sneeuw- vriesrijders gezocht

Zoals de titel al verklapt ben ik benieuwd of er nitrorijders zijn die met deze temperaturen en omstandigheden ook buiten aan t bashen/gassen zijn.

Ik ben sinds vorige week zaterdag in het bezit van een nieuwe hpi savage x 4.6.

Natuurlijk kon ik het niet laten om de volgende dag te beginnen met t "inrijden van de savage.
Prestaties vallen tot nu toe tegen maar hoop dat dit op het weer af te schuiven is.

ik ben volledig nieuw in de nitro wereld. Is het uberhaupt verstandig om nu te gaan rijden.

ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen/meningen.

groet,

bas

ik heb afgelopen weekend met mn fazer op een meer lope gassen. driften lukt aardig, maar zeer weinig grip. (logisch) als je eenmaal op gang bent kun je wel rijden. naderhand wel goed alles droog poetsen. zeker een aanrader! :p

Heb ook wel gereden met dit weer, koelkop goed ingepakt en heb een 12V föhn waarmee ik alles goed opwarm voordat ik ga rijden

Laatst bewerkt door een moderator:
zaterdag ook nog even de Baja 5b uitgelaten in de sneeuw, maar inrijden met deze temp lijkt mij ook geen goed idee!!

ook ik heb wel eens met mijn savage door de sneeuw gebashed, maar was al wel ingereden

Ik heb nu 5 tankjes nitro opgereden. Volgens opgave van hpi.
Dus als ik jullie zo hoor, savage voorlopig stallen totdat de temp hoger zijn.
10-15 graden?

Niet meer rijden is de oplossing als je van de zomer nog van je savage wil genieten.
Met dit weer inrijden is vragen om problemen in de zomer..
Als je toch doorgaat koop dan ook een nieuwe motor om in de zomer in te rijden dan heb je een winter en zomer blokkie.
Er staat genoeg geschreven op het forum over in de vrieskou rijden ook de uitleg waarom het niet goed voor je motor is.

Als je in de sneeuw rijdt, wordt dat water in je lagers. Als je gereden hebt moet je alle lagers inspuiten met WD-40 en hopen dat ze niet roesten....

zelf rij ik met mn FG marder ook door de sneeuw, ik maak stiekem niks droom
alleen met wd-40 inspuiten en voor de rest alleen een hetelucht kacheltje op de electra voor het vocht
nu weet ik niet of nitro en benzine heel veel verschil heeft

Tussen nitro en benzine zit toch wel een best verschil,
Zo,n nitro motor is veel gevoeliger voor grote tempratuur verschillen.

Maar dat van de lagers geld voor allebij

@ marc 2, ik heb liever dat je je bijdehante opmerkingen achterwege laat.
ik ben inderdaad een beginner met nitro en vraag daarom hier om advies.

Ik baal alleen dat de modelbouwzaak waar ik mijn savage gekocht heb, mij niet hiervoor heeft gewaarschuwd.

Het feit dat je de vraag stelt zegt mij wel iets dat je ergens wel er van bewust bent, ook dat "je het niet kon laten" zegt mij dat je iets anders geadviseerd is....

Maar even de uitleg.... Je hebt een zuiger zonder een zuigerveer. De zuigerveer vangt fluctuaties in het uitzetten op maar als je geen zuigerveer hebt moet de zuiger perfect aan de cilinder sluiten wat zich tidens de inloop vormt. Een onderkoeling zal de cilinder kouder en dus kleiner houden, als de zuiger zich daar naar zet zal je de komende zomer compressie-problemen hebben.

@Roelof,

de zaterdag dat ik de savage kocht was het warmer dan nu. De modelbouwzaak heeft mij geen advies gegeven over het niet in kunnen rijden van het blok.
Gedane zaken....

Maar wat denk je? is het kwaad al geschied ik heb ongeveer 5 tankjes nitro gereden.
1ste tank stationair laten lopen op een blok.
2de en 3de rondjes gereden op 1/4-1/2 gas.
en 4de en 5de rustig aan maar af en toe ongeveer 2seconden vol gas.

Denk je dat het blok reeds "verpest" is?
Wat is nu wijsheid, savage in de kast tot hogere temperaturen en met welke temp mag hij dan naar buiten?

Er is nog geen kwaad geschied maar je moet geduldig zijn. Volgende week gaat het weer naar 5 graden en hoger.

Kan ik als de temperaturen het toelaten dan "beginnen" met de WOT-methode.
Daar bedoel ik mee: "opnieuw" beginnen met inrijden van mijn blok?

Je hoeft niet meer bij stap 0 te beginnen, gewoon verder gaan waar je was gebleven.. Als het beter weer is natuurlijk :)

@ marc 2, ik heb liever dat je je bijdehante opmerkingen achterwege laat.
ik ben inderdaad een beginner met nitro en vraag daarom hier om advies.

Ik baal alleen dat de modelbouwzaak waar ik mijn savage gekocht heb, mij niet hiervoor heeft gewaarschuwd.

dit heeft dus echt niets met een bijdehande opmerking te maken.
iedere keer als er sneeuw ligt komt er wel iemand met iets over in de sneeuw rijden. en als je niet tegen dit soort opmerkingen kunt heb je niets op een forum te zoeken.

dat je nieuw bent geeft niets,we zijn allemaal ooit eens begonnen en door schade en schande iets wijzer geworden maar om met een nitro auto door sneeuw te gaan rijden is gewoon ronduit dom. bedenk maar eens wat er gebeurt als een warm stuk metaal plotseling heel sterk afkoelt.

een warm nitro blokje waar wat sneeuw opvalt bv.

Back