snelheid regelaar vraag

Hallo iedereen , op zoek naar info kwam ik op jullie forum terecht en heb me geregistreerd in de hoop hier antwoorden te vinden. En ik heb véél vragen ....:)

Ik kocht ooit een bouwdoos Robbe Smaragd ( met Hitec zender ) maar was daar nauwelijks aan begonnen en uitgesteld. Jaren later kocht ik nog dezelfde in "half" afgebouwde staat ( met Graupner zender ) , maar ook verder niets mee gedaan door andere hobby. Beide boten hebben zo jaren in m'n garage gestaan .

Nu ben ik er eindelijk toch eens aan begonnen , eerst de "half" afgebouwde versie om deze zomer eens te proberen. Die was compleet om te kunnen zeilen , zonder alle esthetische onderdelen die ik wél heb in m'n "nieuwe" bouwdoos , maar die zal een winter project worden....

In de boot zat ook een motor ( 35-30 1400KV ) met snelheidsregelaar , ik kocht nieuwe batterijen en laders, maakte een RC schakelaar om de batterij 6V 12Ah aan/af te koppelen ( geen spanning op de regelaar tijdens zeilen ) maar zie nu dat de motor (met verlaagd toerental) doorloopt op de batterij van de ontvanger , is dit normaal of is er iets stuk in die regelaar ?

Dank voor info !
Norbert

Norbert is de motor een brushless motor met brushless esc?
als het zo is als ik vraag dan heb je geen extra voeding nodig voor de ontvanger,
want de esc levert dan de spanning voor de ontvanger.
je zou de ontvanger is kunnen loskoppelen om te kijken wat er gebeurt
groet Piet

dank Piet , zal ik eens proberen.... idd , brushless motor en z'n esc. Maar ik las ondertussen dat de BEC kan overbelast worden door de servo's .... en ik denk dat de roer servo toch wat kracht te verduren krijgt en zeker de zware zeil servo ... ?
Anderzijds heb ik geen grote voltage drop op de BEC , van 6V naar 5V . ( grote drop geeft ook warmte ontwikkeling )

reeds getest... en idd , de esc levert spanning voor de ontvanger.
Maar dan werkt m'n RC schakelaar niet natuurlijk.....zolang deze niet aan staat werkt er dan uiteraard niets.

Dus ik denk een regelaar ( min 30 A , liefst 40A ) nodig te hebben zonder BEC ? zodat ik die circuits gescheiden kan houden.

wellicht hier op het forum ! de oplossing gevonden....

gescheiden akkupak.jpg

Een vliegtuig motor wordt veel zwaarder belast dan een boot motor. In de regel trek ik de accu in 6 minuten leeg. Je krijgt bij een boot alleen hoge stromen als je schroef blokkeert en je regelaar dat niet afvangt. Vaak wordt er daarom een zekering toegepast tussen accu en regelaar. Ik heb me laten vertellen dat de raboush schroeven allemaal ontworpen zijn voor 5000 rpm. Met een 1400 rpm/V motor en 6V draait je schroef dus aan de snelle kant. In mijn Springer Tug gebruik ik een 750 rpm/V motor op twee LiIon cellen van 10Ah capaciteit. Volgas trek ik zo rond de 10A als het bootje uit het water komt, vaartijden van meer dan een uur zijn geen uitzondering.

Voor zeilen heb je maar weinig stroom nodig, het roer heeft ook een oppervlak voor de draaias en vraagt weinig stroom, de schoot servo alleen als je die (te) strak aantrekt. De DF65 heeft een 2 cel 700 mAh LiFePO4 accu voor roer en schoot en kan daar met gemak een dagje mee varen. Dezelfde accu wordt ook in de DF95 gebruikt.

dank voor de vergelijking maar ik zie toch dat DF65 en DF95 ( heb ze moeten googlen ) véél lichtere boten zijn dan de Smaragd ? Mijn Smaragd hier is bijna 14 kg ( incl de 6V 12Ah lood accu ) . Ben voor deze "goedkope" 1.6 kg zware batterij gegaan daar ik lees dat de Smaragd best wat extra stabiliteit kan gebruiken.

Zou eens moeten experimenteren welke zekering het vol gas houdt ....

Rode draadje onderbroken en alles werkt nu perfect . Met schakelaar af werkt de motor niet meer , enkel de servo's.

"Bollard pull" test ... in de jacuzzi :)

SAM_4968.JPG

PS bekenden van dit model zullen zich waarschijnlijk afvragen wat die opening in het voordek mag zijn.... was het eerst dat ik deed bij beide boten , een gat erin en een aluminium flens erop gelijmd ter versteviging. Zo kan ik alles makkelijk bereiken . Straks komt daar een plakker op . De batterij vooraan is ook bedraad tot achteraan zodat alles kan geladen worden door enkel de cockpit te lichten.

Ik heb me laten vertellen dat de raboush schroeven allemaal ontworpen zijn voor 5000 rpm
Volgens mij is dat HOOGUIT een toerental limiet, maar ik kan me slecht voorstellen dat een 100 mm schroef evenveel kan hebben in dat opzicht, als een 50mm schroef.

Back