Smit Rotterdam BB Nieuw...

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Opa Maarten, 26 aug 2019.

  1. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Oei...ik wel die houten stokjes gebruikt, omdat ik daar makkelijk een vorm in kon krijgen. Als het later niet werkt ga ik zeker het advies van Klaas opvolgen. Ik heb die stripjes aan de stangen gesoldeerd en om de roeren gevouwen. Daarna in de primer en de laatste keer gelijk meegeverfd met de 2 componenten lak. Op de derde foto zie je de rompkoningen waar de stangen in draaien.
    Mocht je meer detailfoto's willen, laat je het maar weten hoor. Ik heb er genoeg.
    Groeten Roelof 20190504_172757.jpeg 20190810_144307.jpeg 20190525_183559.jpeg
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Die constructie zal ook wel sterk genoeg zijn als de ruimte tussen roerblad en -koning is dichtgespateld met epoxylijm. Nadeel is dat je pas te laat merkt dat er vocht in het hout komt. Voor mijn Smit Finland heb ik, omdat ik de metalen roeren te duur vond, van afval kunststofplaat 2 Becker-roeren gemaakt. Voordeel is dat het geen vocht opneemt. Bij normale vaart sterk genoeg, maar ik moest nodig ijs gaan breken. En toen raakte het een en ander los. Maar na een werfbeurt(je) was alles weer vergeten. Kijk maar wat je doet Maarten. Er leiden meerdere wegen naar een goed eindresultaat. Als jij je er maar in kunt vinden. Hieronder voorbeeld van een roertje gemaakt van plastic afval. Roerkoning boven 3 mm RVS, onder 2,5 mm RVS. Het plastic is 0,7 mm styreen, gemaakt als verticale raamlamel. Voorste gedeelte dubbel gevouwen, achterste deel 4 plaatjes op elkaar. Alles gefixeerd met CA lijm en toen afgewerkt met epoxy-lijm. Gr. Klaas.

    20181017_185306.jpg
     
  3. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Wat een reacties.
    Nu kom ik alweer met het volgende:

    Ik ovgerweeg deze schroeven te kopen:
    RAB-147-22 * Brass Propeller 4BL.L.M4 60MM
    Iemand hier ervaring mee? De prijs lijkt me redelijk, 24 eurootjes per stuk. Of kan dat niets zijn? En zijn deze geschikt voor mijn slepertje? En kun je deze goed aftoppen?
    Ik heb een (kort) proefvaartje gemaakt in een grote badkuip. Met de standaard 3 blads plastic schroeven speert de boot vooruit, maar achteruit varen is er niet bij. Hij blijft zowat stil liggen, behalve als ik heel weinig toeren maak...
    Werk zat alweer. De boegschroef doet het overigens perfect. Bij vol gas trekt hij de boot zowat 30 graden slagzij...
    Oh ja...Wat is CA lijm? Weer iets nieuws voor me...
     
  4. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    CyanoAcrylaatlijm , in de volksmond secondelijm.
    Ik heb een maatje kleinere raboesch 4-blads eronder gemonteerd omdat ik dat zelf aftoppen niet zag zitten, kracht genoeg.
    Op een zonnige zomermorgen full speed ahead, uit het water gesprongen over de rug van een uit de kluiten gewassen net onder het wateroppervlak zonnende karperachtige :)
     
  5. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ik heb een adapter (gekregen) die tussen 2, 6 en 12 volt zelf schakelt naar de juiste spanning. Dat werkt perfect. Is de Automatic-Turbo-Lader van Graupner. Kwestie van stekkertje op de accu en klaar...En aangezien ik 6V gebruik voor de boegschroef en 12V voor de besturing en leds, gaat dat fijn zo...Bovendien heb ik een behoorlijk zware 12V 7 A accu, die ongeveer 2,5 kg weegt. Werkt dus gelijk prima als ballast, en geeft genoeg energie voor ongeveer 4 uur...volgens de berekening, maar in de praktijk zal dat nog moeten blijken. Is een PowerSonic model PS-1270F1
     
  6. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Sorry, zag je reactie niet.Bedankt, wat een volzin trouwens. Allemaal erg intelligente mensen hier op dit forum...
    Over die kleinere schroef: Dat zou dan een 55 mm worden, met dus 3 mm speling achter, en voor zo`n 8 mm.
    Aftoppen schijn erg eenvoudig te zijn: Je schroef op een flink toerental laten draaien in bv de boorkolom, en er voorzichtig een zoetvijl tegenaan drukken, tussendoor vaak meten...
    Heeft de karper trouwens schade aan zijn bovendek?
     
  7. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Dat aftoppen is nog niet zo eenvoudig als dat je denkt, dit omdat de bladen vrij dun zijn en gesoldeert zijn op de as. Hierdoor word het messing zachter en verbuigd vrij snel. Ik heb deze bladen (een 3 blads) gebruikt voor mijn boegschroef en ook afgetopt.
    Ik heb een draaibankje waarop ik een houten hoek heb gemaakt waarmee ik de stand van de bladen kon controleren.
    Ik heb ze bij het aftoppen vaak moeten controleren op hun stand.
    Er zij trouwens al afgetopte schroeven te koop, echter wel duurder.
    Grt peter.
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wat is de diameter van de straalbuizen en hoe dik zijn je assen Maarten? De schroeven horen qua lengte ongeveer in het midden van de buizen te zitten en qua diameter net vrij lopen. Zelf aftoppen moet je hele goede spullen voor hebben. Heb je die niet zou ik passende Raboesch schroeven kopen uit de 170 serie. Er zijn ook afgetopte schroeven te koop, maar wel 2 x zo duur. Het is maar net hoe dicht je de werkelijkheid wilt benaderen. Heb nog een paar eigen gemaakte 60 mm messing schroeven liggen met M5 draad. Mag je zo hebben, maar vrees dat jij 4 mm assen hebt. Hieronder een plaatje. Gr. Klaas.

    RIMG0299.JPG
     
  9. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    55 mm inderdaad, geeft achteraan dus 1,5mm rondom als speling.
    Zoals Peter en Klaas aangeven, voor een amateur is de kans dat je je 60mm schroef naar de Filistijnen help groter dan dat het je lukt een mooi gebalanceerde afgetopte schroef te bekomen.
    Je wil toch geen speedsleper zoals de mijne, en die draait nog op 6V ! (2 x Graupner Speed 600)

    Ik denk dat ik die karper nog eens tegen gekomen ben, toen zag ik hem met een forse staartbeweging op enkele cm voor de boeg wegsprinten :)
     
  10. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Allemaal weer bedankt voor jullie tips. Ik ga maar voor de 55 mm , het hoeft tenslotte geen racemonster te worden, met als gevolg bijna gehalveerde karperachtigen .
    En Klaas, bedankt voor je aanbod, superleuk, ,maar het is inderdaad een schroefas van 4 mm met buitenmantel van 6 mm. Die draaien (nog) wel wat zwaar, ik heb ze gevuld met uierzalf, maar ze zijn wel perfect waterdicht. Denk dat ik dit even zo laat, ga er de eerste tijd wel op letten dat de motoren niet (te) warm worden door het zwaarder lopen. Maar denk dat het wel mee gaat vallen. En ik heb een ventilator van een PC in de machinekamer gemonteerd. Geeft dus ook verkoeling.
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Toch even naar die schroefassen kijken Maarten. Uierzalf geeft wel een beetje weerstand en de motoren ook. Bij de motoren voel je dan schoksgewijs dat de polen van het anker worden aangetrokken door de magneten. De meeste weerstand wordt veroorzaakt door verschil in uitlijning tussen schroefas en motor. Een dubbele kruiskoppeling of cardan is dan de oplossing. Het kan ook nog zijn dat de axiale speling te klein is en daardoor de boel klemt. Om dat optimaal af te stellen draai je de borgmoer die voor de schroef zit met de hand zover aan dat er geen axiale speling meer is. Dan de schroef erop en de borgmoer aandraaien tegen de schroef. Dat geeft net dat beetje ruimte om soepel te draaien. Is een soort handigheidje dat je gewoon eens moet uitproberen. Ook nog een mogelijkheid van zwaarder draaien kan axiale spanning op de koppeling zijn. Als je de koppeling op de schroefas even los draait kun je voelen waar de weerstand zit. Succes ermee!
    Zelf heb ik in Verweggistan een paar goedgevormde schroeven kunnen scoren voor mijn Smit Finland. Is wel een meeneemstuk voor nodig en je moet de ruimte hebben om die te kunnen plaatsen. Kijk maar of het iets voor je is. Gr. Klaas.

    https://nl.aliexpress.com/item/4000...68#1000022185#1000066059#0_668#3422#15392#571

    https://nl.aliexpress.com/item/4000...68#1000022185#1000066059#0_668#3422#15392#751

    https://nl.aliexpress.com/item/4000...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
     
  12. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Dank weer voor de tips. Ik heb een dubbele kruiskoppeling, en ook zonder is het verschil minder dan een mm in uitlijning. Ik zal dus eerst controleren of eea inderdaad niet te strak staat.
    In de genoemde links vind ik niets over de draairichting. Ik laat de motoren tegengesteld draaien, zodat ik de zijdelingse beweging niet hoef te corrigeren met de roeren.
    Ik heb dus weer huiswerk. Gr Maarten.
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    CW= Clockwise, met de klok mee of rechts. CCW= Counterclockwise is de andere kant op. Pair is van beide eentje. Voor 6 Euro heb je twee plastic exemplaren. De afgetopte metalen kosten het dubbele. Als je ze neemt vergeet dan de meenemers niet. Goed kijken wat je aanvinkt. Gr. Klaas.
     
  14. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Dat van CW en CCW wist ik, maar zag dat niet in de links. Zal ik met mijn ouwe ogen wel weer overheen gekeken hebben. Ik ga denkelijk voor de metalen afgetopte. Schijnt aluminium te zijn..Gaat de huid ook niet corroderen...Geintje,werkt uiteraard alleen op metalen huid... .En een goeie tip van die meenemers...Zal opletten.
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2020
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zelf heb ik die plastic schroeven gekocht Maarten. Zit een 4 mm gat in en daar heb ik M5 draad in getapt. En dat is sterk genoeg. Anders had ik 4 mm assen met meenemers genomen met een 5 mm bus. Draairichting staat niet in de link, maar in vakjes onder de prijs. Voor jou 2e regel, 2e vakje. Zal je wel lukken. Succes ermee verder! Gr. Klaas.
     
  16. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Dank je wel, Klaas. Ik heb toch maar bronzen Raboesch schroeven aangeschaft. Die waren in de aanbieding, ongeveer 21 euro per stuk. Speciale voor Straalbuizen, lage snelheid, hoge trekkracht. Ben benieuwd...
     
  17. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    Waar zijn die in de aanbieding als ik vragen mag ...
     
  18. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ik heb ze bij Toemen gekocht...Type RAB 127-20 4 blads 55mm as 4mm. Maarten.
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Raboesch schroeven zijn wel de betere. Heb een 55 mm 4-blads aan mijn Bugsier 3 hangen. Dik tevree mee. Door jou genoemde typenummer niet kunnen vinden in de Raboesch catalogus. Gr. Klaas.
     
  20. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Foutje. Was RAB 147 - 19 en 20. Dikke vingers...
     

Deel Deze Pagina