een ventilator boven gezet, alle beetjes helpen.
Voor vol gas runs was onze straat ook te smal en te kort, boven half gas ging het al angstig hard (voor een bootjevaarder) en werd de auto onstabiel waar het een rechte lijn betrof, daarvoor heb ik veel meer ruimte nodig.
Ik ben begonnen me in te lezen op het gebied van 4 WD offroad in deze schaal en eerlijk gezegd zakt de broek me af van de prijzen die voor deze grote modellen gevraagd worden, dat slaat, op grond van de gebruikte materialen, nergens op...
Vragen:
- De kettingwiel overbrenging tussen motor en de as naar de beide differentiëlen is 11:20, zit ik dan met 1900Kv op 3S in de buurt, of is het onbelaste toerental veel te hoog?
Ik ga morgen testen op 2S, om te zien of ik dan wél volgas kan rijden, de stromen zullen dan de pan wel uitrijzen, maar dan heb ik een idee van wat wél en wat niet werkbaar is.
- De motoren die in de 1/5 - 1/8 modellen geleverd worden zijn allemaal (fors) groter dan de 3674 waar ik mee aan het testen ben, is dat overkill, of spreek je dan van reservevermogen?
Die grotere motoren met geribde behuizing laten zich natuurlijk wel beter koelen.
- Wat is de gemiddelde rijtijd van modellen op deze schaal?
Groeten, Jan.