smit nederland

Discussie in 'Werkschepen' gestart door sjaakie, 1 mrt 2016.

  1. sjaakie

    sjaakie

    Lid geworden:
    1 mrt 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    ermelo
    hallo allemaal!!

    ik had van de zomer de smit nederland van billing boats gekregen en ben bezig om hem te bouwen.
    er was al wat aan gebouwd en ik ben verder gegaan, dus bepaalde dingen kloppen niet en maak ik het iets anders dan zou moeten. ik ben nu bezig met de stuurhut en als ik er tijd voor heb ga ik hier zo snel mogelijk foto's opzetten hoe het eruit ziet.

    als ik tijd heb, probeer ik dit topic bij te houden.

    groetjesss!!!!
     
  2. sjaakie

    sjaakie

    Lid geworden:
    1 mrt 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    ermelo
    haalo

    hier heb ik een aantal foto's

    DSCN2502[1].JPG DSCN2503[1].JPG DSCN2504[1].JPG DSCN2505[1].JPG DSCN2506[1].JPG
     
  3. sjaakie

    sjaakie

    Lid geworden:
    1 mrt 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    ermelo
    ik heb de reling en trapleuningen maandag gemaakt, ben nu bezig met de stuurhut, wil hem vanbinnen gaan schilderen en de 'muren' moeten nog een gedeelte uitgezaagd, en verder gelijmd worden:worship:
     
  4. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Ha Sjaak leuk model hoor. Je schiet al lekker op zo te zien. Wordt het ook een echt (rc) varend model?
    Ik ben zelf bezig met de Smit Rotterdam en die wordt varend (ooit).
    Op de club werd tegen mij gezegd dat de kleuren van billing boats niet helemaal kloppen. Zo zegt de handleiding dat het dek lichtgroen moet zijn. Maar dit in het echt dek/donkergroen geweest moeten zijn. Nu zie ik dat jouw dek ook lichtgroen is, had deze Smit een licht dek?


    Groeten Roelof
     
  5. sjaakie

    sjaakie

    Lid geworden:
    1 mrt 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    ermelo
    heey roelof,
    [​IMG]

    dit is hem denk ik in het echt

    zo te zien is het aardig donker vergeleken met mijn boot
    ik had er niet opgelet met het schilderen
    kheb gewoon gedaan wat de billing boats voor verf aangaf
    mij maakt het niet uit of het nou licht- of donkergroen is
    er kloppen al meer dingen niet met het echte...;)

    wat het rc betreft:

    ik weet het nog niet, lijkt me wel leuk

    weet je misschien waar ik een motor vandaan kan halen??

    hoeveel kanalen heb ik ervoor nodig??


    groetjess!!
     
  6. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Ha Sjaak ik kon een zender kopen met 5 kanalen voor een heel mooi prijsje. Ik dacht doen, deze is leuk om mee te beginnen. Ik kan altijd nog een nieuwe kopen als ik het wel nodig heb. Verder ben ik naar een gewone winkel gegaan (die met de Q) en heb daar verteld wat ik aan het bouwen ben. Zij hebben een advies gegeven wat ik het beste er in kon leggen als wel wilde gaan slepen en wat als ik dat niet van plan was. Maar zover ben ik nog niet.
    [​IMG]


    Groeten Roelof
     
    sjaakie vindt dit leuk.
  7. sjaakie

    sjaakie

    Lid geworden:
    1 mrt 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    ermelo
    wat voor winkel bedoel je??

    je bent nog maar net begonnen??
    leuk prutswerkje, dit gedeelte:D:D

    ik ben wat aan het zoeken geweest op internet, maar daar zie ik goed dure zenders met 14 kanalen ofzo. (een beetje veel??)
    die zijn boven de 100 euro

    maar zijn 5 kanalen genoeg om 'gewoon' te varen?
    alleen vooruit, achteruit en sturen
     
  8. vwforum

    vwforum

    Lid geworden:
    8 jan 2009
    Berichten:
    1.334
    Locatie:
    nieuwegein
    Qartelmodelbouw
     
  9. sjaakie

    sjaakie

    Lid geworden:
    1 mrt 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    ermelo
    vraagje aan ervaren modelbouwers met rc boten

    is een zender met 6 kanalen en 1 ontvanger genoeg voor de smit nederland????
     
  10. sjaakie

    sjaakie

    Lid geworden:
    1 mrt 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    ermelo
    daar heb ik gekeken maar het zijn best dure zenders

    ik zie er ergens anders 1 voor 40 euro

    die heeft:
    -6 kanalen
    -1 ontvanger

    volgens mij is dat genoeg om vooruit, achteruit en te sturen
     
  11. sjaakie

    sjaakie

    Lid geworden:
    1 mrt 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    ermelo
    [​IMG]

    zou ik deze set ook ergens los kunnen kopen????
     
  12. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Dat denk ik wel hoor. Misschien niet precies deze types, maar wel losse servo's, accu, vaarregelaars etc.
    Maar is er een vaarclub bij jou in de buurt? Dan kan je daar eens een keer naar toe om wat meer informatie te vragen. Heb ik ook gedaan en ben sinds dit januari lid geworden.

    Groeten Roelof
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.638
    Locatie:
    Betuwe
    Sjaakie: voor een sleper met twee motoren zoals deze Smit, kún je volstaan met een zender met twee kanalen:
    Motoren op één regelaar en de roeren op één servo.
    Maar: dan kun je alleen varen. Verder vrijwel niets.

    Leuker is het als je de motoren op twee regelaars zet, dan kun je meer natuurgetrouw varen. (één regelaar vooruit, de ander achteruit, roer maximaal en je kunt bochtjes "op de plaats" draaien.
    Dan heb je al drie kanalen nodig.

    Wil je verlichting op je model, of een werkende sleeplier of een sleephaak die je los kunt gooien (erg prettig als je eens een stuurfout maakt met een sleep achter je Smit!!) dan zul je een zender nodig hebben die 5 of 6 kanalen heeft.
    Die kost je de kop niet; een beetje fatsoenlijke 6 kanaals zender is tegenwoordig voor 100 euro te koop. En dan bedoel ik niet alleen nieuw, maar helemaal 2e hands. Kijk maar in het "te koop" deel van het forum.
    Zo heb ik er momenteel eentje te koop: 6 kanalen voor 100 euro, ontvanger erbij.

    En voor tips over je schip zu ik eens op bezoek gaan bij Vaargroep Flevoland in Biddinghuizen. Vanuit Ermelo 25 km. Mijn ouwe club, een verzameling kerels met heel veel verstand van scheepsmodelbouw.
    Elke woensdagavond vanaf 20:00 zijn ze er en op zaterdagmiddag vanaf een uur of 2 ook. Kijk maar even op hun website en facebookaccount.
     
  14. sjaakie

    sjaakie

    Lid geworden:
    1 mrt 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    ermelo
    ik hoef er alleen maar mee te kunnen varen. (in eerste instantie)

    wat heb ik allemaal nodig om de boot bestuurbaar te maken??
    (van regelaars, servo's en dergelijke)


    dit heb ik al gevonden, het kan, en kost 200 euro
     
    Roelof_l vindt dit leuk.
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.638
    Locatie:
    Betuwe
    Sjaakie, dit setje is NIET voor jouw Smit. Dit is bedoeld voor een vrij licht reddingsbootje van Billings, de Coast guard.
    De inhoud is daarop gestemd...Hier de inhoud en cursief daaronder mijn opmerkingen.

    Futaba 2 channel Attack (or similar according to your country)
    Da's een twee kanaals zendertje op 40 mHz. Zit je dus altijd met kristallen te "pielen".
    Servos (2 pcs)
    Je hebt er om te varen slechts een nodig...
    RC Batteries NiMH Migon 1.2VV AA 2500 MAH (8 pcs)
    Je zenderaccu's; beter in om een zenderpakket te kiezen. Losse accus in een zender kunnen storingen vertonen.
    E-Motor Power 400/35 (2pcs)
    Totaal ongeschikte motoren voor jouw Smit. Te klein, te weinig vermogen eneen te hoog toerental.
    Speed control Rokraft 120 Navy (2 pcs)
    Er zijn goedkopere regelaars...
    Lead-Battery 6V/3Ah
    Te weinig amperage. Met voor jouw boot geschikte motoren is deze accu snel leeg.
    Cables and connectors
    Oké, die heb je inderdaad nodig, maar zijn ze geschikt voor jouw boot?

    Kortom: niet geschikt, deels overbodig en behoorlijk aan de dure kant...
    Wat je wel nodig hebt:
    Zender en ontvanger (meer dan 2 kanalen, want uit ervaring weet ik dat "alleen varen" in het begin best aardig is,maar op den duur wil je meer: verlichting, een werkende winch of sleephaak enz enz.)
    een servo (voor je roeren)
    een, maar liefst twee, regelaars (met twee regelaars ben je veel wendbaarder)
    Accu. Liefst een loodaccu; dat is goedkoper en bovendien is de loodaccu meteen gewicht en ballast. NC-cellen kan ook, maar dan moet je toch veel meer lood in je model zetten om als ballast te dienen.
    2 motoren, liefst redelijk forse. Géén snelheidsmonsters, maar zogenaamde "langzaamlopers".

    Kortom: niet zelf het ronde wiel uit gaan vinden, maar hier eens op bezoek gaan:
    https://www.facebook.com/vaargroepflevoland/
     
  16. sjaakie

    sjaakie

    Lid geworden:
    1 mrt 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    ermelo

    bedankt

    is er maar 1 servo nodig?? (dus alleen voor de roeren)

    waar zou ik die zender, accu, regelaars, servo en motoren kunnen vinden??

    WEET IEMAND DIT????

    je zou mij er erg mee kunnen helpen
     
  17. sjaakie

    sjaakie

    Lid geworden:
    1 mrt 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    ermelo
    is dit die inhoud wat je zei??????

    [​IMG]

    hoeveel zou dit gaan kosten??

    en zou het makkelijk te plaatsen zijn??
     
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.638
    Locatie:
    Betuwe
    Nee, da's niet de inhoud van dat Billing boat pakket.
    Ik zie 2 servo's, een mechanische regelaar (Prima manier om ampères in warmte om te zetten overigens!!) een 2 kanaals Futaba-ontvangertje op 40 mHz, een lood-accu en een batterij-houdertje met 4 Duracells. Wel twee zo te zien redelijke motoren.
    Hoeveel dit zou gaan kosten??
    Zonder de eigenaar te beledigen: ik zou er hooguit 50 euro voor over hebben, afhankelijk van de kwaliteit van de loodaccu.
     
  19. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Dit is de settup van mijn Smit nederland
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb er 2 regelaars van robbe in zitten om beide motoren apart te kunnen aansturen, je kunt ook voor een goedkoper merk/model kiezen natuurlijk.
    2x robbe scheepsmotoren met lage snelheid en een hoop kracht, ik meende de 755-40
    2x 6v 10a accu's voor langer vaarplezier, kan ook de 12a versie zijn maar dat weet ik zo niet uit mijn hoofd.
    1 stuurservo
    Een decoder voor het aansturen van extra functies, zoals verlichting rookmodules en sleeplier
    En een robbe fatuba f14 zender met navy stick.
    Kost misschien iets meer dan een standaard settup, maar dan kun je je model wel uitrusten met meer functies.
    Zo heb je een idee om hem in te richten. En voor het aansluiten van diverse dingen staat er genoeg info hier op het forum.
     
  20. theo_tb

    theo_tb

    Lid geworden:
    18 aug 2006
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Hoogeveen
    Als je een doosje ergens wilt bestellen waar alles al in zit, dan ben je duur uit, heb je niet echt best spul qua zender en ontvanger, en niet echt passende motoren. Besteed er liever wat tijd aan en bestel de onderdelen die je nodig hebt. Een zender met een kanaal of 4 moet genoeg zijn om mee te beginnen(2 voor het varen en 2 voor de nabije toekomst om wat uit te breiden, of 1 ervan om de motoren gescheiden aan te sturen bijv.)
    Ik heb in mijn Southampton een 2,4GHz ontvanger ingebouwd; de set van zender en ontvanger was een euro of 60 geloof ik in Dortmund (intermodellbau), en dat is alweer een paar jaar geleden. Ook 4 kanaals, maar ik heb er een mixer in liggen om met 2 kanalen te kunnen werken en toch op de plaats te kunnen draaien. Met een kleine sleper wil je graag veel wendbaarheid, dat voekt fantastisch op een Werkschependag oid in een volle haven.
    Qua servo kun je aan een standaard ding geen buil vallen. Investeer daarnaast zoal Roel al zei in een paar goede motoren, die geven je veel plezier. De accu moet je ook bijna overal kunnen kopen, zoals Roel al aangaf is een loodaccu voor een boot vaak prima omdat je juist ook wat gewicht nodig hebt. Ik zou zeggen, vraag Freek-Johan het hemd van het lijf over wat hij in de zijne heeft liggen (even navragen of het wel dezelfde schaal is natuurlijk), en houd in je hoofd dat je zoals je zelf laat blijken eenvoudig wilt beginnen. Goede motoren, goed zender/ontvanger setje, en de rest standaardspul moet je jaren plezier kunnen geven met dit bootje.

    VrGr,

    Theo
     

Deel Deze Pagina