Smit Rotterdam bouwverslag (firtstimer)

• Topicstarter Topicstarter Gino
  • Startdatum Startdatum
Hoi Paul,

En erg uitgebreid en erg technisch verhaal.
We gaan ermee aan de gang om dit uit te spitten.

Als ik het goed gelezen hebt raad je parallel af vanwege het feit dat je andere lampjes sneller het lood zullen leggen.
En daar heb je gelijk in.
Echter, als je dan ziet dat er één lampje kapot is en je zet de rest dan gelijk uit voorkom je schade en weet je natuurlijk wel gelijk welk lampje vervangen dient te worden.
Zeker als je heel veel lampjes hebt is dat wel makkelijker want een goede van een kapotte LED onderscheiden valt niet mee.
Ga wel eens kijken naar die kapotte of ik dat zwarte stipje kan ontdekken.

Bedankt voor je inzet.

Met vriendelijke groeten, Gino:p

Tja, soms draaf ik wel eens door ;)

Ik raad parallel alleen af, als je er maar een paar naast elkaar zet, ( dit vanwege de stroom, die dan weer verdeeld wordt over de overige LED's, waardoor deze sneller "op" zijn, je krijgt dan een soort ketting reactie).

Ik zou inderdaad gaan voor serieel (nadeel ze gaan allemaal uit, als er 1 doorbrandt, en je kunt er maar een beperkt aantal in serie zetten, afhankelijk van je spanning, ok, je kunt er waarschijnlijk altijd 1 meer plaatsen, dan berekend, de leds branden dan minder fel, zolang je maar niet onder de drempelspanning van de LED komt)

Oeps, gaan we weer de technische kant op, ik stop ermee,
Als je nog vragen hebt, weet je me te vinden

groeten Paul

Kleine tip, je kunt ook een 1,5 volt batterij nemen, en daar twee draden aan solderen, en deze draden telkens op de + en - pool van elke led plaatsen, degene die niet oplicht, is defect ;)
Oh ja, de platte zijde van de LED is negatief

@ Paul,

nu ben ik maar een simple vonkentrekker, maar waarom zou je parallel schakelen van leds afraden ? als je elke led voorziet van een eigen voorschakelweerstand is er niets aan het handje. 20 mA per led kan ook minder, mijn ervaring is dat als je dat halveerd de licht opbrengst van de led nog goed te doen is omdat het in 9 van de 10 gevallen veel te fel is voor de doel einden waarvoor wij ze gebruiken ;)

Gr Martin :D

Martin,

ook ik was/ben een vonkentrekker, heb later de electronica erachter aan gedaan

daar heb je helemaal gelijk aan, ik ben uit gegaan van 1 voorschakel weerstand in de parallel situatie, ons bent zunig he;)

Ik denk dat we de bouwer nu genoeg info hebben gegeven in zijn draadje.

laten we de ruimte weer vrijmaken voor zijn bouwbericht.

groeten Paul

led

hallo gino
De kerstled lampjes zij er weer compleet met batterijhouder voor 2 betterijen!!ik heb ze in mijn smitje gebouwd geen gezeur met weerstandjes enz enz zo aan te sluiten op je ontvanger met een MULTI- MINISWITCH PS4a!!daarmee kan je,je ledverlichting in vieren delen en allemaal apart schakelen.Mijn know-how van elektra is nihil ik weet wat plus en min is
maar heb het toch met wat boerenverstand en hulp van het forum voor elkaar gekregen!!
o ja de kleur van het snoer is ook de kleur van het ledje ze hebben rood groen geel en wit
ik zag ze bij kruidvat vanmiddag. hopelijk heb je er wat aan groeten walter.

ps gaat het goed met de bouw?

Hoi Walter,

Bedankt voor de tip.
Wellicht een goed plan voor mij want vind het een ernstig moeilijke materie.

Met de bouw gaat het goed, heb alleen afgelopen week niets kunnen doen vanwege drukke werkzaamheden.
Heb wel een andere dekkleur gehaald, iets donkerder groen (olijfgroen)
Hoop volgende week weer wat foto's te kunnen plaatsen.

Groeten, Gino:p

assen

hallo bart
de assen kan je inbouwen als de beplanking klaar is dan kan je de steun van de as monteren en zo de plaats bepalen waar hij in de romp moet!!maar ik ben al begonnen VOOR de beplanking want er moet een stuk uit een spant gezaagd worden !!Dus als je de plank waar de motoren op komen op de spanten monteerd dan kan je ongeveer zelf bepalen van welke spanten je een stukje moet afslijpen!!En dat gaat makkelijker als de romp nog open is.
Ik heb een stuk messing buis genomen waar de bb assen precies inpassen,toen de schuinte bepaald en de buis in de romp gelijmd!!Met een beetje uiervet gleden de bb assen er makkelijk in en uit!!de reden daarvoor was dat als de bb assen niet bevielen ik ze makkelijk eruit kon halen en er betere assen erin kon zetten zonder sloopwerk!!Maar ik ben meer een bouwer dan vaarder en mijn zwarte zee staat boven op de kast stof te vergaren,dus hoe de bb assen het doen weet ik niet.Maar er zijn genoeg assen experts op dit forum!!Hopelijk heb je hier wat aan.Anders weet gino het wel die is ook met de zw zee bezig!! groeten walter

Hoi,

Walter, bedankt voor je nuttige toelichting.
Heb ik ook weer heel wat aan.
Ik ben overigens niet met de Zwarte Zee bezig maar alleen maar met de Smit Rotterdam.
Helaas heb ik de afgelopen twee weken niets meer aan men boot kunnen doen vanwege drukke werkzaamheden.
Daar komt gelukkig volgende week verandering in en ga ik weer volop verder met de bouw, heb er zin in.

Ik heb overigens twee weken geleden een andere vaarklare boot gekocht via marktplaats.
Een Happy Hunter, compleet met zender.
Daar heb ik me ook een beetje mee bezig gehouden om daar een paar kleine dingetjes aan te veranderen.
En ben der al twee keer mee wezen varen.

Ik meld me binnenkort weer met een update van de bouw.
Een fijne oudejaaravond allemaal en alvast een goed en gezond 2009 gewenst.

Met vriendelijke groeten, Gino:p

smit rotterdam

SORRY GINO
voor mijn fout van vorig jaar bedoelde ook smit ROTTERDAM!!!!!!!!!!!
laat je ons ook nog wat fotos zien van je nieuwe aanwinst!!
EN AAN ALLE FORUMLEDEN EN SPECIAAL DE BOTEN BOUWERS EEN HEEL GELUKKIG 2009 MET VEEL BOUWPLEZIER EN EEN BEHOUDEN VAART. WALTER

Klopt Bart, heb het erg druk met werk dus weinig tijd voor de Rotterdam.
Maar hoop binnenkort weer wat tijd vrij te krijgen om met de bouw verder te gaan.
Ik wil men eerste boot goed bouwen dus ga me niet overhaasten.
Om die reden heb ik via marktplaats een afgebouwde Happy Hunter gekocht om alvast te kunnen varen en zo de druk van de ketel te halen.
Die Happy Hunter heb ik trouwens ook al één en ander weer aan verandert en toegevoegd dus heb men handen er mee vol.
Bedankt voor je belangstelling in ieder geval.

Met vriendelijke groeten, Gino:)

Ha Gino,
Ik ken het. Ik ben nu twee jaar bezig met de Smit Rotterdam. En dat voor een beginneling. Proefvaart gemaakt. Ik zit nu in de afwerkfase. Licht schuren en belijning aanbrengen. Ik ben op zoek naar een manier om strakke belijning aan te brengen op de romp, Ja die witte strepen. En daarna de romp met een matte PU vernis overpuiten. Van de zomer moet´ie dan gaan varen.

Met de vriendelijke groeten,

Peter

bouwverslag

goeden dag allemaal

mijn naam is ed van os , ik ben voor het eerst begonnen om een model te bouwen en wel de smit rotterdam.
ik heb op deze forum gekeken en overal op de bouwverslagengekeken maar ik kan nergens photo's vinden om alles voor mij een beetje te verduidelijken.
is er mischien iemand die mij kan helpen aan een photo verslag van de bouw.
want de discussie groepen zie ik wel maar de photo's zijn niet meer te zien.

iedergeval alvast hartelijk dank

ed

Back