smit nederland

Discussie in 'Werkschepen' gestart door sjaakie, 1 mrt 2016.

  1. sjaakie

    sjaakie

    Lid geworden:
    1 mrt 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    ermelo
    Hèhè!! Eindelijk weer wat gedaan
    Hierzo een paar foto's:
    IMG_20160810_131055.jpg IMG_20160810_131154.jpg
    Enne, Freek Johan, die letters zijn best makkelijk erop gekomen!!
     
  2. sjaakie

    sjaakie

    Lid geworden:
    1 mrt 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    ermelo
    En de verschansing van binnen geschilderd 1470856568597.jpg
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Sjaakie, Door de verf heen nog veel houtstructuur te zien. Nog wat schuurwerk te doen en net zo lang totdat de houtnerf weg is. Of plamuren natuurlijk. Op de romp zie ik plakband. Is dat voor de waterlijn? Lijkt vrij hoog te zitten. Aan de voorkant zit de waterlijn aan de onderkant van de ankerkluizen en achter 2 cm onder het berghout. Om de waterlijn af te tekenen de boot recht op tafel zetten. Dan met een potlood op een blokje hout of een passend doosje eromheen. Wel zo zetten dat de hoogte voor en achter klopt. Laat het plakband niet langer zitten dan nodig, anders wil het er moeilijk af, of blijven er lijmresten achter. Succes ermee. Gr. Klaas.
     
  4. sjaakie

    sjaakie

    Lid geworden:
    1 mrt 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    ermelo
    Het plakband is de waterlijn ja, maar voor de onderkant:)
    Er komt nog een laagje verf overheen, en dan is het wel goed maar bedankt voor de tip;)
     
  5. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Ik zie het ja, mooi dat het mee viel. Alleen het wit maken van de letters moet je even goed de tijd voor nemen. Ik wou eerst wat te snel maar dat heb ik geweten, toen kon het weer op nieuw. Maar begint al ergens op te lijken ga zo door. Als het schip straks klaar is ga je dan ook nog vervuiling en roest aan brengen? Ik ben dat wel van plan, ik wil het graag op een werk schip laten lijken, ben me alleen op dit moment aan het verdiepen op internet hoe ik dat kan doen.
     
  6. sjaakie

    sjaakie

    Lid geworden:
    1 mrt 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    ermelo
    Daar heb ik nog nooit over nagedacht, maar ik zou het niet weten of ik het ga doen.
     
  7. sjaakie

    sjaakie

    Lid geworden:
    1 mrt 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    ermelo
    En de stuurhut is 'voorlopig' klaar!!
    De radar staat erop
    1470925892538.jpg
     
  8. sjaakie

    sjaakie

    Lid geworden:
    1 mrt 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    ermelo
    Volgende update:
    Een laagje verf op de romp gezet en een steun gemaakt om de boot op te zetten
    IMG_20160815_195352.jpg IMG_20160815_195440.jpg IMG_20160815_195404.jpg
     
  9. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Hey sjaakie, dat rooie wat er nu op zit is dat de waterlijn? Naar mijn idee hoord die achter hoger te zitten.
     
  10. sjaakie

    sjaakie

    Lid geworden:
    1 mrt 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    ermelo
    Het is nog niet echt toppie, ik ga hem overdoen, dus de verf zit nog niet aan de waterlijn. Maar verder goed opgemerkt hoor
     
  11. sjaakie

    sjaakie

    Lid geworden:
    1 mrt 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    ermelo
    Het is nog niet echt toppie, ik ga hem overdoen, dus de verf zit nog niet aan de waterlijn. Maar verder goed opgemerkt hoor
     
  12. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Ik dacht zeg het maar even zou wat zonde zijn als hij helemaal strak in de verf zit en het dan niet blijkt te kloppen. Succes en ik ben benieuwd naar het resultaat.
     
  13. sjaakie

    sjaakie

    Lid geworden:
    1 mrt 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    ermelo
    het is helemaal fout op het moment
    ik had hem ingespoten met verf, maar het werd heel erg plekkerig en niet mooi
    hoe kan ik dat oplossen???
    zelf denk ik dat het er helemaal afgeschuurd moet worden, of zou het ook geplamuurd kunnen worden??
    zodat al de verf weg is en de romp wit en glad. en dan opnieuw inspuiten??

    wie het weet mag het zeggen....
    ik hoop op een snelle reactie.....
     
  14. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Dat lijkt op een reactie van 2 soorten verf op elkaar. Het best kun je de verf er weer afschuren.
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Net als Freek schrijft; schoon en glad maken. Dan even goed bezinnen hoe je verder gaat. Sommige mensen zijn (door ervaring) een kei in het spuiten. Dat geeft een mooi en strak resultaat, maar eer je het in de vingers hebt! Zelf heb ik altijd met de kwast gewerkt en dat lukt me aardig, al zeg ik het zelf. Maar ook schilderen met de kwast gaat niet vanzelf. Gebruik geen twee soorten verf door elkaar, tenzij je weet dat het geen kwaad kan. Dus keuze maken; kwasten of spuiten. Kleurenkeuze maken. Juiste kleuren verf kopen. Waterlijn er netjes opzetten, afplakken en dan verf erop. Op kunststof gebruik ik gewoonlijk geen grondverf, maar twee lagen lak over elkaar. Het houtwerk van Billing Boats is een ramp (althans van de oudere dozen) en vergt een hoop voorbereiding om het glad te maken. Daarvoor gebruik ik gewoonlijk blanke lak. Gebruik geen watergedragen en harslak over elkaar. Het wil nogal eens verkeerd op elkaar reageren. En om het in de vingers te krijgen; leef je eens uit op een paar proefstukjes. Succes ermee verder! Gr. Klaas.
     
  16. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Ik zou toch aanraden om zowieso een primer te gebruiken , zeker op een ABS romp .
    Ervaring heeft mij geleerd dat niet alle verf probleemloos hecht op ABS omdat dit een vette plastieksoort is .
    Groetjes
    Ronny
     
  17. sjaakie

    sjaakie

    Lid geworden:
    1 mrt 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    ermelo
    Je bent dan wel een paar uur aan het schuren terwijl je er nogaleens niet goed bijkan:(
    Dus zou je het daarom niet kunnen plamuren?? Dan is het ook weer glad en in de witte kleurr
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Sjaakie, Het is jouw boot en jij bepaalt uiteindelijk hoe je het probleem oplost. Vergeet daarbij niet dat je twee verfsoorten over elkaar heen hebt zitten die elkaar niet verdragen. Uiteindelijk zal de reactie wel zijn uitgewerkt, maar kijk er niet raar van op als je later nog wat verrassingen tegen komt. En als je het met plamuren goed denkt te krijgen dan is er niemand die je tegen houdt. Een ding moet me daarbij wel van het hart. Deze ouwe knar vindt plamuren heel wat moeilijker dan verven. Ook dat plamuren moet je eerst in de vingers zien te krijgen. Ga er maar vanuit dat je van de plamuur ongeveer 2/3 weer weg moet schuren. Desondanks wens ik je veel succes. Mijn ABS rompen (Bugsier 3 en Smit Finland) heb ik ontvet met wasbenzine. De Bugsier is van 1976 en er is nog niets van de verf (Revell) losgekomen. Ook bij de Smit Finland (2012) zit alles er nog strak op. Laatste model Arnafjord met epoxy romp (2016) idem dito. Waarmee ik trouwens niets ten nadele van een ander zijn werkwijze wil zeggen. Gewoon doen waar je jezelf het best bij voelt. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2016
  19. sjaakie

    sjaakie

    Lid geworden:
    1 mrt 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    ermelo
    Haha, oké ik bedoelde alleen maar of het kan, of niet
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    De kunststof rompen van BB staan erom bekend dat ze nogal vettig zijn. Reden: het losmiddel waarmee ze uit de mal komen. Hiermee gaat verf een reactie aan en gaat bladderen.
    Oplossing: inderdaad met wasbenzine ontvetten. Daarna pak ik een fijne pannenspons met warm water en afwasmiddel, en maak daarme de hele romp nog een keer schoon. Als laatste: heet water (zo heet dat je nog net je hand erin kunt houden) waarmee ik de romp schoonspoel. Met keukenpapier afnemen daarna in de lucht laten drogen. Dan is je romp mooi schoon, en gereed om te verven/spuiten.

    Ook twee types verf op elkaar geeft ellende. Altijd één type verf over elkaar gebruiken, dus Acryl op Acryl.

    Been there, done that, got the T-shirt...
     

Deel Deze Pagina