Smit Nederland Billing Boats

Beste mensen
Als je wat wil weten over deze klasse moet je Hans Berting een berichtje sturen
Deze heeft de laatste gegevens van de 1800 klasse
Hij heeft een goede tek van alles die ik met moeite te pakken kon krijgen en geen copy van kon maken
En hij geeft graag antwoord op jullie vragen

gr Tom

De oude schroefassen zijn er uit. Graupner assen erin, smeerblokjes erop (moet nog wel gaatjes boren voor de smeerpunten)

Gelukkig heeft de oude stabilit niet goed gehecht en kon eruit gewipt worden.

Nu de truc uitvinden om de assen op juiste lengte uit de romp te laten steken en binnenin opnieuw waterdicht verlijmen met stabilit.

Kreeg het advies om de houten bodemplaat er ook uit te halen omdat je er dan beter bij kan mocht er water in de boot staan.

Het wordt dan wel een probleem om de decaperm motoren te plaatsen.

Stukje bij beetje verder....

9 mei nog even de tijd gehad om bij de smg ijmond te kijken.

Was speciaal benieuwd naar de Svitzer Marken en de loodstender, maar zag ook een smit boot welke weer ideeen en ispiratie gaf...

Wat verloren uurtjes benut om de nieuwe assen er in te lijmen.
Raboesch schroeven eraan, beetje locktite en borgmoeren vast ;)

Gelukt de bodemplaat te verwijderen.

Als de decaperm motoren op de bodemplaat staan is er een hoogte verschil tussen schroefas en motoras. Dan zou ik dubbele koppelingen moeten gebruiken in plaats van de enkele die ik nu heb.

Misschien dat ik de bodemplaat in zaag ter plaatse van de motoren en dan voor de motorbevestiging een andere oplossing zoeken. Tips?

Roerkoningen zaten er al in maar moet daar nog wat lijm tussen om te borgen en waterdicht te maken?

full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Bouwfout ontdekt. De vorige eigenaar had de kielbalk in zijn geheel ingelijmd, doorlopend tot achterin de hak.
Daardoor ging de balk zweven en kwam deze hoger te liggen.

Het beste wat je kan doen is deze motoren gewoon in de siliconen zetten op de plastic romp zonder houten plaat . Dit werkt dempend en zit muurvast . Wel eerst ondergrond wat ontvetten en daarna een dikke druppel van twee a drie cm siliconen op de bodem spuiten en daar je motor in drukken en zorgen dat hij goed staat uitgelijnd . Ik doe dit al jaren en heb nog nooit problemen gehad . Meerdere modelbouwers hebben dit al overgenomen .
Groetjes
Ronny

Zakken de motoren door het gewicht dan niet verder in de siliconen voordat het is uitgehard?

Dank voor de tip.

Het beste wat je kan doen is deze motoren gewoon in de siliconen zetten op de plastic romp zonder houten plaat . Dit werkt dempend en zit muurvast . Wel eerst ondergrond wat ontvetten en daarna een dikke druppel van twee a drie cm siliconen op de bodem spuiten en daar je motor in drukken en zorgen dat hij goed staat uitgelijnd . Ik doe dit al jaren en heb nog nooit problemen gehad . Meerdere modelbouwers hebben dit al overgenomen .
Groetjes
Ronny

Daar heb ik nog nooit problemen mee gehad . Om zeker te zijn kan je een buisje over de schroefas en de motoras schuiven om een juiste uitlijning te verkrijgen en zo verhinder je ook dat de motor eventueel wat te diep zou zakken maar ik heb het nog nooit voorgehad . Siliconen of TEC7 is over het algemeen dik genoeg om dit doorzakken te verhinderen . Als je met een motor werkt die twee a drie kg weegt is het natuurlijk wat anders maar een decaperm heeft bijna geen gewicht en de onderplaat is groot genoeg om dit gewicht te verdelen . Wat ook mooi is meegenomen is dat de sliconen zeer dempend werkt waardoor de motor bijna geruisloos loopt .
Groetjes
Ronny

hallo ronny

als je op de hoeken van de motoren tec7 zet en ze dan met die voorgestelde buisjes uit lijnt dan kan je halve wasknijpers onder de motor steun schuiven
dit tot de tec7 is uitgehard
daarna de spelden weg halen en je motor staat op 4 rubber blokjes die heel veel geluid dempen
groetjes raf

Hey Raf , inderdaad zo kan je het ook uitvoeren . Voor een decaperm is dit perfekt met de motorplaat maar een andere motor heeft die plaat niet . Je kan dit natuurlijk ook altijd zelf maken met als voordeel dat je steeds je motor kan verwisselen zonder de siliconen te moeten weg snijden . Maar het grootste voordeel is de geluidsdemping van de motor met de siliconen .
Groetjes
Ronny

Twee jaar later nog niets opgeschoten...

Omdat ik toch wilde varen een afgebouwde erbij gekocht.
Prachtig vaarbeeld, om z'n as met twee regelaars.

Na half uurtje varen tot de bodemplaat vol met water.

Mijn graupner 321 zitten al in de eerste boot, dus die ga ik er niet nog eens uit halen.

Eerst maar eens vol met vet pompen. Maar zo snel vol met water is een slecht voorteken.

Met de bankert had ik eigenlijk nooit lekkage en er ging 1x per seizoen wat vet in.

Wel lekker in de schaduw aan de waterkant voor het huis....

Back