Smering servomotor Savox SA-1230SG.

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Alexzzz, 28 apr 2024.

  1. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.408
    Locatie:
    Spijkenisse
    Voor wie verstand heeft van servo(-electronica) de volgende vraag: 3 splinternieuwe digitale Savox servo's waarvan ik er inmiddels ongeveer 15 in gebruik heb maken extreme herrie. Video is van het ergste exemplaar. Terug gestuurd naar een bekende Oostenrijkse webshop, en Savox verleent geen garantie omdat de servokabel gesoldeerd is (ze zaten kort ingebouwd maar snel weer uitgebouwd) De andere servo's waren niet gesoldeerd, en ook wordt daar voor het gemak geen garantie voor verleend.

    De vraag: ik meen ooit eens op internet gelezen te hebben dat je deze herrie soms zelf kunt oplossen door de interne servomotor te smeren. Ik vermoed dat ze het asje+lager daarmee bedoelen.

    Wie kan mij vertellen welke olie daar veilig voor is? Je kunt er niet zomaar alles in spuiten/smeren omdat het intern in de motor erg heet kan worden, en je wilt niet dat het gaat klonteren. Daarbij moet het ook op de lange termijn blijven werken.

    Ik wil de servo's gewoon weer gaan gebruiken. De herrie komt niet van de tandwielen trouwens, ik heb intern al gekeken, alles is goed gesmeerd en nog eens opnieuw gesmeerd met Hitec servo-vet.

    Jullie adviezen worden bij voorbaat gewaardeerd!

     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.388
    Locatie:
    Woerden
    Je kan de tandwielen en asjes heel voorzichtig met een klein beetje lithiumvet smeren. Gebruik echt maar een heel klein beetje, te veel zal meer weerstand geven en kan de motor te zwaar belasten. Meestal wordt dit door de fabrikanten ook gebruikt. Als je (meestal wit) vet tussen de tandwielen ziet zitten verdeel het dan goed over alle tandwielen. Wil je het vervangen dan zal je eerst het "oude" vet moeten verwijderen. Als je twee verschillende soorten vet gaat mengen kunnen er soms rare dingen gebeuren.
    Gebruik nooit olie, dat is te vloeibaar en dringt uiteindelijk overal in de servo door. Het komt dus ook bij de elektronica.
    Lithiumvet kan je bijvoorbeeld HIER kopen.
    Een ander punt is dat dit digitale servo's zijn. De motortjes in die servo's worden met een hoogfrequent PWM signaal aangestuurd. De frequentie van dat signaal zal ergens tussen de 1kHz en 20kHz zijn, dat kunnen wij mensen goed horen. Helaas zal je dat geluid niet weg kunnen krijgen, daar help smeren echt niet tegen.
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.847
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat gejutter lijkt mij niet normaal, daar helpt geen vet.
     
    Alexzzz vindt dit leuk.
  4. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.408
    Locatie:
    Spijkenisse
    Het gaat ook niet om de tandwielen, dat heb ik uitgebreid uitgelegd. Ik zit inmiddels sinds 1995 in de hobby, dus dat digitale servo's geluid maken is mij niet onbekend...
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.508
    Locatie:
    Sassenheim
    Op meer forums heb ik dit voorbij zien komen en inderdaad lost het smeren van de motor-as dit op.

    Om veel dingen te smeren gebruik ik Marvel Mystery oil, dat smeert echt alles. Na een bezoek aan Eurol werd ik gewezen op Eurol PL, een soort WD40 maar stukken beter, het laat ook een sterke oliefilm achter.
     
    Alexzzz vindt dit leuk.
  6. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.408
    Locatie:
    Spijkenisse
    Probleem uiteindelijk opgelost met kogellagerolie. Servo's lopen weer perfect!

    IMG-20240429-WA0055.jpeg IMG-20240429-WA0057.jpeg
     
    ikonmy vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina