Smoren bij warme motor ?

Hallo,

Ik heb net mijn auto ingereden volgens de WOT methode,
En de motor staat nu zo ingesteld dat hij goed oppakt en goed trekt.

Nu het het probleem:
Zodra ik een minuut of 10 rijdt smoort de auto als ik gas geef.
Ik heb al een andere plug geprobeert en hij loopt het beste op een nr.5 plug.
langzaam gasgeven helpt ook niet en brandstof zit er nog genoeg in.
Ik rijdt op 16%.Wat is hier aan de hand ?

Wie kan mij hier mee helpen ?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet,
KlaasJan

Dat is meestal een motor die net ff een tikkie te arm staat , waardoor de temperatuur na verloop van tijd te hoog wordt.

Iets rijker zetten ;)

Ben ook nog niet echt een prof in dat afstellen maar ik denk de HSN ietsje armer ofwel de LSN ietsje armer...(verbeter mij als ik het fout zeg)

Ben ook nog niet echt een prof in dat afstellen maar ik denk de HSN ietsje armer ofwel de LSN ietsje armer...(verbeter mij als ik het fout zeg)

Hmm... HSN ofwel LSN? Zijn wel 2 in principe verschillende naalden. En het lijkt me meer een geval van de HSN een tikkie rijker zetten zoals Sav al zei. Wellicht eens ook vaker de temperatuur in de gaten houden of wel met spuugtest of met een IR meter..

Als ie zo lang normaal rijd en dan begint te sputteren is het 9 van de 10 keer een temp probleem .. Te arm dus ... ;)

Zo rijden er ook een hoop in de Truggycup finale's rond :rolling:

ohja jij zal wel gelijk hebben:pMaar ik versta onder "smoren"-"versmoren", dat hij dus te rijk staat...smoren is dus te arm en versmoren is dus te rijk? Als dat zo is heb ik vandaag wat bijgeleerd!

Laatst bewerkt:
Dat zou het goed kunnen zijn ik ga hem wat rijker zetten.
Kan ik beginnen met een kwart slag ? of zou dit te weinig zijn ?

Je kan goed beginnen met inderdaad een kwart slag. Zorg gewoon dat je in de ruime marge zit. Iets armer zetten kan alsnog altijd als je ziet dat hij veel te rijk staat na je aanpassing. En liever te rijk dan wat te arm.

Een kwart zal genoeg en misschien zelfs te veel kunnen zijn ...

Begin met een kwart en kijk hoe het dan gaat ..

Kan je dan meer als 10 min. rijden zonder gesputter en te veel verlies van snelheid lekker zo laten staan of eventueel terug brengen naar 1/8ste ...

Hallo,

Ik ben vanavond weer wezen rijden, en ben met een kwart slag minder gaan rijden.

Na verloop van tijd weer dezelfde problemen.

Motor eerst wat laten afkoelen en nog weer een kwart slag minder gegeven, maar toen pakte hij niet goed meer op en sloeg af.

Toen heb ik de pickup sproeier wat verder opengedraaid, en toen leek het goed, maaaaaar, na een poosje je raad het al weer smoren bij het gasgeven.

Toen de sproeier nog maar een kwart slag gegeven , weer proberen,
en toen sloeg de motor af:???:

Ik wilde de motor opnieuw starten, maar toen is de veer van de starter
gebroken :bad-words:.
Nu eerst maar eens achter een nieuwe trekstarter aanof een rotostarter.

En dan maar hopen dat het dan beter lukt.

Groet,
KlaasJan

Weet niet welke kant je IN draait maar voor rijkere afstelling moet je UIT draaien, dus tegen de klok in. Je motor wordt gewoonweg te heet verliest zijn compressie en slaat dan af.(vind ie niet fijn:D)
Wat betreft de trekstarter ik zou een startkist aanschaffen dan ben je van het gezeik met die trekstarter af. Anders een tip kleine korte rukjes geven aan trekstarter en niet helemaal uittrekken.;)

Dat zou het goed kunnen zijn ik ga hem wat rijker zetten.
Kan ik beginnen met een kwart slag ? of zou dit te weinig zijn ?

Even hetvolgende. Voordat je heel je motor aan gort helpt met de goed bedoelde tips hieronder. Als jem gaat afstellen, begin dan ALTIJD met een te RIJKE afstelling en draai je HSN steeds verder dicht, totdat je geen verbetering meer merkt in de prestaties van je auto, en draai em dan heel iets terug. Doe dit dus NOOIT andersom!!! Anders heb je na een paar keer afstellen je motor al aan gort. :confused:

Ook, als je bak niet wilde starten en je hierdoor je trekstarter hebt gesloopt, komt dit hoogstwaarschijnlijk door een te arme afstelling. Als ie namelijk te rijk zou staan zal die toch echt wel starten uiteindelijk. ;)

Maar ik lees steeds: dat een, 4,6cc motortje op ongeveer 3,5 slag open zit.

Ik zit nu op 4 volle slagen open.

En elke keer denk ik: nu loopt hij goed, en dan na een minuut of 5 is het weer over.

Zou hij dan nog verder open moeten dan 4 slagen ?

En dat ik de trekstarter kapot heb getrokken was mijn eigen domme ! schuld, ik trok aan de trekstarter terwijl de kap er op zat, en eigenlijk kan dat niet maar hij wil net achter het wiel langs, en dan heb je niet zo goed door hoe ver je hem uittrekt, dus gewoon dom van mij :nooo:.

afstellen op het aantal slagen is niet zoals het hoort en zo krijg je hem niet goed.
Je moet hem afstellen op geluid, rook, misschien temperatuur, maar niet op het aantal slagen.
Zet hem op de fabrieksafstelling en ga vanaf daar afstellen.

Maar ik lees steeds: dat een, 4,6cc motortje op ongeveer 3,5 slag open zit.

Ik zit nu op 4 volle slagen open.

En elke keer denk ik: nu loopt hij goed, en dan na een minuut of 5 is het weer over.

Zou hij dan nog verder open moeten dan 4 slagen ?

En dat ik de trekstarter kapot heb getrokken was mijn eigen domme ! schuld, ik trok aan de trekstarter terwijl de kap er op zat, en eigenlijk kan dat niet maar hij wil net achter het wiel langs, en dan heb je niet zo goed door hoe ver je hem uittrekt, dus gewoon dom van mij :nooo:.

Das mooi klote haha,

Volgens mij heeft dat niks met de inhoud van de motor te maken. Het verschilt natuurlijk per motor/carbu hoever jem precies moet uitdraaien. Ik zou hem gewoon even opnieuw afstellen, dus beginnen bij 5 slagen open ofzo, en dan steeds een 1/4 slag dichtdraaien, ff rijden, en dan weer iets dichter draaien enzovoorts. Op die manier steek je er ook nog wat van op.:yes:

Laatst bewerkt:
Maar elke keer denk je nu is het goed, en dan na een minuut of 5 smoort hij dan weer.

Ik heb al een koudere plug geprobeert en het hielp niet.
Ik heb er nu een rossi nr 5 in "very cold".

Back