Smit Denemarken

Ik heb van de Conrad een 540-achtige die onbelast 5600 rpm maakt.
Kost (dacht ik) iets van 8 of 9 Euro.
Even op de Conrad site kijken voor het juiste nummer.
(Is overigens een Igarashi) (Schrijf je dat zo? Is lastig met die Japanse namen ;) )

Wim

die 720 weegt ong 400 gram als ik me niet vergis dus dat is een kleine 800 gr aan motoren in je bootje ,ook in gewicht gaat dit te veel zijn Jon , je kunt beter kleinere motoren inzetten ,ze hoger belasten en grotere batterijen

wim zijn voorstel lijkt me beter te zijn met hoeveel watt kan je ze belasten?ruw geschat ( zonder die formule :-) zou je toch aan iets van een 2x25 watt moeten komen om wat snelheid en kracht in je sleper te hebben

groeten

Wim , ik denk dat die robbe op 12 V nog het meest in aanmerking komt ,
klein schroefje zal ruimschoots volstaan iets van een 30 of 35 drieblads messing of 45 a 50 plastiek
die loopt niet te hard en weegt iets van een 280 gr en kost ong 20 euro

dat zou mijn kandidaat zijn :-)

groeten

Penneman, aangezien jij er wat meer verstand van hebt als ik, en ik domweg op jullie aanbevelingen en ervaringen afga, word het dan de Power 755/40 van Robbe. Roel heeft hiermee in zijn Happy Hunter ook een goede ervaring.

Er zit één maar bij, de Smit Nederland heeft als model wel 45 millimeter MESSING schroeven. Dan maar iets minder kracht dus, en dat zal inderdaad resulteren tot een iets hoger ampere aantal, maar dan lijkt he met als nog wel een goede tussenweg.

Hoi Allemaal,

penneman zei:
die 720 weegt ong 400 gram als ik me niet vergis dus dat is een kleine 800 gr aan motoren in je bootje ,ook in gewicht gaat dit te veel zijn Jon , je kunt beter kleinere motoren inzetten ,ze hoger belasten en grotere batterijen

Dat maakt niet uit hoor, ik heb ook twee 720BB Torques in de Walcheren liggen en dat gewicht kan ze makkelijk hebben. Sterker nog er moest nog meer gewicht in de kont om die op de waterlijn te krijgen en vergis je niet hoor, het model weegt rond de 10Kg als je haar op de waterlijn wilt hebben.

Ook zit bij mij alles (behalve de ontvanger) op 12V, maar ik vaar meestal op de trim. Moet ik ineens ergens voor uitwijken o.i.d. dan heb ik nog genoeg extra power ;).

Groetjes, Danny.

wel even op het volgende letten Jon:

die graupner draait 4100 rpm bij 12 volt en de robbe zelfs 5600 bij 12volt

daarom dat ik schreef dus geen al te grote schroef (of een plastiek exemplaar met minder spoed) te gebruiken of je krijgt ook bij die robbe te veel power en het effect dat Danny beschreef (trim varen)

ander mogelijkheid is toch die 45 messing te gebruiken en het voltage weer verlagen zodat het toerental zakt

groeten

Je kan ook een dualrate op je zender bouwen.

Hier stel je de vaarsnelheid in als je volle kracht vaart op schaalsnelheid, je hebt dan de volle slag van je stick tot je beschikking.
Ga je slepen dan heb je meer vermogen nodig haalt de schakelaar over en de dualrate is uitgeschakeld.
Er staan zelfs schema's op het forum van een dualrate, maar zijn ook voor bepaalde zender kant en klaar te koop.

Ik ben het met Danny eens, mijn Ierland heeft ook twee 720's samen met 4 2,1 Ah 12 Volt accu's voor de aandrijving en geluidsmodule en een 6V 7 Ah accu voor de ontvanger en verlichting en ik lig nu net boven de waterlijn (3 mm). Zoals het hoort eigenlijk. Het voordeel van 720's is dat je onbeperkt kunt varen, de motoren worden niet eens warm. vier uur achtereen is geen probleem.

Er was eens even grote stilte, omdat het een beetje te koud was op mijn werkplek..
Maar het is weer wat warmer buiten, dus Jon is weer lekker aan het zagen.

Op dit moment heb ik het dekhuis uitgezaagt. Maar nu zoek ik even wijze raad.

Is het wel verstandig om het dekhuis in elkaar te lijmen, als je het dek nog niet in de romp heb vastgelijmt? Dit in verband met de zeeg van het schip?r

Ik heb namelijk de electronica, en de schroeven, schroefassen enzovoort nog niet, dus het dek inlijmen lijkt me niet verstandig.

Dat is inderdaad niet echt handig. Eigenlijk zou het mooiste zijn om eerst de tussenplaat waar je dekhuis op staat in elkaar te lijmen. Dit in het dek tijdelijk vastmaken zodat het dek ze zeeg al volgt en dan het geheel in romp lijmen. Hierna de tussenplat weer verwijderen en je kunt het dekhuis er op lijmen. Als het goed is echter moet de onderkant van het dekhuis al meelopen met de toekomstige zeeg van de tussenplaat.

Oke,
En ja de onderkant loopt al mee met de toekomstige zeeg.

Ik ben nu trouwens even met de roeren bezig geweest, en Billing Boats heeft daar een putje voor gemaakt van ongeveer een centimeter lang.
Maakt dat ook nog uit waar ik in dat putje mijn roeren plaats? Dus maakt de afstand tot de schroef uit? Komt dat op millimeters aan?

Of moet ik me daar maar niet zo druk over maken? :wink:

Zijn er hier trouwens ook mensen die voor de Smit Nederland de meegeleverde straalbuizen hebben gebruikt, maar toch andere schroeven hebben gebruikt?
Die schroeven zie ik namelijk niet echt zitten, en ik wil ook graag vier blads.

Een ding staat wel al vast: Er komen ook andere schroefassen in!

Restauratie / Smit Nederland
Als je hier nu eens even naar kijk
Dan zullen een heleboel vragen worden beantwoord denk ik
mvg
Frederik :D In het fotoforum wel te verstaan he

Ik ken het draadje van je wel al Frederik, maar ik zal ook nog eens goed naar je foto's kijken.

Ik zou persoonlijk, wat de meeste mensen niet doen met de Smit Nederland, het hele dek veranderen. Nu je alles nog niet vast hebt kan dit nog. Tot op de dag van vandaag snap ik nog niet waarom Billing Boats zo'n groot toegangsluik heeft ontworpen.
Je zou eigenlijk het beste het dek uit 1 geheel kunnen maken, en waar je kajuit komt te staan een gat, met opstaande randen, waarover de gehele kajuit heen valt. Eventueel een klein toegangsluik zodat je nog bij de stuurservo kunt komen.
Dit is vooral handig met ruwer weer, of als je aan het slepen gaat, dan komt er minder water in de boot.

In ieder geval succes met de verdere bouw van de boot.

m.v.g berry............... :D :D :D

Inderdaad wel een nuttige tip. En het lijkt me ook niet echt moeilijk te realiseren.

Wat ook kan, is dat ik het grote dek wat nu gewoon los kan min of meer vastzet, en dan de kajuit afneembaar maar, maar dat het grote dek ook wel los kan, wanneer dit nodig is.

Want ik krijg denk ik door het gat van de kajuit bijvoorbeeld geen loodaccu heen.

Ik ga er eens even over nadenken!

Ik weet niet of je dat gaat halen. Je kan natuurlijk aan verschillende afmetingen van loodaccu's komen met dezelfde waarde. Daarbij kan je kijken welke in je schip past.
Je kan natuurlijk ook gewone accucellen nemen. Die gaan tegenwoordig tot 4200 mah of zwaarder. Daar vaar je ook een eeuwigheid mee. Ik heb daarmee zitten testen, en kan daar met een enkelschroefs schip, 5 à 6 uur mee varen, met een 3300 mah accu, en een 700 torque moter.
Het enigste nadeel van het laatste is dat je wat meer lood in de boot moet leggen. Voordeel is wel dat de accu's door een klein gat kunnen, en dan kan je het dek wel dicht maken.

gr berry............... :D :D

Ik zou wel heel graag weer on-topic willen, maar ik kan niet verder met mijn boot.

Mijn broer heeft een activiteit in de schuur georganiseerd, en nu hangen overal doeken en platen om het schuurgedeelte een beetje wat mooier te maken, want er komt een ware schuurdisco.

Harstikke leuk, maar het resultaat is dat Jon niet verder kan met klussen.
Komt wel goed uit, want ik moet voor biologie nog een compleet herbarium in elkaar zetten.
Dus ik switch van Biologie-plantjes-forum naar Modelbouw-bootjes-forum.

Ik hoop aan het einde van deze week, weer verder te kunnen.

Zo, de puntjes zijn opgelost. Dat is nu dan ook bij deze opgelost, tenminste: In dit onderwerp wel.

Weer een hele poos verder, door vakantie schiet het niet echt op! Toch hoop ik nog wel even in deze laatste 4 werken van mijn vakantie nog even mooi met mijn bootje aan de gang te kunnen.

Ik ga vanavond even kijken wat ik nou precies ga gebruiken van de Billing Boats bouwdoos en wat niet.
Één ding staat vast: de schroefassen ga ik niet gebruiken. Hiervoor komen waarschijnlijk de Graupner schroefassen nummer 321 voor in de plaats.
Nu wil ik alleen bekijken of de meegeleverde schroeven door Billing Boats op deze graupner schroefas passen.

Ik zit er namelijk wel aan te denken om de originele schroeven en straalbuizen te gebruiken..
Het moet me namelijk ook niet teveel geld gaan kosten, en een draaibank heb ik niet. Dus om zelf straalbuizen te maken e.d. zie ik niet als optie.

Nog adviezen?

He Jon,

Ik ben de Smit Nederland aan het bouwen.
Het kan zo maar zijn dat het de Smit Frnkrijk of denemarken wordt. maar dat zien we nog wel.

Ik heb de schroefassen vervangen door de 321 van Graupner. Ik heb ook de schroeven vervangen voor schroeven van Rabousch. van een maatje groter.
Ik ga de originele straaltunnels gebruiken. Mochten die sneuvelen dan kan ik ze altijd nog vervangen door andere.

Succes met de bouw

En groeten van achter labtop in het zonnetje in de kuip van mijn grote bootje,

Martin

Back