Willem .
Ik heb deze Smit Enterprise destijds ook gebouwd. En ik heb hem ook nog steeds, al ligt ze al vele jaren netjes op het droge... (je neemt hem niet zomaar even mee...)
Mijn praktijk ervaring:
Ik heb 4 blad-Raboesch schroeven van 120 mm afgetopt, en volgens mijn berekeningen moesten deze schroef zo'n 1300 tot 1800 n/min maken om ruim de schaalsnelheid te halen.
Dat verschil in toerental was nog redelijk groot maar kwam omdat ik niet wist wat het effect op de snelheid zou zijn van 2 schroeven i.p.v. 1 schroef . Ik wist ook niet hoe ik dat moest berekenen.
Later bleek dat het verschil in snelheid er eigenlijk nauwelijks of niet was.
Ongetwijfeld kan dit allemaal verklaard worden, maar ik heb het in de praktijk zo ervaren. Mijn conclusie : De tweede schroef zorgt gewoon voor meer trekkracht. Zowel in het echt als bij het model.
Ik had eerst 24V motoren die afkomstig waren uit de stoel-liften. Die draaiden ruim 3000 toeren bij 24 Volt en die liet ik draaien op 12 Volt. Maar daarmee kwam ik toch net iets te kort. Onbelast ging het wel, maar geen trekkracht.
Dus heb ik later omgebouwd tot dezelfde soort motoren maar dan in 12 Volt uitvoering. Met een kleine vertraging d.m.v. vertande riemen werkte dat probleemloos en geruisloos. Goede snelheid en veel kracht.
Mijn berekening bleek toch aardig te kloppen, en met ca. 1800 toeren in het water had ik de juiste snelheid en voldoende trekkracht.
Zoals gezegd is mijn ervaring dat er bij deze confuguratie eigenlijk nauwelijks verschil in snelheid tussen een of twee schroeven als je vaart zonder last...
Wel is er verschil in "acceleratie" en trekkracht. Maar deze schepen, en zeker op deze schaal moeten niet te snel varen. Dit is een mooie gratieuze sleper, en bovendien trek je snel golven die andere vaarders om je heen niet zullen waarderen....
Ik heb nooit gekeken naar het stroomverbruik, ik gebruikte een autoaccu en heb nooit te weining gehad voor een dagje plezier. Ruimte genoeg in zo'n grote romp.
Oh ja, ik had ook de boegschroef werkend ingebouwd. Veel werk, maar deze is niet echt functioneel nodig. Dus als je geld wil besparen...
Door de twee hoofdmotoren apart te bedienen, in combinatie met het Becker roer, draait de boot toch al om z'n as....
Ik had twee dezelfde motoren tegengesteld draaien. Daarbij was er inderdaad een verschil in draaisnelheid. Dat was onbelast ook wel hoorbaar, maar ik heb daarvan bij het varen, dus onder belasting, nooit iets gemerkt.
Mooi schip om te bouwen en om te varen.
Veel succes met de bouw.
Jan Blonkl