snelheid

Net zoals bij andere vormen van aandrijving kun je dat in zijn algemeenheid niet zeggen.

Door de zeer hoge uittreed snelheid van de uitlaat gassen (Meer dan 1000 Km/h) kan een turbine model zeer lang blijven versnellen tot de stuwkracht gelijk is aan de luchtweerstand. Bij een propeller model zal de trekkracht sneller afnemen met toenemende vliegsnelheid en is de eindsnelheid wat sneller in zicht.

Het snelste ding wat ik ooit heb zien vliegen:
Speed_Rekord.jpg

Op de Garmin GPS uitlezing kun je nog de hoogst geregistreerde horizontale snelheid boven de grond zien: 455 Km/h.

Zelf ben ik nooit boven de 355 Km/h geweest (Pitot buis meting).

Zulke hoge snelheden zijn alleen mogelijk bij extreem goede zicht omstandigheden. Bij meer dan 120 meter per seconde is het model zeer snel uit zicht verwenen.

Behalve enkele speed freaks zijn de meeste turbine piloten eigenlijk helemaal niet bezig met zo snel mogelijk te vliegen. Het gaat hen veel meer om het genieten van het vliegbeeld en realistische geluid wat hen tot het turbine vliegen trekt.

Billy the Kid zei:
Gunskes zei:
Hoe snel gaat een turbineaangedreven toestel ???

Hoe snel gaat een electro model? of een auto??, of een fiets??

Mijn eerste electromodel ging 20 km/u (stond zo op de doos)
Mijn autotje (benzineversie) gaat +/- 75 km/u
En mijn fiets aangedreven door mijn spieren gaat nooit sneller dan 25 km/u :lol:

Dit scheurijzer heeft nu een snelheid van 571 km/h gehaald.
trance-niels.jpg

trance-gps.jpg

Technische Daten:

Spannweite 100 cm
Länge 120 cm
Gewicht 5,5 kg + 1,5 kg Kerosin
Schub 135 N
Flächenbelastung Jenseits von Gut und Böse
Geschwindigkeit 571 km/h (noch...)
Hochgeschwindigkeitsdelta aufgebaut in Honeycomb Wabenbauweise. Eigenbau.

Antrieb Behotec JB130
Sender Robbe Futaba FC28
Empfänger Robbe Futaba F149DP
Digitalservos 2 x JR8411

Hinweis:
Flüge unterhalb einer Höhe von 10000 Fuß mit einer Geschwindigkeit von über 250KT (463 km/h) sind in Deutschland verboten. Alle Flüge mit diesem Modell wurden aus diesem Grund, in der Tschechichen Republik durchgeführt. Hier sieht das Luftrecht vor, dass das Ergebnis, aus der Geschwindigeit geteilt durch einhundert, an Sicht in Kilometern vorhanden sein muss.
Beispiel: 571 km/h : 100 = 5,7 km Sicht.

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=6110
http://www.hessenbruch.de/niels/

:!: :evil:

Dat is abnormaal snel! Hoelang kan je dan vliegen met dit vliegtuig?

Back