Smit Rotterdam

IMG_20231127_191617198_HDR.jpg
IMG_20231129_212352143.jpg
IMG_20231128_210540352.jpg


Een aantal foto's van de werkzaamheden voor zover. Nu is ook te zien wat ik als "houtprofiel" door de verf zag. Nog wel lastig om dit te schaven en ook omdat de boot al verder af was.
Met een smalle schaaf van 1,5 cm gaan sommige stukken beter.
Ondertussen vanavond al wat geplamuurd dan kan ik morgen weer verder schuren.

De volledige onderkant laat ik nu zitten dat is niet te doen en zie ik verder ook niet. Misschien nog een glasvezelnetje eronder voor extra stevigheid.
 
Met een smalle schaaf van 1,5 cm gaan sommige stukken beter.
Koop wat vierkant hout in de bouwmarkt van verschillende maten, bijvoorbeeld 10 x 10 mm, 20 x 20, en zaag van elk wat verschillende lengtes. 10, 15, 20 cm.
Koop vier verschillende korrelgroottes, en beplak ieder stukje hout aan alle vier de kanten met een verschillende korrelgrootte (als je dat met witte houtlijm doet, kun je het met een heet strijkijzer weer lostrekken, hoef je niet steeds opnieuw te zagen).
Pak de maat die het lekkerst werkt voor de plek waar je mee bezig bent, en schuur van grof naar fijn, geeft het snelste resultaat.
Het lijkt een enorm gedoe, om al die schuurstukjes te maken, en de allereerste keer is dat mischien ook zo, maar je hoeft ze niet allemaal in één keer eerst te maken, gewoon maken wat je op dat moment nodig hebt en je hebt in no-time een heel assortiment. Kost je al met al mischien twee tientjes maar je hebt er veel plezier van.

Watervast schuurpapier gebruiken, want verf moet je nat schuren. Je kunt de boel (de schuurhoutjes) dan gewoon onder de kraan afspoelen en dan gaan ze vrij lang mee.

In het begin is het een monnikkenwerk, maar na verloop van tijd krijg je de slag te pakken en gaat het steeds vlotter.

Succes, je bent goed bezig!

Voor wat het waard is: Het hoeft NIET allemaal volledig blank, he? Zodra je met houten schuurbalkjes in ieder geval alle verf geraakt hebt, betekent dat dat je geen echte bulten en kuilen meer hebt, en kun je er over na gaan denken de boel af te gaan werken.
 
bedankt voor de tip ik gebruikte nu de 3 hoek schuurmachine op multitool maar die is wat te groot.
Heb ook nog een schuurblokje maar dat is voor fijner werk.
Ik hoop wat vooruit te gaan maar de garage is wel koud nu :).

In ieder geval zijn vandaag de motoren binnengekomen en koppelingen.
En de roeren kan ik fabriceren met een plaatje messing.
 
Een korte vordering deze keer:
het roer is gesoldeerd boven het fornuis. 0,3 mm messing is net mooi hiervoor.
IMG-20231203-202421532.jpg

Het roer moet ik nog wat bijvijlen voor het mooi maar hij is stevig.

daarnaast een plaatje van een geluidsmodule die gaat worden ingebouwd.

Maar een vraag, 1 verflaag droogt niet vanwege verkeerde ondergrond. Ik heb dat weleens met epoxy ofzo als ik bij de kozijnen houtrot heb gevuld.
In dit geval was ik met een verkeerde grondlaag begonnen lijkt het want de aflak wordt niet droog. Het is maar een klein stukje van de romp maar het vertraagt de rest.

Hoe kan ik dit herstellen, en schoonmaken zodat alles eraf is van chemicalien etc? Ik wacht nu nog, eerst gehoopt dat een warme kamer het oplost maar dat heeft nog niet voldoende effect. :(
 
Dan is de eerste vraag welke soort(en) verf heb je gebruikt. Waarom zou de grondlaag, indien droog, invloed hebben op het drogen van de laklaag? Vreemd verhaal. Gr. Klaas.
 
ja, het is waarschijnlijk een grondlaag trapverf geweest, op basis van: 1,2 benzisothiazool-3 2h- on.
de aflak is van flexa ambiance lak voor binnen en buiten. Staat niet echt wat op alleen de leeftijd uit 2005.
Gek genoeg is het bij de deksel ook nog niet droog want het geeft nog af.

terwijl ander deel van de boot wel prima droogt, het leek met de ondergrond te maken te hebben.

via internet las ik dat je het moet laten schrikken met schoonmaakazijn dus dat ben ik nu aan het testen.
 
1,2 benzisothiazool-3 2h- on.
Dat soort namen op het etiket suggereert een 2-componentenverf...

En nu zijn er verschillende soorten verf maar heel veel tegenwoordige moderne verven zijn ALTIJD "2 componenten".
Wast ze bij de verfboer dan doen, is OF ze geven je een los potje anaerobe harder mee en ze noemen het tweecomponenten, OF ze mengen er een aerobbe (door lucht geactiveerde) harder doorheen en dan noemen ze het "luchtdrogend".

Dergelijke verven en lakken kunnen inderdaad soms door veroudering van de harder in de pot slecht drogen als je ze na 10 of 15 jaar gaat gebruiken.

Als het écht niet wil drogen, is voorzichtig met thinner verwijderen is eigenlijk het enige wat je kunt doen, maar ik zou er eerst eens een warmeluchtblazertje bij zetten, kijken of de harder alsnog wil activeren.
 
klinkt wel als een verklaring maar waarom dan de bovenste laag plakkerig blijft weet ik niet.
ik heb hem nu maar weer op de verwarming gezet, de oplossing met schoonmaakazijn werkte niet.

Als ik morgen weer de electrische thuiswerkverwarming aanzet kan hij daarnaast oid.
 
Die truuk met schoonmaakazijn had ik nog nooit van gehoord, en het zou me ook verbazen als dat zou werken. Maar ja, niet geprobeerd is ook niet geleerd...
 
De azijn"truc" is me wel bekend, maar werkt voor zover ik weet alleen maar bij één component, of zo je wilt alkydharsverven. Is min of meer uit de "öudheid" en zal niet meer opgaan met de nieuwe(re) verfsoorten. Ook ik heb nog potten verf staan uit de vorige eeuw en voor zover ik die gebruik drogen ze nog ook. Met de moderne verven is het oppassen. Het zou best kunnen dat door veroudering het uithardproces niet meer op gang komt, of dat bij het verwerken de temperatuur te laag was en de chemische reactie daardoor niet op gang komt. Weggooien is voor mij ook een vies woord, maar met sommige dingen moet je op zeker spelen. In principe zet ik geen plamuur op kaal hout. Waarom niet? Omdat plamuur wel op hout hecht, maar er niet in trekt en de poriën niet optimaal afsluit. Mijn voorkeur gaat uit om het hout eerst te verzadigen met (verdunde) blanke lak of eventueel epoxy. Tussendoor schuren. Pas als het hout geen vocht meer opneemt, nog een keer schuren en dan pas plamuur erop. Spaart plamuur en geschuur. En als je netjes werkt dan sta je versteld hoe weinig plamuur je nodig hebt. Met epoxy ligt het een beetje anders, maar ook dan eerst epoxy, glasmat, epoxy en dan schuren. Daarna pas plamuur. Als bij jou de boel niet uithardt dan schoonmaken met thinner of aceton en dat spul goed laten verdampen, anders krijg je weer andere verrassingen. Heb ooit na het schoonmaken met aceton te snel epoxy opgebracht en daarna een hoop werk gehad om de slierten epoxy er weer af te krabben. Wanneer je de boel opnieuw op gaat zetten gebruik dan één soort verf en lak of epoxy en dan zal het wel goed gaan. En vraag eventueel vooraf advies. Scheelt je een hoop werk en ergernis. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Ik gebruik eigenlijk nooit plamuur. Ik vind het totaal klotespul. OF ik schuur het hout glad, OF ik vul het gat op met een ongeveer op maat gesneden stukje hout en een hoop lijm, en dan schuur ik het alsnog glad...

En dan twee of drie lagen poriënvuller (afhankelijk van het gewenste resultaat tussen de lagen schuren, of niet schuren) en dan gaat er lak over. En klaar is Klara.
 
het principe porienvuller is mij nog onbekend. Daar heb ik dus ook geen restant meer van staan. :)

enkele verfstukken zijn verwijderd en alles maar opnieuw gelakt in de hoop dat het deze keer goed gaat.

Het was oorspronkelijk de bedoeling om de boot 'even' RC te maken en dan op de kast neer te zetten. Dat is hierbij al niet gelukt. Maar gelukkig heb ik wel wat tijd.
 
het principe porienvuller is mij nog onbekend. Daar heb ik dus ook geen restant meer van staan. :)
Poriënvuller is bij mijn weten uitsluitend geschikt voor "kaal" hout (oud of nieuw hout maakt niet uit, zolang er nog maar niet eerder verf of lak opgezeten heeft) omdat dat spul nogal onvoorspelbaar kan reageren met onderliggende lagen. Dus tenzij je je romp HELEMAAL kaal schuurt (wat een dusdanige klus is dat ik dat niemand aan ga raden) denk ik niet dat poriënvuller een optie is.

Het was meer bedoeld als "informatief" dan als "advies".


Het was oorspronkelijk de bedoeling om de boot 'even' RC te maken en dan op de kast neer te zetten.
In de scheepvaart, zowel in het groot als in het klein, doe je nóóit iets "effe"... Da's mijn nu ruim 40 jarige ervaring.

Zolang een boot nog in de bouwfase zit, IS het nog geen boot, vaart het nog niet, en is "effe" met wat geluk mogelijk (ik heb mijn Alexandra in 13 dagen van eerste lijm tot varend model gekregen), maar vanaf dat punt... vergeet het maar.
Die Archimedes was een leuke vent met zijn uitvinding van waterverplaatsing en drijfvermogen en zo, en hij heeft de mensheid een grote dienst bewezen, maar de individuele mens een hoop ellende bezorgd met dat gedoe met bootjes uit te vinden en zo...

(is maar een geintje, ik weet dat Archimedes alleen maar ontdekte WAAROM een boot drijft, maar dat boten al lang daarvoor uitgevonden waren...).

Maar alle gekheid op een stokje: ALS je ooit een boot gaat bouwen van spanten en huidbeplanking, en ALS je die glad af wilt werken, dan is poriënvuller een prima manier, NIET de enige manier.
Plamuur is een andere manier. Maar die twee manieren zou ik niet combineren.
 
Back
Top