Smit Nederland Billing Boats 1:33

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door zwartezee, 18 feb 2019.

  1. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
    Goedendag,

    De Smit Nederland vordert gestaag ondanks de toch vaak onduidelijke uitleg. De diverse bouwverslagen op het forum hebben zeker geholpen.

    Maar nu ben ik aangekomen bij de ramen en wil die lijsten maken zoals op de foto's van het model. Maar mijn vraag is hoe maak ik die zwarte "kit rand" / raamlijst. De ruitjes zijn reeds uitgesneden maar er nog niet opgeplakt.

    Ik hoor graag jullie adviezen


    Onderstaand is waar ik nu sta IMG_8577.JPG
    IMG_8578.JPG


    en onderstaand zijn de afbeeldingen van de zwarte lijsten zoals ik ze graag wil maken Schermafbeelding 2019-02-18 om 16.45.43.png full_foto10180881-5.1.jpg
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    zwartezee, Lijkt het zo of heb je de ramen aan de binnenkant tegen de sponning gezet? Bij mijn Smit Nederland/Finland waren raampjes met een zwarte rand en die heb ik op de buitenkant van de sponningen geplakt. Maar zie je foto's van de Smit Denemarken dan zijn de randen wit en de ruiten (met uitzondering van die achter de deuren) zitten aan de buitenkant in de sponning. Je zou een zwarte sponningrand kunnen maken van heel smal afgesneden isolatieband en dat langs de rand kunnen plakken. Wil je dikker dan is misschien de isolatie van een heel dun zwart kabeltje een optie. Gewoon een kijken wat zich ertoe leent en wat het best uitvoerbaar is. Succes ermee! Gr. Klaas.

    Smit 4-04.jpg

    20160712_090507 voordek 4.jpg
     
    Sea-cret vindt dit leuk.
  3. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
    Hallo Klaas, de ramen zitten er nog niet op, ze moeten op de sponningen geplakt worden (als je goed kijkt zie je ze liggen in de trossen bak op het achterdek. Ik ga het proberen met dun isolatie band. Krijg je die rondingen daar ook goed mee? Over de kleur idd alle echte schepen hebben witte randen en de foto's van billing boats zijn ze zwart. Zwart leek me wel wat.

    groet Marco
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Marco, Als je het isolatieband op een gladde ondergrond plakt en dan in 1 mm brede reepjes snijdt zal het denk ik wel lukken. Let op dat de ruit achter de deur anders in de sponning zit. Gr. Klaas.
     
  5. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
    De ramen zijn gelukt en ze nadert haar voltooiing. Ik heb wat foto,s bijgevoegd. Nu vroeg ik me af wat het gewicht is om haar op de waterlijn te krijgen. Hiervoor had ik in diverse posts gelezen dat je de lengte x breedte x diepgang / schaal kan nemen.

    1:1 lxbxd is 28,43x8,52x3,85 = 932561kg
    1:33 lxbxd is 0,86x0,26x0,12 = 25,95 kg

    Kan dit kloppen? Lijkt me wat aan de hoge kant. Zeker door het gebruik van brushless motoren zal ik behoorlijk wat lood moeten plaatsen.

    Nu had ik ook gelezen dat het plaatsen van het gewicht bebalend is hoe het schip vaart. Is alles op de bodem belangrijk of ook hoger plaatsten belangrijk.

    Ik hoor graag jullie reacties
     
  6. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Marco, Vaarklaar weegt het model 9,5 kg. Omgerekend zou de echte dan 340 ton wegen. Meen me te herinneren dat het schip 270 ton woog zoals ze te water ging, hangend in in drijvende bok. Voor ligt ze dan met de kluisgaten aan het water. Achter ligt de waterlijn ongeveer 2 cm onder de stootrand. Fijn dat het gelukt is met de ramen. Houd zware delen als accu'en ballast op de bodem. Elektronica wat hoger. Het schip is qua waterlijn niet echt kritisch om te varen. Ligt ze te ondiep dan trekken de schroeven op achteruit gauw lucht. Veel vaarplezier! Op het filmpje ligt ze achter nog niet diep genoeg. Gr. Klaas.



     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2019
    Marijke vindt dit leuk.
  8. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
    Dank je wel. 9,5kg lijkt me idd realistischer ipv 26,5 kg. De motoren en electronica gaan er nu in. Hoe heb jij je dek waterdicht / waterafstotend gemaakt?
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.638
    Locatie:
    Betuwe
    Oef... Een 26,5 kilo zware Smit... Dan heb ik binnen no-time een hernia. Nee, dank je wel!
    Mijn Smit Salland weegt vaarklaar ook ergens in de negen-komma-nog-wat kilo.
    Zelfde motoren en accu als Klaas; wellicht iets meer elektronische hardware.

    Ik heb de boot van iemand anders overgenomen en moest dealen met zijn wijze van bouwen.
    Ik heb een 2mm dikke ABS-plaat op de dekranden liggen, in het midden ondersteund door wat hulpspanten.
    Deze plaat loopt vanaf een paar mm voor de opbouw tot ongeveer de eerste brede beting. Kan ik als een geheel afnemen om in de romp, bij de accu en de motoren te komen. In de breedte past hij exact tussen de schuine steunen van de verschansing.
    Boven de roer-inrichting het dek dicht. Als ik daar bij zou moeten komen, moet ik het dek openbreken.
    Als ik heel 'ruig' vaar, komt er wat water onder de plaat door en verdwijnt in de romp. Geen probleem: alle elektronica ligt hoog (in bakjes); alleen de accu staat op de rompbodem en de motoren liggen op 2mm van de rompbodem af.

    De dek plaat ligt op z'n plaats met magneten en wordt geborgd door de (massief uitgevoerde) smalle beting meteen achter de lier.
    Die beting bestaat uit messing pijp, met lood gevuld en hij valt rond twee M3 bouten, vastgezet in een massieve spant, die naar boven wijzen.
    Aan die beting kan ik een tros bevestigen waarmee ik een rubberboot met een paar kinderen kan trekken.
     
  10. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
    Je zou inderdaad met boot en al voor minder in het water vallen. Heb je wellicht een foto van je dek en hoe je dat gedaan hebt. Onder de noemer een plaatje zegt meer dan veel woorden. Dank je wel
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Marco, Bij mijn boot heb ik niets gedaan om het dek waterdicht te maken. Aan de zijkanten van de versteviging onder het losse deel heb ik twee kunststof "tanden" gelijmd. die tanden schuiven onder het vaste voordek. Ter hoogte van de winch en midden achter heb ik doorzichtige werveltjes aan het vaste deel geschroefd. In bedoeld om tijdens het slepen het dek er niet af te trekken. Zou ik toch de behoefte hebben om eens ruig te varen dan kan ik de naad aftapen met isolatieband. De schakelaartjes van de regelaars zitten in het achterdek net achter de bolders. Ook tijdens het slepen komt er niet gauw water aan dek. Kun je de beting achter de sleepwinch nog omdraaien? De horizontale pijp hoort aan de voorkant te zitten. Had het zelf eerst ook verkeerd gedaan. Gr. Klaas.

    20180528_073356.jpg


    20180405_164747.jpg


    20190213_132444.jpg
     
  12. Geert Bongers

    Geert Bongers

    Lid geworden:
    6 dec 2006
    Berichten:
    163
    Locatie:
    Elst -ob-
    Ik heb het dek vastgelijmd en er twee openingen in gemaakt. Een aan de voorzijde waar de bovenbouw overheen past en een aan de achterzijde schroef ik het stukje dek op een alu lijstje. Op de onderzijde van het dekje is een randje schuim geplakt dat tot op heden de boel prima dicht heeft gehouden.
     
  13. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
    Al een tijd niets gepost maar de Smit Nederland is af.


    9AE74298-7613-4635-B177-EC04123BAAE7.JPG


    Ik heb voorlopig besloten het varen te laten zitten, en weer begonnen aan het volgende model. Wel wilde ik een aantal foto's delen.
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2019
  14. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
    Had op de beurs in goes gezien dat een van de exposanten het schildje hadden nagemaakt. Ik heb dat via powerpoint nagemaakt en dan verkleind en op fotopaper afgedrukt. Het zijn die kleine details die het leuk maken. Foto is niet scherp helaas. ABDCB7F5-3723-49F4-BF8F-F4937B4D93F3.JPG
     
  15. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
    Ik krijg enkel de foto's niet rechtop, kan iemand advies geven hoe ik de foto kan roteren, kijkt makkelijker.

    C9A72C57-03A2-4DA0-BA80-BDE45FE676B2.JPG
     
  16. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
    Het plimsoll teken en de kleine letter op de achterzijde en de dieptemarkeringen heb ik in Engeland besteld.

    58404832-4F99-4BCE-A51F-CFA9B8B2F0F5.JPG


    0B8A7D97-A16D-49D1-9B3A-DF7FB769D218.JPG


    TBBF4857.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2019
  17. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    Beste Marco,

    Je SMIT NEDERLAND ziet er goed en netjes uit, een mooi gemaakt model.
    Alleen er valt mij iets op met de naam op de achter zijkant.....
    Er staat SMIT ROTTERDAM maar hoort SMIT NEDERLAND te zijn.....
    27=SMIT NEDERLAND te Rotterdam.jpg 22= SMIT NEDERLAND 1980.jpg
    groetjes: Hans
     
  18. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
    Oh dat is ernstig zeg hahaha. Zie het nu pas. Weet niet waar ik was met mijn gedachten ben ook de smit rotterdam aan het bouwen vandaar. Maar gelukkig kom ik uit rotterdam zullen we maar zeggen.
     
  19. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    Ik kom ook uit Rotterdam...… :)
     
  20. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Hoi Marco, ik heb je bouwverslag gevonden, en ik ga ook deze Smit bouwen. Heb een vraag, of je dat powerpoint bestandje nog van dat naam schild, bouw werf? Heel mooi detail voor de bouw. Groet, Albert upload_2022-5-12_8-4-17.png
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2022

Deel Deze Pagina