Snapflap

Rob, ga jij straks in eens 40+ rakken neerzetten?

Niet met mijn huidige aandrijflijn (Kira 500/30), maar 30+ moet hiermee kunnen!
Met de 600/38 en de juiste prop moet 40 haalbaar zijn.
Geheel onder het motto: Power is nothing without controll!

Met vriendelijke groet,

Rob Hermens

Ik las ergens de wijze woorden..

Winnen doe je op de rakken, verliezen doe je in de duurtaak.

Met andere woorden, je kan dan wel 44 rakken vliegen maar als je de zweeftaak en doellanding niet haalt heb je niets...

Dus waarom dan zoveel nadruk op de rakkensetup leggen?

GJ

Wellicht is het handig een praktijk tutorial te maken op de f5b.nl site?
Functie-instellingen en onder welke omstandigheden, fliegfases je ze gebruikt...
welke combinaties vooral niet...

Het draadje dwaalt een beetje af...

Bas, er wordt al aan gewerkt, bouwverslag van de Hawk en van de Enigma op de site.
Maar sommige dingen zijn persoonlijk, de een vind dit lekker vliegen, de ander dat.
Dus daar moet je dan echt zelf achter komen.
Net als het zwaartepunt, als je dat veranderd moeten er meteen meerdere dingen aangepast worden (minder uitslag op hoogte bijvoorbeeld) en als je meer snapflap zet moet je ook al minder hoogte zetten.
Daarom... ding gewoon standaard opbouwen en (nog) niet druk maken over moeilijke settings.
Ga eerst vliegen en ga dan rustig verder met verbeteren.

GJ

Zeker... goede voorbereiding en inplannen, voorzien op zaken helpt.
Wil het graag goed doen... en een Enigma is zo verpest als je niet goed werkt een gat op de verkeerde plaats slijpt....

F5B-verhandeling: Natuurlijk GJ, het gaat om globale aanpak van de functies en de werking. Fijn afstelling moet zich in de praktijk bewijzen.

Ding is zeker. De MPX gaat er uit. Die is niet F5B geschikt. Je moet zulke rare trucks mee uithalen. Daarmee is niet te werken. Ontwerp van de MPX ooit? Mocht niks kosten. Als ze er toekomstig niets aan doen is het over en uit voor MPX. Dan kan je beter een kist gaan besturen met een IPad, smartphone of Nintendo... dat gaat toch gebeuren...

Heb de Wilco spoilers nu op de pook, gas op de knop. Pook met volle ratelslag... maar een thermiek stand is dan niet meer in te programmeren. Of ik moet genoegen nemen met een spoiler down na het centreerpunt en een hoogteroer onlogisch volgend.

Thermieken doet de Wilco goed... zonder motor... Beetje speed kan ie wel gebruiken. Bij een snapflap staat ie onmiddellijk stil... door het lage gewicht.. heb in deze ook geen nut.... ruime bochten doen het beter.... en een niet te steile klim.... voor het rak...

Aldus... Speedstand kan +/- 5mm spoiler up... maar de snapflap wil dan alleen maar tot de achterlijst... en niet verder...

ja... je kan het zaakje ook zo programmeren met fictieve flaps... spoilers volgen dan slaafs... maar ook via die weg weer haken en ogen... ik ga het niet meer uitleggen...

... en zo zeikt het maar tijdrovend door... Maar goed... het is hobby?!

Ik ga nog snel even aan het werk.

Laatst bewerkt:
Hey GJ, ik weet dat je er niet om vroeg maar toch even mijn opmerkingen. Ik zag dat je in MW vaak door je ''heading'' heen trok. Daarmee bedoel ik dat je het model op zijn kant legde en dan te lang up trok. Het gevolg is dan dat je moet drukken of 180 graden rollen en weer een beetje trekken en/of je vliegt de rakken schuin. Al met al wordt het dan een stuk moeilijker om netjes je patroon af te vliegen.

Het is over het algemeen beter wat minder lang vol up te trekken en dan aan het einde van de bocht met een wat kleinere uitslag het model op het juiste pad te brengen.

Hoop dat je er wat aan hebt. Ook voor anderen.

Jos, ik sta altijd open voor commentaar op mijn vliegen.
Je zei tijdens het rakken vliegen, toen je op A zat, dat ik iets harder door moest trekken, dat had ik al eerder geprobeerd maar de S16 trek je dan stil, het in nl geen Avionik of RW.
Dus ik vlieg hem wat ronder.
Ik weet wat je bedoelt met dat ik te lang doortrok.
Zondag lag dat echt aan de Bacardi Cola de avond ervoor.. ik was zo duf als een konijn.
Maar het ronden van het rak is inderdaad nog heel veel op te winnen.
Ik ben daar nog mee bezig, alleen kan ik zelf niet inschatten wanneer ik het model klaar moet leggen en Gerben coacht mij bijna nooit (omdat ik nooit train) dus het is een samenspel wat nog niet werkt.
Ik schijn ook ruim 15 tot 30 meter het B rak voorbij te vliegen, dat is op een 4 rakker al minimaal 60 meter te veel, ook daar is veel te pakken.
Dat zou in 200 seconden al 3 rakken extra zijn, dus een 43 rakker.
Het komt allemaal wel goed, dit is pas mijn 4e wedstrijd en de kist is nog lang niet goed afgesteld.
Dus voorlopig moet ik mijn punten uit de zweeftaak en doellanding halen, wat gelukkig lukt.
Streven is om eind dit seizoen continu 42 rakkers te kunnen vliegen met het vermogen waar ik nu mee vlieg (32 seconden motorloop).
Als ik 44 rakken haal geef ik mezelf een Avionik cadeau.

Maar als je nog meer tips hebt dan mag je dat gerust schrijven. (bijvoorbeeld: stoppen met F5B ;-) )

GJ

Zen........

and the Art of F5B!

Natuurlijk heeft iedereen een iets andere vliegstijl en dus ook andere instellingen voor de kist.
En natuurlijk bepaalt de kist ook een gedeelte van de vliegstijl
(Surprises en Enigma's/Alex/V-Max Evo worden altijd "ronder" gevlogen dan Avionics constateer ik na enige research op Youtube).
Heel veel heeft het met "gevoel" te maken en juist dat kun je niet kwantificeren/vastleggen.

Zolang ik voor mijn gevoel mijn Kira 500/30 setup met 1,4 kW nog niet maximaal uitvlieg blijft de 600/38 nog op de plank liggen (en die ligt mij aardig verleidelijk aan te lachen!).

Met vriendelijke groet,

Rob Hermens

Laatst bewerkt:
Ach GJ, je hoort mij dat niet zeggen. Er zijn wel mensen waarbij ik denk dat ze beter de spullen aan een ander kunnen geven maar daar hoor jij niet bij.

Wat betreft mijn opmerking tijdens het vliegen, die ik later ook aan George gaf. Een bocht vliegen met een hele grote diameter kost zeer veel tijd. Je hebt maar 200 seconde en als je elke bocht 0.5 seconde kwijt raakt zijn dat zo 20 seconde en wordt een 44 rakker slechts 40 rakken.

Practisch gezien is het ''onzin'' om te zeggen dat harder trekken het model stil legd. Hoe kan ik dat zo zeggen? Simpel, door meetingen te doen met de speedsensor. In de praktijk lijkt het er op dat er slechts 2 keuzes zijn en niet drie. #1 het model vliegt een kortere bocht #2 de vleugel raakt overtrokken en valt over 1 kant weg. Tenzij je idioot veel snap flat gebruikt (10mm+) verliest het model niet meer snelheid dan normaal.

Het model verliest wel snelheid als je in de bocht geen hoogte verliest of juist stijgt. Maar dat geld net zo voor het vliegen van de 150 meter rakken. Om de snelheid er in te houden moet je altijd veel duiken of de vaart raakt er rap uit.

De theorie, kijk eens naar een polaire van een profiel en zie hoeveel meer weerstand je kunt verwachten door een wat hogere invalshook (coefficient van lift). Je zult snel zien dat het slechts een hele kleine hoeveelheid meer weerstand opleverd wat betekend dat je alleen een verschil zult merken als je hele lange tijd met veel of met weining invalshoek vliegt. Dan heb je het dus over het verschil tussen 10 minuten vliegen met het ene of het andere, niet 1 seconde door een bocht. Als je het niet ziet, kijk nog eens een keer goed naar de eenheden langs de grafiek assen en besef dat de weerstand vaak met 10^3 = een factor 1000 vergroot is !!!

Jos

Nog even wat meer dan.

Het is heel belangrijk om je model goed te kennen. Dat betekend dat je moet gaan vliegen en stukje bij beetje je hoogteroer uitslag vergroten. Lekker hoog in de lucht uitproberen!!!! Op een gegeven moment kom je dan tot de ontdekking dat je model elke keer overtrokken raakt als je vol trekt. Nu moet je een stapje terug doen of je kunt proberen of een beetje meer snap flap helpt.

Voor een beginner;

Stap 1
Leg het zwaartepunt op een plek waarbij je in combinatie met de invalshoek van het stabilo (stukje tape er tussen om het te verstellen) een model hebt wat neutraal vliegt. Als je niet aan de stiks komt gebeurd er niks. Ook als je met 250kmh vliegt!

Stap 2
Neem de hoeveelheid snapflap wat een ervaren vliegen aanraad. Ga vliegen en vergroot je hoogteroer uitslag tot dat het model vaak in de bocht weg valt. Doe dan een stapje terug en probeer het opnieuw. Het model mag NOOIT weg vallen.

Stap 3
Ga het F5B patroon oefenen.

Ga je niet op deze manier te werk, weet je nooit hoe veel sneller je de bocht had kunnen nemen en loop je waarschijnlijk enkele seconden mis.

Ding is zeker. De MPX gaat er uit. Die is niet F5B geschikt. .

De MPX is niet simpel te programmeren als je het systeem niet doorhebt, ik vond het ook klote. Maar om te zeggen dat hij niet geschikt is voor F5B is wel ERG kort door de bocht.

Wat betreft het al dan niet kopen van een Avionik en wat je kan bijleren zou ik misschien ook beter zwijgen, ik ben maar een 'gemiddelde' piloot.Toch even dit :Ik vlieg bijna exclusief met "verouderd" tweedehandsmateriaal. In 2009 werd ik Belgisch kampioen 2S met mijn door Ronald gerepareerde vleugel (die eigenlijk rijp was voor de schroothoop) en een F5F Surprise7. In 2010 en 2011 bleek de concurrentie mij ingehaald te hebben.Ik vond dat eigenlijk normaal, daar de meesten nieuwe, veel snellere/kleinere/lichtere/betere toestellen hadden gekocht, waar mijn "trage" , zware S7 niet tegen op kon, dacht ik toch. Bij de laatste vlucht van de vorige competitie bleek echter dat mijn S7 even snel was(en nog wel met mijn oudste accu (3jaar)), ik moest wel het gas er wat langer op laten staan (31s ipv 25s) en wat meer (invlieg)snelheid maken ipv hoogte.Nu nog ietwat meer hoogteroer (heb nauwelijks 3mm momenteel) zodat ik wat korter door de bocht kan en het wordt terug spannend...
Ik vlieg steeds tegen mezelf, mijn volgende doel is 30 rakken met mijn 2S. Eind van het jaar hoop ik "terug" in "full" F5B mee te doen, al het materiaal heb ik al (nieuw deze keer, op de CC125 na), mijn eerste streefdoel daar wordt 1000 punten halen, zou ik wel eens een tijdje mee zoet kunnen zijn...

Het leuke van F5B in Nederland is dat er op vele nieveaus meegevlogen wordt.
En iedereen heeft er op zijn manier lol aan. De uitdaging om gericht te vliegen die blijft, waar je ook mee vliegt. De diversiteit en het plezier van iedereen maken de F5b wedstrijden iedere keer weer tot een leuk feestje, ik heb weer zin in Nuth zaterdag :):)

Gerben

Heb er ook zin in, ben ook erg benieuwd hoe zo'n wedstrijd mij gaat bevallen.

GJ, vergeet je mijn propje niet!!

Het leuke van F5B in Nederland is dat er op vele nieveaus meegevlogen wordt.
En iedereen heeft er op zijn manier lol aan. De uitdaging om gericht te vliegen die blijft, waar je ook mee vliegt. De diversiteit en het plezier van iedereen maken de F5b wedstrijden iedere keer weer tot een leuk feestje, ik heb weer zin in Nuth zaterdag :):)

Gerben

Plus 1

Zo, nog 6 dagen te gaan tot mijn eerste wedstreid met de B09.5 en hopen dat het weer een beetje mee werkt.

Heb nog eens even de zender onder handen genomen en kwam er achter dat je met de Futaba 12FG een 11 punten lijn kunt maken voor de snap flaps maar dat wellicht niet alle punten binnen het berijk liggen dat je gebruikt als je de uitslag via dual rates verkleind. Dus maar even de dual rates op 150% gezet en dan via de end points de max uitslag weer terug gebracht naar wat ik eerst had. Nu heb ik tenminste beschikking over alle 11 punten en niet slechts 3 of 5. Helaas zal dit ook wel weer effect hebben op andere (wellicht onverwachtse) dingen.

En zo leren we altijd weer wat bij !

Back