Snelheid meten.Beste manieren

Als je je topsnelheid zou willen meten, kan je ook het volgende doen:
Markeer op een recht stuk weg een afstand van bv 5meter, zet een camera (of gebruik een stopwatch, echter niet zo nauwkeurig) die filmt tussen de twee lijnen.

Rijd met je bolide op topsnelheid hierdoor.

Je weet de afstand=x
je weet de tijd=t

formule is x=v keer t

kan je zo de snelheid uitrekenen

succes!

geinspireerd door deze topic, heb ik gisteren maar ook eens geprobeerd met mobilie telefoon op de slash gemonteerd. maarnu hoe lees ik de max. snelheid?
ik kan wel de huidige snelheid lezen maar voordat de auto terug is naar mijn toe staat die weer op 0KMH. ik heb een HTC Diamond met tom tom versie 7.450.
Daarvoor moet je een programmaatje hebben die de hoogst gereden snelheid onthoud.

Daarvoor moet je een programmaatje hebben die de hoogst gereden snelheid onthoud.
Bijvoorbeeld: Endomondo.com
Groot nadeel van meten via GPS: glitches. Als de ontvanger heel even geen ontvangst heeft zal de meting niet meer kloppen, de max. speed zal veel hoger worden aangegeven dan de werkelijkheid.
Maar met bovengenoemd programma kun je op de pc de rit analyseren en zo de werkelijke snelheid terughalen.

Als je je topsnelheid zou willen meten, kan je ook het volgende doen:
Markeer op een recht stuk weg een afstand van bv 5meter, zet een camera (of gebruik een stopwatch, echter niet zo nauwkeurig) die filmt tussen de twee lijnen.

Rijd met je bolide op topsnelheid hierdoor.

Je weet de afstand=x
je weet de tijd=t

formule is x=v keer t

kan je zo de snelheid uitrekenen

succes!

Goede post, ik denk dat hij hiervan best kan profiteren :D

VOor Windows Mobile & Symbian telefoons:

RaceChrono - The GPS Lap Timer

Gratis, en nog veel meer te registreren dan alleen max snelheid.

Tijd ie je aflegt in sprintjes (0-20 meter)
Snelheid van 0-60 of 0-100
Waypoint zetten voor je baantje en daarna gewoon tig rondjes rijden
en later al je Data uitlezen (per rondje, tijd, snelheidspieken, afstand etc)

Het log van je testen exporteren en inlezen in PerformanceTools op je PC.
PerformanceBox Downloads - Software
Scroll naar beneden voor PerformanceTools

Dit alles is gratis en meer mogelijkheden dan je durft te dromen.

Ja, alles is op GPS gebaseerd. Een speedrun moet dan ook aantal seconden volle snelheid zijn.
Maar wat boeit het of je 81 of 83 rijd?
Denk dat je gewoon duidelijk wilt hebben of je een beetje in de goede richting zit met je setup.

Laatst bewerkt:
venom speed monitor

Voor 39 euro haal je de Venom Speed Monitor, dezelfde apparaat is ook van Robbe verkrijgbaar.

En als je low budget wilt zet je op 10 meter van elkaar een streep, plaats je een filmcamera (fotocamera met film optie) zo dat je de 2 strepen in beeld hebt. Zet de camera op opnemen en scheur een paar keer over de strepen heen. Thuis kan je op basis van de FPS van de camera de hoeveelheid frames bepalen en dus de tijd die de auto over die 10 meter doet. Dan is het een simpele rekensom....

Ik kan (via google) niet vinden waar ik zo'n vsm kan kopen. Heb jij toevallig een link :confused:

Die tweede optie word vooral vaak gebruikt bij veel risico op overlijden vd gps.

Bedankt voor de info,

Daan

inmiddels gevonden, 43 euries vind ik een goede prijs voor een micro snelheidscomputer. Nog even sparen na mijn bestelling bij hk en dan de venom of robbe kopen.

Back