Smit Rotterdam/London (billing boats)

waarom toch altijd met epoxy??

polyester is voor deze toepassing even goed hoor en heeft 2 grote voordelen ten opzichte van epoxy

is véééééél goedkoper en voor niet-ingewijden gemakkelijker te verwerken : bij epoxy moet de verhouding tussen de 2 componenten redelijk exact zijn of je eindprodukt is niet volledig uitgehard
bij polyester voeg je bij het hars katalysator toe om de reactie op gang te brengen ,en deze hoeveelheid is echt niet kritisch

nadeel is dat het styreen in polyesterhars dan weer geweldig stinkt
 
Dat goedkoop van polyester is relatief. Want op hout heb je een hechtingslaag nodig (bv G4) en dat is duurder dan de polyester. Erger nog je hebt er maar weinig van nodig, en de rest van de bus is beperkt houdbaar.
 
die g4 is een één component pu-hars ,sommigen zullen dit idd wegens zijn lage viscositeit als primer gebruiken om het hout zijn eerste laag te geven ;dringt diep in het hout in

denk niet dat het absoluut noodzakelijk is dit als primer te gebruiken :heb altijd rechtstreeks op het hout de polyester aangebracht met zeer goed resultaat,zorg ervoor dat het hars niet te koud is zodat het goed vloeibaar is en het ook goed kan indringen

trouwens, heb hier ook al gelezen dat sommigen ( Andre Meere met zijn 7 -seas) het als primer gebruiken alvorens het hout met epoxy te lamineren,dus dat drijft de prijs van epoxy lamineren dan ook omhoog

en die g4 "overschot" kan je ook gebruiken om je houten tuinmeubeltjes te behandelen :-),prijs ligt in de buurt van +/-15€ voor een liter

gr
 
LS,

Inderdaad het om en om planken had beter geweest, maar met een beetje geluk heb je geen last ervan.

Epoxy heeft wel wat meer voordelen, geen krimp, geen stank en het voordeel van G4 is dat de romp ook aan de binnenzijde beschermt wordt, want ook daar zal ooit wel eens een druppel water komen.

Tom Boere
 
Heren,
om jullie een idee te geven over de prijzen van de diverse lamineer materialen, alles van vossschemie,

Glasweefsel 80 gr/m2, € 6.24
Glaskeperweefsel 410 gr/m € 8.96
G4 1 kg € 11.68
Epoxy EP12-N 1 kg 16.80
Polyesterhars 1 kg 10.26

De epoxy is bij verwerking vrijwel ruikloos, de G4 stinkt behoorlijk en de polyesther ook. Nadeel van de epoxy is wel de strikte mengverhouding.
ik Heb hiervoor een speciale weegschaalgekocht

Groet,
Andre
 
ondertussen zal wel duidelijk geworden zijn dat elk produkt zijn voor-en nadelen heeft

en kan iedereen bijgevolg zijn keuze maken wat hij gaat verwerken en waar hij zich het best mee voelt

hopelijk worden nog talrijke bootjes gefabriceerd met deze produkten en kunnen die we dat hier op dit forum bewonderen

groeten
 
Justin zei:
Hoi

Mijn neef heeft ook de amsterdam gebouwd, maar die heeft een printje gemaakt zodat als de a'dam op een lage snelheid vaart de boegschroef mee stuurd zouden ze deze printjes ook verkopen??
Greets Justin
Justin, sorry voor het late antwoord, maar hier heb ik een simpel schemaatje voor zoiets:

normal_Boegschroef%20met%20hoofdmotor.JPG

Nodig: één vrij kanaal, de regelaar (of de ompoolschakelaar) van je boegschroef, één extra servo, V-kabel en een microswitch.
Hoe werkt het?
Je zet met een V-kabel een servo parallel aan je regelaar voor je hoofdmotoren (of één hoofdmotor, als je ze apart regelt)
Op de servo zet je een microswitch, dusdanig dat deze inschakelt als de servoarm vrijwel in de neutraalstand staat.
Deze microswitch neem je op in het electrisch circuit van je boegschroef.
Als je een luxe boegschroef wilt, zet je er een regelaar op, anders gewoon een vooruit/uit/achteruit schakelaar.
Als je nu vol gas geeft op je hoofdmotor, draait de servoarm weg van de microswitch. Deze maakt dan geen contact. Op het moment dat je op lage snelheid vaart, zal de servoarm bijna in de middenpositie komen, drukt de lip van de micro-schakelaar in en je kan je boegschroef bedienen.
Op hoge snelheid doet hij dus niets, en dat is wat je wilt.
Simpel en goedkoop, kan je makkelijk zelf maken.
 
Sorry hoor, maar misschien heb ik iets niet begrepen.
Maar wat is het nut van bovengenoemde schakeling 8O
Als je je boegschroef bediend via een regelaar, en je wilt je boegschroef niet bedienen op hogere snelheid, dan bedien je je regelaar toch gewoon niet :!:
 
Back
Top