Smit Nederland Billing Boats

Na de bouw van de Wijsmuller Amsterdam, (inmiddels verkocht) en de HOGA YT146, tijd voor een nieuwe uitdaging. De Smit Nederland half opgebouwd gevonden op marktplaats. Dat vond ik al een mooie sleper als model. Dus een project voor mij. Op het forum en internet info gezocht. Zo ook het boek 150 jaar Smit ontdekt en gekocht. Weet ik iets van de historie, dat had ik ook ontdekt bij Wijsmuller, en de YT146 WW2 sleper, die nu nog in marinemuseum Arkassas in de USA ligt. Het dek was al op de kunststof romp gelijmd, de opbouw stuurhut deels inmekaar, maar alles nog los. De eerste foto zoals aangeschaft bij mij op de werf werkbank.
IMG_20220514_192623.jpg
 
Laatst bewerkt:
Albert, Geen idee of de kluisgaten er al in zitten, maar kijk even of de ankers in de ankerkluizen passen. Bij mijn boot past het niet goed, maar het zou kunnen dat ik het ondereind van de gaten niet op de goede plek in de kluizen heb gezet. Zo te zien ligt je uitneembare deel van het dek er netjes in, maar is bij mij niet geheel waterdicht. Op zich niet zo erg, maar zorg wel dat het houtwerk in het schip waterbestendig is. Ook de elektronica uit de "gevarenzone" houden. Neem de tijd om straalbuizen, schroefassen en roeren goed uit te lijnen. Dan loopt alles soepel en is een standaardservo sterk genoeg om beide roeren te bedienen. Succes verder met de afbouw. Gr. Klaas.
 
IMG_20220519_131214.jpg
IMG_20220519_131214.jpg IMG_20220519_131218.jpg IMG_20220519_131230.jpg IMG_20220519_131235.jpg
Albert, Geen idee of de kluisgaten er al in zitten, maar kijk even of de ankers in de ankerkluizen passen. Bij mijn boot past het niet goed, maar het zou kunnen dat ik het ondereind van de gaten niet op de goede plek in de kluizen heb gezet. Zo te zien ligt je uitneembare deel van het dek er netjes in, maar is bij mij niet geheel waterdicht. Op zich niet zo erg, maar zorg wel dat het houtwerk in het schip waterbestendig is. Ook de elektronica uit de "gevarenzone" houden. Neem de tijd om straalbuizen, schroefassen en roeren goed uit te lijnen. Dan loopt alles soepel en is een standaardservo sterk genoeg om beide roeren te bedienen. Succes verder met de afbouw. Gr. Klaas.
Dankje Klaas, ik heb de info die jij mede aangaf goed bekeken,
 
Mooi dat boek met al die Smit slepers Albert! Heb diverse daarvan in de Rotterdamse haven rond zien varen en zo de ontwikkelingen van die boten meegemaakt. Gr. Klaas.
 
Na email contact, advies welke motoren en regelaar mogelijk is, van RC-Point over de aandrijving, heb ik zelf het volgende besteld;
Schroefas: Raboesch onderhoudsarm serie 301 nr. 301-22 186mm 4/M4 , buitenas diam 6mm L= 150mm (2 stuks)
Motor: MJJ 775 DC-motor 12 V, 10.000 tpm, kogellagers, 150Watt (2 stuks)
Koppeling; Raboesch Rigid vaste koppeling Messing asmaat 5>4mm L25mm (eigen keuze, vaste koppeling had ik ook in de Amsterdam, zeer stille voorstuwing)
Schroef: Rabousch 4 Blad afgetopte schroef 45mm M4 149 serie 1 x L en 1 x R
Vaarregelaar: CTI THOR24HF-2 Vaar-Rijregelaar 2x24Amp 6-24V VSA V-MIX
Dit is een speciaal hoogfrequente dubbele regelaar voor dubbele aandrijving voor aansturing 2 motoren met ingebouwde mixer voor 2 kanalen.
Heeft iemand ervaring of tips met deze regelaar?
Accu: 12V loodaccu. Deze is 2,4 kg Moet even afwachten als alles erin zit t.z.t. hoe de diepgang wordt, heb al op het forum gelezen dat ik op 9,5 kg uit moet komen.
En ik denk dat het de Smit Ierland gaat worden, de boeg Smit kleuren blauw/geel vind ik mooier op dit bouwmodel (zoals ook b.v. de Denemarken en Finland) dan de witte lijn op de Smit NL.
 
Laatst bewerkt:
Het originele afneembare dek, vond ik aan de achterkant te kort, als alles toegankelijk moet blijven boven de roerkoningen,dus de dremel erin gezet. En de steunrand voor het dek opgevuld met oude latjes. Verder met rvs plaatjes de schroefbevestiging van de bovenzijde straalbuis erin gemaakt.
 

Bijlagen

  • IMG_20220519_155105.jpg
    IMG_20220519_155105.jpg
    131,5 KB · Weergaven: 445
  • IMG_20220524_164421.jpg
    IMG_20220524_164421.jpg
    125,6 KB · Weergaven: 427
Albert. Om de romp ter hoogte van de uithouders aan de schroefaskokers wat meer body te geven heb ik daar aan de binnenkant een paar plaatjes styreen gelijmd. Dat voorkomt puntbelasting en beweging in het eind van de askoker. Let er op dat je bij de motoren de koelsleuven in het kopse eind niet afdicht. 150 Watt is nogal wat. Ze kunnen dus 12 Ampere trekken, maar hoeveel tijdens de vaart wordt bepaald door de schroeven. Denk dat je aan 5.000 toeren wel genoeg hebt. Met 50% slip zit je dan op 6,75 km/uur. De rompsnelheid ligr rond de 4,25 km/u. Gr. Klaas.
 
Goed idee Klaas, met styreen verstevigen. Ga ik doen. UOTE="k-k, post: 4246792, member: 39624"]Albert. Om de romp ter hoogte van de uithouders aan de schroefaskokers wat meer body te geven heb ik daar aan de binnenkant een paar plaatjes styreen gelijmd. Dat voorkomt puntbelasting en beweging in het eind van de askoker. Let er op dat je bij de motoren de koelsleuven in het kopse eind niet afdicht. 150 Watt is nogal wat. Ze kunnen dus 12 Ampere trekken, maar hoeveel tijdens de vaart wordt bepaald door de schroeven. Denk dat je aan 5.000 toeren wel genoeg hebt. Met 50% slip zit je dan op 6,75 km/uur. De rompsnelheid ligr rond de 4,25 km/u. Gr. Klaas.[/QUOTE]
 
Goed idee Klaas, met styreen verstevigen. Ga ik doen. UOTE="k-k, post: 4246792, member: 39624"]Albert. Om de romp ter hoogte van de uithouders aan de schroefaskokers wat meer body te geven heb ik daar aan de binnenkant een paar plaatjes styreen gelijmd. Dat voorkomt puntbelasting en beweging in het eind van de askoker. Let er op dat je bij de motoren de koelsleuven in het kopse eind niet afdicht. 150 Watt is nogal wat. Ze kunnen dus 12 Ampere trekken, maar hoeveel tijdens de vaart wordt bepaald door de schroeven. Denk dat je aan 5.000 toeren wel genoeg hebt. Met 50% slip zit je dan op 6,75 km/uur. De rompsnelheid ligr rond de 4,25 km/u. Gr. Klaas.
[/QUOTE]
Dankjewel Klaas. Hoe je bij de bereking komt is mij een raadsel, die kennis heb ik niet, ik vertrouw op jou ervaring. Het was een advies voor mij, combinatie deze motoren. Ze zijn voor 40-45 mm schroef geschikt. Ik heb ze met 4-blads 45 mm schroef. Zal wel royaal over capaciteit zijn, want in mijn Amsterdam lag 1Robbe motor 755/40, en dat was ruim voldoende. In de zender op 50% ingesteld. Deze motoren zijn hetzelfde, dus dubbele kracht, denk ik dan maar.
 
Albert, Op zich is de berekening niet zo moeilijk. Met de spoed kun je uitrekenen welke afstand je (in een uur) aflegt. Je vermenigvuldigt spoed (in cm) met minuten en toerental. In getallen wordt dat
4,61 x 60 x 5.000 = 1.383.000 cm. Delen door 100.000 maakt 13,83 km. Maar dat is gerekend in een vaste stof (= zonder slip). Voor het gemak houd ik voor een vol gevormd schip 50% slip aan.
De helft van 13,83 = 6,915. Dat komt iets hoger uit dan in mijn vorige bericht. Daarin had ik de spoed gelijk gehouden aan de diameter. De slipberekening is niet wiskundig onderbouwd, maar gebaseerd op eigen ervaring.
De theoretische snelheid van een schip in km/uur is 4,5 x de wortel uit de waterlijnlengte in meters. Heb net de waterlijnlengte gemeten en die is 84 cm. Laten we daar de voorgaande formule op los dan is de uitkomst 4,12 km/uur. Bij de vorige berekening had ik als lengte 90 cm aangehouden, maar dat is de romplengte.
Je zult zien dat bij die snelheid de boot in zijn eigen golfdal ligt. Voer je het vermogen op dan zal de boot proberen om uit zijn eigen golfdal te klimmen. Mijn ervaring is dat deze boot voor niet omhoog komt en de boeggolf dan over de verschansing gaat. Maar om te trekken is een beetje extra kracht wel lekker. Zorg wel dat de opbouw dan goed verankerd is. Aanvankelijk trok mijn Smit Finland ongeveer 1 kg, maar met 60 mm afgetopte schroeven werd dat 1,5 kg. Meer haal ik met die langzaamdraaiende Bühlers (3.000 toeren) niet. Maar daar is het stroomverbruik dan ook naar. Per motor minder dan 1,5 Amp. Gr. Klaas.
 
Hallo Tom, heb je berichtje ontvangen en zal de werftekeningen hierbij uploaden....

Beste Albert, hierbij de werftekeningen...
algemeen plan 1-50.JPG
constructie plan 3.JPG
constructie plan 4.JPG
constructie plan 4a.JPG
constructie plan 4b.JPG

groetjes: Hans
 

Bijlagen

  • algemeen plan 1-50.JPG
    algemeen plan 1-50.JPG
    291,2 KB · Weergaven: 321
  • constructie plan 3.JPG
    constructie plan 3.JPG
    293,9 KB · Weergaven: 289
  • constructie plan 4a.JPG
    constructie plan 4a.JPG
    248,4 KB · Weergaven: 288
  • constructie plan 4.JPG
    constructie plan 4.JPG
    289 KB · Weergaven: 281
  • constructie plan 4b.JPG
    constructie plan 4b.JPG
    277,7 KB · Weergaven: 267
Albert, Op zich is de berekening niet zo moeilijk. Met de spoed kun je uitrekenen welke afstand je (in een uur) aflegt. Je vermenigvuldigt spoed (in cm) met minuten en toerental. In getallen wordt dat
4,61 x 60 x 5.000 = 1.383.000 cm. Delen door 100.000 maakt 13,83 km. Maar dat is gerekend in een vaste stof (= zonder slip). Voor het gemak houd ik voor een vol gevormd schip 50% slip aan.
De helft van 13,83 = 6,915. Dat komt iets hoger uit dan in mijn vorige bericht. Daarin had ik de spoed gelijk gehouden aan de diameter. De slipberekening is niet wiskundig onderbouwd, maar gebaseerd op eigen ervaring.
De theoretische snelheid van een schip in km/uur is 4,5 x de wortel uit de waterlijnlengte in meters. Heb net de waterlijnlengte gemeten en die is 84 cm. Laten we daar de voorgaande formule op los dan is de uitkomst 4,12 km/uur. Bij de vorige berekening had ik als lengte 90 cm aangehouden, maar dat is de romplengte.
Je zult zien dat bij die snelheid de boot in zijn eigen golfdal ligt. Voer je het vermogen op dan zal de boot proberen om uit zijn eigen golfdal te klimmen. Mijn ervaring is dat deze boot voor niet omhoog komt en de boeggolf dan over de verschansing gaat. Maar om te trekken is een beetje extra kracht wel lekker. Zorg wel dat de opbouw dan goed verankerd is. Aanvankelijk trok mijn Smit Finland ongeveer 1 kg, maar met 60 mm afgetopte schroeven werd dat 1,5 kg. Meer haal ik met die langzaamdraaiende Bühlers (3.000 toeren) niet. Maar daar is het stroomverbruik dan ook naar. Per motor minder dan 1,5 Amp. Gr. Klaas.
Super, dankjewel Klaas voor de uitleg
 
Hallo Tom, heb je berichtje ontvangen en zal de werftekeningen hierbij uploaden....

Beste Albert, hierbij de werftekeningen...
Bekijk bijlage 495432 Bekijk bijlage 495433 Bekijk bijlage 495434 Bekijk bijlage 495435 Bekijk bijlage 495436
groetjes: Hans
Hans, hartelijke dank voor de tekeningen. Ik waardeer het enorm als modelbouwers mekaar op deze manier helpen. Top! Weet jij of iemand anders, misschien wat er op het productie bord staat, of heb je daar toevallig een foto van. Voorbeeld foto van de Smit Denemarken
 

Bijlagen

  • Smit 2-04.jpg
    Smit 2-04.jpg
    246,3 KB · Weergaven: 305
Zat ik helemaal bij de verkeerde werf zie ik achteraf. Zal de leeftijd zijn. Bodewes heeft ook veel voor Smit gebouwd. Gr. Klaas.
 
Geen probleem Klaas. Ik snap nu, dat ik op "werfplaat" moet google'n. Wist de juiste naam niet. Dankjewel voor het meedenken. Gr. E="k-k, post: 4247049, member: 39624"]Zat ik helemaal bij de verkeerde werf zie ik achteraf. Zal de leeftijd zijn. Bodewes heeft ook veel voor Smit gebouwd. Gr. Klaas.[/QUOTE]
 
Back
Top