smit nederland

• Topicstarter Topicstarter eufrazie
  • Startdatum Startdatum
Hoi hoi alweer;
euhm sorry maar ik heb weer een vraag :oops:
Telkens als ik Danny zijn bouwverslag lees (ik kan het bijna uit het hoofd :lol: ),
blijf ik altijd steken bij die schroefassen en de kokers.
Als ik deze week achter mijn bouwdoos ga moet ik dan ineens nieuwe schroefassen van Graupner (321) en kokers meebrengen?
Groetjes van een benieuwde leerling :lol:.

Hoi Frederik,

Billing Boats staat niet echt goed bekend om zijn schroefassen :( . Dat heb ik helaas met de schroefassen van mijn Walcheren gemerkt, maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat alle schroefassen van Billing Boats slecht zijn.

Meet dus, voordat je de schroefassen gaat plaatsen, de buitendiameter van de schroefas en de binnendiameter van de schroefaskoker. Als daar veel verschil inzit twee nieuwe Graupner schroefassen halen.

Groetjes van iemand die ook nog steeds veel moet leren :wink: .

Hoi Danny;
dus als ik het goed heb kan ik gewoon de schroefaskokers van Billing Boats monteren en daar dan de schroefassen van Graupner in plaatsen?
of moet ik schroefassen EN kokers vervangen?
Jammer dat je zo ver woont anders had ik je wel eens getrakteerd :wink:,zo zou ik nog veel kunnen opsteken.
Groetjes frederik

Frederik,

Je kan het beste as en koker vervangen, wat Danny bedoelt is dat er tussen deze zo min mogelijk ruimte ( speling ) mag zitten, immers des te meer ruimte hier zit des meer gaan je assen rammelen in de lagers, gevolg meer kans op lekkage en een rammelende aandrijving, zeker met de toeren welke wij zo'n as laten draaien, 3000 tot 4000 omw/min maken ze al snel en dat is best wel veel hoor, voor je het weet resoneert je hele schip met veel speling tussen as en koker..

Tom Boere

Hoi Frederik,

Tom heeft helemaal gelijk, wanneer ik de motoren vol gas gaf met de Billing Boats assen begonnen de afgetopte schroeven tegen de straalbuizen aan te slaan. Dit was ook te wijten aan de spelling op de schroefassen :( . Met de nieuwe Graupner schroefassen heb ik daar totaal geen last meer van :D .

En wat de afstand betreft, ik ga vrij vaak naar Zeeland toe en ik heb ook plannen om binnenkort weer eens af te reizen naar het zeeuwse :D . Tegen die tijd stuur ik je dan nog wel een PB'tje, misschien kunnen we wat afspreken :D . Natuurlijk komt de Walcheren dan ook mee :D .

Groetjes Danny.

hoi hoi;
@Tom
ik zal dus de schroefassen en kokers in een keer vervangen;
ik zal zelfs die van billing boats niet eens proberen.
zie dat mijn smit tijdens zijn eerste vaart al op de bodem ligt :?
@Danny
kies een dag uit met mooi weer als je naar zeeland komt :lol: ;maar weet het me zeker te zeggen,
en je weet het :proost:
groetjes frederik

hoi,hoi
vandaag eindelijk achter mijn bouwdoos geweest!! :banana:
maar ik heb gelijk 2 vraagjes;
ten eerste : de opstaande rand aan de romp hoe kun je die het best (lees met het minste risico's) verwijderen.
en ten tweede : op de eeste pagina van het planboekje moet je de nummers 37 t.e.m. 39 bevestigen,maar die onderdelen zijn niet genummerd op het hout :( .
graag een beetje hulp :lol:.
groetjes frederik

Hoi Frederik,

Ik neem aan dat je onderdeel 37 wel hebt kunnen vinden, want dat kan bijna niet missen. Onderdeel 38 is een houten latje van 10x10x550mm welke je gewoon tegen de onderkant van 37 lijmt.

De onderdelen 39 zijn inderdaad wat moeilijk te vinden, 39A en 39B zijn twee stukken polystyreen (geen hout dus!), 39C bestaat niet :? en 39D is weer een houten latje van 5x8x240mm die je zelf even op maat moet maken. Echt nodig is dit latje niet, want ik kwam er pas achter dat ik die vergeten ben :hammer: . Onderdeel 39 zijn trouwens twee houten latjes van 3x5x800mm. Al deze onderdelen heb ik met twee komponenten lijm (Bison Kombi Power) in de romp gelijmd.

Als je alle bovenstaande onderdelen netjes plaatst hoef je geen, of amper van de bovenste rand af te halen. De kleine stukjes die wel uitsteken kun je met een schuurpappiertje wel wegschuren. Pas wel even of het dek in de romp past voordat je gaat lijmen, bij mij pastte het dek in eerste instantie niet, die heb ik voorzichtig kleiner moeten maken (zie dit topic).

En, meteen nieuwe asjes meegenomen? :wink:

Groetjes Danny.

hoi danny;
na een beetje meer gezocht te hebben heb ik toch alle onderdelen gevonden :lol:
maar wat die rand betreft; er is presies een lijntje in gemaakt om te tonen waar je moet snijden of slijpen en het is toch een serieuze rand (cm of 2 en in het midden zelfs 3).
ik kan precies beter wachten met slijpen :lol:
groetjes frederik

ohja wat die asjes betreft;
ik heb toch gewacht om thuis even te kijken maar achteraf gezien had ik beter andere meegebracht want er zit inderdaad speling op :lol:
dus morgen opnieuw naar de winkel (als ik vanachter mijn werktafel weggeraak tenminste :wink: )
groetjes frederik

Hoi Frederik,

Kun je even een foto maken van die rand? want een centimeter of 2 is nogal wat, je bedoeld toch niet de rand op de neus en de kont, want dat hoort en moet je er dus niet afhalen!!!

Groetjes Danny.

neen;die rand zit rond gans de romp.
dus in plaats dat het schip een mooie "kuipvorm" heeft of hoe noemt dat,
is de bovenkant volledig plat.
moest ik die lijn volgen en dus de boord wegslijpen krijg ik een mooie vorm.
ja en foto's plaatsen zal moeilijk zijn want ik heb geen digitale camera en ook mijn gsm werkt momenteel niet :( (moet een nieuwe kabel kopen).
of ik moet foto's trekken en dan opsturen naar iemand hier op het forum :lol:
groetjes frederik

Hoi Frederik,

Hier even een tekening, want of ik bergrijp jouw niet of jij begrijpt mij niet :? .

Doorsnede%20Romp%20Smit%20Nederland.JPG

Dit is een dwarsdoosnede van de romp, het komt er dus op neer dat je de bovenkant van de polystyreen strip ter hoogte van de hoek in de romp plakt. Later komt daarop het dek te liggen, bij de neus en de kont ben je die rand even kwijt dus zul je de bovenkant van deel 39A en 39B 3mm (dikte van het dek) onder de rand van de romp moeten lijmen.

Volgens mij hoeft er dus vrijwel niets van de romp afgehaald te worden, maar ik heb de bouwdoos tweedehands gekocht. Misschien heeft bij mij de vorige eigenaar al wat aan de romp gedaan, en snap ik daarom niet wat je precies bedoeld.

Groetjes Danny.

Die rand kan best wel kloppen.. ik heb bij de Norderney bijna 5 centimeter van de romp af moeten snijden om alles op maat te krijgen! doe hier wel voorzichtig mee, want als je uitschiet met een mesje of de zaag zit je gebakken...

hoi hoi
@Danny: ik denk toch dat het aan de vorige eigenaar ligt dat jij die rand niet hebt.
na veel denkwerk (alhoewel gewoon logisch denken :lol:);
kwam ik erachter dat die rand gewoon weg moet.
en dan ga ik toch de raad van F.van.Gent volgen en het gewoon met een schaartje doen.
groetjes frederik

hoi hoi;
weer even een vraagje;
hier en daar zie je op een foto van die kleine scharniertjes en handvaten op de deuren (ja waar anders :roll: ) maar in de bouwbeschrijving staat nergens iets van scharniertjes of handvaten aangegeven.
wat moet je hier dan voor gebruiken?
groetjes frederik

Handvatten kan je maken van messing staf; afhankelijk van de schaal waarop je bouwt de dikte bepalen.
Scharniertjes van ABS plaat. In vorm snijden en waar nodig inkrassen.

Hoi Frederik,

Gewoon een paar stukjes van dat 1mm messingdraad (F39) knippen, dat heb ik bij mijn Walcheren ook gedaan :D . Kijk maar in dat topic, let dan niet op de deuren van het stuurhuis, want als je de Smit Nederland bouwt kloppen die niet. De Smit Nederland heeft schuifdeuren en Walcheren heeft klapdeuren :D .

Groetjes Danny.

Back