Smit Nederland

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Woltergraaf, 21 aug 2016.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    verwijderd dubbele posting.
     
  3. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Dat heeft toch het zelfde effect als wat roel stuurde dat ik van dat ik 2 enkele kruiskoppelingen met elkaar verbind door middel van een ander soort koppeling?
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wolter, Waar je op moet letten bij het samenstellen van een dubbele kruiskoppeling is dat de "vorkjes" van het middendeel in elkaars verlengde liggen. Op die manier blijft de koppeling tijdens het "buigen" even lang. In de animatie via de link zie dat duidelijk bij het middendeel. Is wel korter dan bij jouw samengestelde middendeel, maar het principe blijft gelijk. Is een beetje moeilijk uit te leggen in Jip en Janneke-taal. Kijk maar eens als je de onderdelen hebt en schuif dan maar eens twee koppelingen aan elkaar. Met het middendeel bedoel ik de twee koppelinghelften, die je met het messing stukje aan elkaar zet. Je begrijpt het denk ik wel als je de stukken in handen hebt. Kijk dan nog maar eens naar de animatie. Gr. Klaas.
     
  5. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Goedenavond heren,

    Ik vond het even belangrijk om dit te melden (geen flauw idee of het voor jullie ook belangrijk is) maar vandaag was het 2e pinksterdag en daar heb ik lang naar uitgekeken. Ik heb afgelopen week veel met de aandrijving zitten prutsen en vandaag had ik er dan eindelijk profeit van!
    Vanmiddag rond 3 uur is de smit nederland voor het eerst te water geweest in een water van groter dan 1x1,5meter!
    Ik heb haar eerst rustig op de kant nagekeken of alles echt na zin was toen heb ik haar in het water belast met stukken lood. Dit heb ik in de punt moeten leggen.
    Zodra er lood in zat en dat hij dus een beetje recht lag ben ik rustig gas gaan geven. Thuis had ik de motoren beperkt tot zo'n 30%.
    Zodra ik geloofde dat alles goed was hebben we de camera gepakt en de smit rustig het water ingelaten.
    Varen doet ze als de beste en ik ben heel eerlijk gezegd tevreden met hoe ze vaart.
    Ze heeft amper een afweiking en vaart netjes met een mooie boeggolf .
    Helaas zijn het niet de beste foto's maar dit maakt niet uit. Ik wil deze week gaan proberen om het dek te plaatsen en haar zondag weer te laten varen op de club. Dan laat ik meteen een clubgenoot mee varen met de camera zodat we alles goed kunnen zien.
    Zoals ik al zij ik ben erg tevreden alleen het achteruit varen gaat niet soepel met het sturen (alleen naar links gaat het minder) maar dat had ik ook met mijn smit rotterdam.

    Jullie zullen nu misschien denken dat hij aan de voorkant nig te ver omhoog ligt en maak je geen zorgen ik heb kater nog wat meer lood neergelegd waardoow het iets beter ging.

    Ik hoop dat jullie het met me eens zijn dat ze best goed te water ligt. En klaas, in het water komt er ook amper geluid uit.

    Mvg wolter graaf
    IMG_2688.JPG IMG_2689.JPG IMG_2690.JPG IMG_2691.JPG IMG_2692.JPG
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wolter, Ik ben trots op je! En blij natuurlijk dat al je energie resultaat oplevert en er weinig geluid af komt. Past mooi hè, die accu tussen de motoren. Als je er een accu dwars voor plaatst ben je bijna klaar met ballasten. Je moet op een totaal gewicht van 9,5 kg uitkomen. Als je het dek los erop legt kun je mooi de romp op hoogte aftekenen en de verhoogde rand afknippen of snijden. Zorg bij het inlijmen van het dek dat de romp mooi recht staat en laat in die positie de lijm uitharden. Daarna is de combinatie romp/dek een doosconstructie die niet meer te corrigeren valt. Probeer maar eens als het dek nog los ligt de romp te torderen. Kost geen enkele of heel weinig moeite. Is bij mijn Bugsier in 1976 fout gegaan en er zit daardoor een lichte slag in de romp. Waarschijnlijk ben ik de enige die het ziet, maar toch! Knutsel lekker verder, haast je niet en controleer alles een paar maal eer je het definitief monteert. En blijf om je heen kijken voor bruikbare attributen. Succes verder! Gr. Klaas.
     
  7. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Hoi klaas,

    Wat ben ik blij dat je dit zegt.
    Over het dek gesproken, jij zegt dat hij er soepel in moet gaan? Bij mij is dit niethet geval ik moet hem eerst voor en achter tussen het hout en dat lijntje klemmen en dan moet ik rustig per kant het dek omlaag duwen. Tot nu toe is het nog zonder problemen gegaan maar het is toch een beetje vervelend dat jij zegt dat net makelijk erin hoort te gaan. Misschien is het dek te groot en moet ik het schuren. Jaar daarnaast blijft er aan de achterkant nog een klein spleetje tussen het dek en de romp dit spleetje zit in de hoeken.
    Maar haasten gaan we zeker niet doen. Ik maak morgen gewoon een filmpje over hoe het dek erin gaat en dan kan ik je laten zien wat ik bedoel.
    Zou jij misschien een foto kunnen sturen van iw finland en dan van achter uit de hoek maar wel van binnen het dek? Ik wil zien hoe dat hoort te zitten. Bij mij loopt de (zeeg) namelijk zowel in de lengte als in de breedte een beetje naar beneden. Waarschijnlijk snapt u nu niet wat ik bedoel maar ik stuur u zo een mailtje dan ziet u wat ik bedoel.

    Mvg wolter graaf
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wolter, Ik snap wat je bedoelt. Begrijp ook wel dat het wat moeite kost om het dek erin te krijgen. In het schip zit zeeg (=kromming) en langs die lijn heb je meer lengte nodig dan het recht gemeten. Het dek is recht dus langer dan recht gemeten over de romp. Gebogen moet het net passen en doordat het dek pogingen doet om recht te blijven zal er wat spanning op staan. Dus eigenlijk is er niets aan de hand. Bij het plaatsen van het dek zou je tijdelijk even wat dwarsspanten onder het dek kunnen klemmen. Dat voorkomt dat de randen van het dek in de dwarsrichting naar binnen wegzakken. Gaat je best wel lukken. Gr. Klaas.

    RIMG0772.JPG
     
  9. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Hoi Klaas,

    Bedankt voor de foto.
    Je hebt het over tijdelijke dwarsspanten.
    Je bedoeld dus dat ik ik gewoon in de breedte van het schip bij de openingen een aantal latjes moet klemmen? Ik zal morgen in het filmpje ook laten zien wat ik denk dat je bedoeld.
    Helaas stop ik er voor vandaag mee ik kijk morgen wel even verder.

    Mvg wolter
     
  10. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Hoi Klaas,
    Ik heb net even snel een paar shots genomen en snek samengevoegd.
    Op het laatste deel ben ik vergeten te schrijven wat ik deed met die aluminium pijp.
    Ik probeerde hiermee te laten zien wat ik denk dat u gister vertelde over die hulpspanten. Dut pijpje moet u maar zien als een houten balkje.
    In de link hieronder vind u mijn filmpje over het dek

    Mvg Wolter
     
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.638
    Locatie:
    Betuwe
    Hoi Wolter
    Gefeliciteerd met je proefvaart.
    m.b.t. het dek: omdat het dek iets bol moet staan, is het wellicht iets overmaats. Dit kun je "inbouwen" door onder het dek spantjes te lijmen die iets bol lopen, zoals op het plaatje van Klaas in post 168. Ik heb dat ook gedaan, en dat werkt 2 kanten uit:
    a) je dekconstructie wordt steviger
    b) als je water op je dek krijgt, loopt het sneller door de spuigaten naar buiten.
    Als je dan langs de randen van de dek-opening een kunststof of houten rand lijmt, waar het dekhuis overheen valt, krijg je geen water in je romp EN de constructie wordt weer steviger.
     
  12. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Hoi Roel,

    Bedankt voor ee uitleg maar helaas snap ik niet helemaal hoe ik dit moet doen sorry daarvoor.
    Maar dat Spantje dat Klaas daar voorin heeft zitten staat bij mij op de bouwbeschrijving ook al alleen is dat houtje niet krom te krijgen.

    En hoe zou ik er iets kroms onder kunnen maken hiermee bedoel ik hoe hebben jullie iets gemaakt dar dus op deze manier de kromming tegen gaat en dus ervoor zorgt dar het dek juist door de breedte een bolling krijgt
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.638
    Locatie:
    Betuwe
    Neem een recht houten balkje
    Teken aan de zijkant de bolling van het dek af
    Schuur alles weg wat erboven zit. (rode deel)

    Klaar. balk.jpg
     
  14. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Ja dat is kort maar krachtig. En nu ik zie wat je bedoeld zie ik dat ook op deze manier onder het dek van klaas. Dat balkje war Klaas daar heeft dat heb ik ook alleen nog niet vast gelijmd dus ik ga eerst maar eens die bolling erin schuren. Dan zal ik ook dat er in lijmen. Mocht dit alles geen effect hebben omdat ik het verkeerd heb gedaan dan ga ik proberen alles omhoog te wippen door in de lengte overal een balkje tussen het plateau van de motoren en het dek te plaatsten maar eerst ga ik het proberen d.m.v. Het balkje te schuren.

    Daarnaast werd mij gister gezegd dat ik een standaard moet gaan maken voor de Nederland. Dat ga ik dan ook zeker doen maar mag ik jullie vragen wat voor een hout jullie daarvoor gebruiken?
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hoi Wolter, Je filmpje bekeken. Het heeft even geduurd met antwoord. Net terug van een rondje fietsen. Intussen nagedacht over hoe je het dek het best in kunt bouwen. Even gekeken op de tekening naar het balkje onder het voordek. Staat op de tekening als 39 D en is een recht stukje hout. De foto vertekent zodat het voordek bol lijkt, maar gecheckt en dat is vlak. Wat Roel schrijft m.b.t. het dek is waar. Staat in principe bol, opdat het beter afwatert. Maak het echter niet te bol, anders past het afneembare dekdeel niet meer. Maar je kunt ook spant 44, dat onder het afneembare dekdeel zit gelijkmatig rond schuren. Heeft dan wel weer tot gevolg dat je ook het dekhuis dezelfde ronding moet geven. Wel wat meer werk, maar wel volgens de werkelijkheid.
    Al fietsend het volgende bedacht voor het inzetten van je dek. Nu klemt het dek voor en achter, waardoor het een ongewenste vorm aanneemt. Het best kun je het dek vastklemmen in de stootrand, maar dat gaat nu niet omdat er nog een verhoogde rand op de romp zit. Dus die moet er eerst af. Om af te tekenen neem je een latje of stukje hout dat even dik is als het dek en gebruik dat al schuivend door de rand om de snijlijn voor de romp af te tekenen. Daarna knip of snijd je de rand net boven de afgetekende lijn weg. De romp mag nog net een ietsje te hoog zijn. Nu leg je het dek in de romp en drukt dat naar beneden met latten die een paar centimeter buiten de romp steken. Je kunt die latten in positie houden met postbode-elastieken, of schilderstape. Zorg dat je de romp vanuit de buitenkant goed tegen het dek drukt. Kijk met het dek in positie of het nog ergens klemt en daardoor invloed heeft op de vorm. In principe moet het dek nu overal net aan of net vrij liggen. Waar het klem zit merk je en schuur je daar nog een ietsje weg. En kijk of de romp niet getordeerd is. Dus goed recht zetten bij het controleren.Zorg voordat je het dek vastlijmt dat je roerwerk goed vastzit en alle werk in de romp onderdeks gereed is. Zelf heb ik het dek erin gelijmd met 2C-lijm, maar dan kan het er nooit meer uit, althans niet zonder het te beschadigen. Misschien dat Roel een andere methode hanteert. Zorg wel dat bij het uitharden van de lijm de romp recht blijft staan. Eventueel klem je de binnenrand van het dek tegen de latten, die er dwars overheen liggen. Eenmaal vast heb je een bijna onvervormbare doos. Is even een kritisch pad, maar daar ontkom je niet aan. Mocht één en ander niet duidelijk zijn, laat het dan weten. Voor jou moet het "plaatje" duidelijk zijn eer je eraan begint. Gr. Klaas
     
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.638
    Locatie:
    Betuwe
    Ik heb geen hout gebruikt, maar witte PVC-pijp.
    Twee evenwijdige pijpen met twee pijpjes onder de romp, middels T-stukken en PVC-lijm verbonden.
    Naar achteren haaks oplopend om de kont, roeren en schroeven te beschermen, naar voren toe schuin oplopend ter bescherming van de neus.
    Alle PVC-pijpen vervolgens voorzien van isolatie-moffen (warmte-isolatie voor CV-leidingen)

    Niet de meest charmante standaard, maar hij beschermt het model ook tijdens transport in de auto.
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Deze Zuunegerd heeft zijn standaard gemaakt van een stuk 6 mm dik perspex uit de grijpvoorraad. De twee platen verbonden met 2 x RVS lasdraad. Wel een strookje schuimrubber erop gelijmd waar er contact is met de romp. Prima voor op de kast, maar totaal ongeschikt voor transport. Gr. Klaas.

    20180522_174342.jpg
     
  18. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Ah fijn om dit zo te zien.
    En Roel zo ik eens een foto mogen zien van uw standaard?
    Ik heb trouwens wel een idee wat ik ga doen, mijn idee is om op de tekening uit te tekenen wat ik niet hebben dit die ik op papier dar ga ik dan eers uitknippen en dan ga ik gewoon passen tot hij op een degelijke manier om de romp gaat.
    Daarnaast lijkt her mij slim om iets te maken als een kist. Mijn oude Smit Rotterdam die ik gad gekocht voor 150 euro had een aardig afgewerkte kist die aan de binnenkant is bekleed met (isoleer folie?)
     
  19. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    37EE8072-BB85-4D66-BF83-9DF252517C3D.jpeg Dit was de kost om de Smit Rotterdam.
    Zoiets zou ik ook graag later voor de Nederland maken omdat ik nog minimaal een jaar alles in de bolderkar achter de fiets moet trekken
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Daar kan ik me alles bij voorstellen Wolter. In 1976 toen ik mijn Bugsier 3 bouwde vervoerde ik die op een 2 wielig karretje achter de fiets. Gelukkig was er op een paar honderd meter afstand een singel, waar ik lekker kon varen met een bak om te slepen. Kijk maar eens in mijn albums, daar moeten wel plaatjes in zitten. Vorige week heb ik voor mijn oudste scheepje een transportkist gemaakt. Kop en kont staan klem in een gevormd stuk schuim. In de kap zitten twee stukken schuim, die op het dek aansluiten. Kon net uit één plaatje 5,5 mm triplex met 2 x 2 cm latjes in de hoeken. De kist bestaat uit een losse bodem, waarop 2 stroken schuim. Hieronder een link naar de plaatjes voor het idee. Beetje naar beneden scrollen. Gr. Klaas.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/het-schipperscafe-deel-5.205731/page-1329
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2018

Deel Deze Pagina