Smit Nederland Billing Boats

Als jonkie de Banckert gebouwd omdat de Smit Nederland buiten het budget viel ;)

Nu dan toch de Smit Nederland overgenomen waarbij een begin is gemaakt met de bouw. :p

Er zitten twee decaperm 6v motoren bij en al het beslag, roeren en standaard schroeven en assen. De schroefaskokers zijn al ingelijmd dus vermoed dat ik met deze setup verder moet.

Ik heb geen haast met de bouw, dus grote kans dat het draadje snel stoffig wordt...

Wel wil ik een mooier eindresultaat als mijn eerste boot dus tips zijn welkom.

Zal binnenkort foto's plaatsen hoever eerste eigenaar is gekomen.

Kleurenschema's zijn te vinden. Vraag me alleen af hoeveel verf er per kleur voor de afwerking nodig is. De detail kleuren zal wel 1 potje van 14 ml voldoende zijn, maar zwart, rood en wit zijn grotere vlakken.

bb, humbrol of revell?

Spuitplamuur?
Voorlakken?

Ik weet dat er meerdere draadjes over de Smit Nederland zijn en heb ook al het eea gelezen.

Wordt vervolgd

Hallo,

Ben benieuwd naar foto's, tja en wat betreft de verf. Ik gebruik om af te werken nogal eens flexa. Met porieën fuller behandel ik het hout eerst, meestal een laag of drie. Dan verdwijnen de houtnerven, en vooral de kopse kanten van hout. Wat plamuur betreft, gebruik ik sinds kort Alabastine autoplamuur (nieuwe formule) plamuurt goed en schuurt zeer goed. Ook G4 is een prima product om hout te impregneren en meerdere lagen met eventueel een glasmat maakt je boot supersterk.
Succes ik blijf je volgen

@jan, De smit nl heeft een kunststof romp ;)

Maar voor de kleuren moet je even in dit topic kijken, smit-nederland
Op pagina 2 staan de kleur code's, je kan ook contact opnemen met CMP Chugoku Paints voor eventueel kleurstaafjes, hun zijn best bereid je te helpen hiermee,

Mvg Vincent,

Laatst bewerkt door een moderator:
Ging mij ook om de hoeveelheid benodigde verf in de verschillende kleuren.
Na afbouw aflakken met g4 alvorens kleur aan te brengen?

Eindelijk de foto's van dit project...

full
full
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Martijn,

Ziet er al goed uit, je bent al aardig op weg, MAAR alsjeblieft doe je eigen een lol en haal die schroefassen eruit, Die van BB zijn zwaar onder de maat, zelfs vol spuiten met vasaline heb je nog geen garantie dat ze niet lekken,
Een setje assen van bv Graupner kosten geen drol,

Ik weet niet hoever je de realiteit wil benaderen, maar als je haar exacte wil nabouwen zijn je as steunen ook niet lijkend en de tunnels ook niet,

Als je wat wil weten stuur je maar een pmtje ,

Grts Vince

GroteFoto-TWCQAXRE.jpg

Hallo Martyn,

Nog een aanvullend advies. Origineel bij BB is dat het dek kompleet met dekhuis afgenomen kan worden. Om dit geheel waterdicht te krijgen is een crime. Wat regelmatig gedaan wordt ( zie elders bij de bouwverslagen van de Smit Nederland) is een extra deling te maken. Je bent nog niet zover dat dit niet meer mogelijk is. Het idee is om achter de beting een luik te maken zodat je bij de motoren roer en schroefassen kunt. Hierop een luik eventueel met een extra dek eronder. Deze waterdicht maken en het originele dek hier boven op. Onder het stuurhuis een opstaande rand waar het stuurhuis overheen valt. Het stuurhuis blijft op deze manier demontabel om bij je overige componenyten te kunnen komen. Geen druppel binnen en geloof me, bij mij komt op snelheid het water overal op het dek. Verder zijn de schroefassen van BB inderdaad bagger. Als je de mogelijkheid hebt, vervangen door Graupner of zelfbouw. Voor eventuele vragen, kom maar op.

Groet
Sjoerd

Bedankt voor de adviezen.

Zijn de graupner 321 assen en de raboesch 146-15 en 146-16 de beste keuze ter vervanging van de originele assen en schroeven?

Het verwijderen van de oude assen kan nog wel eens een probleem worden.
Waarschijnlijk eerst afzagen aan de buitenkant en dan uitboren?

Het verwijderen van de oude assen kan nog wel eens een probleem worden.
Waarschijnlijk eerst afzagen aan de buitenkant en dan uitboren?

Waarschijnlijk bedoel je de schroefaskoker...:D Hoeft niet persé een probleem te zijn.
Als je in de romp gelijmd zitten, wil verwarmen van de schroefassen ook helpen.
Aan de schroefzijde een soldeerbout erin, rustig warmstoken en met een tang de schroefaskoker om zijn as proberen te draaien.
Niet meteen gaan trekken, eerst een draaiende beweging. Als je de koker meer dan 360 graden rond hebt gedraaid, kun je (rustig aan!!) de koker eruit trekken.

Dank je, zal het eerst op deze wijze gaan proberen...

De graupner 321 assen zijn de goede? of beter ook Raboesch?

Ik heb zelf ook een Smit Nederland en je BB assen zijn niet de beste maar ik heb ze er ook in zitten en heb een klein gaatje aan de bovenkant van de as gemaakt en daar een iets groter buisje gesoldeerd en spuit er met een spuitje schroefas vet in en hij is 100% dicht

Ik heb zelf ook een Smit Nederland en je BB assen zijn niet de beste maar ik heb ze er ook in zitten en heb een klein gaatje aan de bovenkant van de as gemaakt en daar een iets groter buisje gesoldeerd en spuit er met een spuitje schroefas vet in en hij is 100% dicht

Begreep uit div. artikelen dat naast lekkage de assen ook snel slijten.
Veel vaaruren gemaakt?

Volledig met Vincent eens,vroeg of laat krijg je er spijt van dus als je t goed wil hebben zou ik de BB assen niet gebruiken!

gr Herman

ook langs hier met schade en schande moeten mee maken
goeie raad gebruik ze niet want de bussen zijn zo aan gort
na een seizoen lekken ze als een zeef

gr raf

graupner 321 of andere van Raboesch?

Wat is er speciaal aan andere assen. voor 6,60 euro p/st zitten er vast geen aparte lagers of smeersystemen in....

Ik heb messing schroeven, zaten die standaard in de kit? Zag ook plastic schroeven voorbij komen in bouwverslagen?

En hoeveel zwart/wit en rode verf heb ik ongeveer nodig voor het model?
Volstaan potjes van 14 ml of toch de grotere 50 ml?

Sorry voor het herhalen van sommige vragen...

Assen 321 en schroeven van raboesch zijn besteld. Toch maar weer met de stabilit vast zetten, als vind ik het geen prettig werkende lijm.

Ga wel de roeren aanpassen met het extra buisje, maar hou de bijgeleverde tunnels.

En verder struinen naar oplossingen voor dek openingen en waterdicht maken.

beste bouwers,

Mijn naam is Stephan en ik ben zins kort de trotse bezitter van een Smit NL.
Ben net begonnen met het bouwen.
Ik vraag me af of ik de delen moet verven voor dat ik ze in elkaar zet, dit omdat de verschillende delen verschillende kleuren hebben en na mijn idee het niet makkelijk schilderen is als het een en ander al in elkaar zit.
tevens las ik iets over een onderlaag aan brengen voor de lak er op komt, wat is de beste manier en wat zou de onderlaag moeten zijn.

kan iemand mij vertellen hoeveel verf ik van deze verschillende kleuren nodig ben.
Ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven.

gr Stephan

Beste Stephan,

Lijkt mij het mooiste als je even de zoek funktie van het forum gebruikt.
Je vragen in het algemeen scheepsbouw topic stelt, dan kan je daar meedere vragen stellen in je eigen topic (is makkelijker communiceren en terug zoeken).

Daarnaast is het altijd leuk als je een bouwverslag maakt hier. Daar kan je ook je vragen gaande weg in stellen, en zullen dan ook zeker wel beantwoord worden.

Succes!

Back