Snelheids regelaar

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door albert300, 30 jan 2016.

  1. albert300

    albert300

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    36
    Locatie:
    alblasserwaard
    geode avond ik zit met een vlink probleem ,ik heb 2 oude motoren van robbe (er is me aangeraden om die niet inte bouwen maar ze zaten er al in )robbe 4465 6 volt stroom opname max:werkings graat 14A maximale toegelaten stroom 25 A toeren 18400 dus heb ik een regelaar gekocht van continu 50A met een piek van 110A achteruit continu 20A met een piek van 40A geschikt van 6 tot 12 volt gewone motoren met borstels nu komt het de koel ribben van de regelaar worden erg heet je kan er je vingers niet ophouden dus heb ik er een ven bij geplaatst van een oude pc maar nog worden die koelribben kokent heet wat kan ik daar aan doen op dit gebied ben ik een leek in afwachting van U suggesties mvg albert300
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Als een ESC te heet wordt, dan gaat er te veel stroom doorheen. Om dat te bevestigen zou je de stroom moeten meten, maar ik denk dat je niet over een amperemeter beschikt die dergelijk hoge stromen kan meten.

    De oplossing zal dan gezocht moeten worden in het verlagen van de stroom. Dat kan op twee manieren. De eerste is de accuspanning verlagen. De tweede is de belasing van de motor verlagen door een kleinere schroef te gebruiken.

    Een laatste oplossing is elke motor zijn eigen ESC geven. Maar of dat zinnig is...

    Als de stroomsterkte zo hoog is, zullen de motoren dat niet lang overleven. Vanuit dat standpunt bezien lost het probleem zich spoedig vanzelf op. Motoren zijn niet geschikt voor het doel waarvoor je ze gebruikt.
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Albert, ergens in de aandrijflijn verstook je erg veel stroom.
    Begin bij het begin:
    maak de motoren los van de schroefassen en meet dan hoeveel stroom ze opnemen.
    Als dat een stuk minder is, volgt stap 2:

    Draaien de schroefassen lekker licht in de schroefaskokers?
    Nee? Schroefaskokers schoonmaken, schroefassen controleren op verbuiging, de hele handel goed smeren met geschikt vet.

    Stap 3:
    Zijn de motoren en schroefassen netjes uitgelijnd, eventueel met cardankoppelingen?
    Nee? Dan de hele zwik netjes uitlijnen. In de FAQ staat hoe dat moet.

    Stap 4:
    Hoe groot zijn je schroeven? Een vuistregel is dat de schroeven niet groter mogen zijn dan de diameter van de motor. Als de schroeven groter zijn: kleinere schroeven monteren.

    Stap 5:
    Laat de complete combinatie op het droge draaien en meet nogmaals de opgenomen stroomsterkte en noteer die.

    Stap 6:
    Zet je schip in het water, maak haar aan de kant vast met een lijntje en meet nogmaals de opgenomen stroomsterkte. Als die heel veel verschilt met de gegevens in stap 5, heb je te grote of totaal ongeschikte schroeven.

    Laat anders wat foto's zien hoe het geheel is gemonteerd... Dan kunnen anderen (en ik) beter oordelen en adviseren.
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Albert,

    Heb je deze regelaar?
    http://www.marktplaats.nl/a/hobby-e...wq_a_v9SusR-jvH06le_-M11YYubtwKwtpyEvGAoURsUw
    Daarmee kun je maar één van je motoren aansturen, voor twee motoren heb je een tweede regelaar nodig.
    Deze regelaars zijn 'niet zo best', om het eens voorzichtig uit te drukken.
    Ik heb er eentje in een bootje van m'n neef gezet; een 380 motor die aan een reductie werkt, gaat nog, een dikkere motor laat de boel al flink warm worden.

    Groeten, Jan.
     
  5. albert300

    albert300

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    36
    Locatie:
    alblasserwaard
    ik zal proberen er een paar fotos op ze zetten
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. albert300

    albert300

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    36
    Locatie:
    alblasserwaard
    die overkapping heb ik gedaan om mijn toeren regelaar meer koeling te geven ik hoop dat U er wat voor weet mvg albert300
     
  7. albert300

    albert300

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    36
    Locatie:
    alblasserwaard
    klopt die heb ik er in zitten ik heb een afstand bediening met maar 2 kanalen dus ben ik gouw uit gepraat
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Albert,
    Volg eerst de aanbevelingen van Roel eens op en laat weten wat je waarneemt. Denk dat de motoren een te hoog toerental (willen) maken om rechtstreeks de schroeven aan te drijven. Maar zo te zien is er al eens mee gevaren en meten is weten. Wanneer alles soepel loopt en de regelaar toch nog heet wordt zou je ondanks je twee kanalen er een regelaar bij kunnen zetten met een Y-kabeltje tussen de ontvanger en de regelaars. Daarmee splits je het signaal. Het kapje over de regelaar werkt alleen maar als er een goede warmteoverdracht is tussen de koelribben van de regelaar en het kapje. Anders werkt het alleen maar averechts. Als de motoren en de assen niet soepel draaien leidt dat buiten een hoog stroomverbruik alleen maar tot schade. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    poebe vindt dit leuk.
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Albert,

    Het aantal kanalen van de afstandsbediening heeft niks te maken met het feit dat je regelaar te weinig vermogen aankan.
    Zoals gezegd, het kapje zorgt misschien wel voor méér lucht over de koelribben, maar als de regelaar zó heet wordt, is 'ie gewoon te krap bemeten.

    Je zou eens kunnen proefvaren met slechts één motor aan die regelaar en kijken/voelen hoe warm de boel dan wordt.

    Welke schroef zit er onder en welke boot (afmetingen, gewicht?) moeten deze motoren in beweging krijgen?
    Wat meer gegevens en wat foto's zou leuk zijn.

    Groeten, Jan.
     
  10. albert300

    albert300

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    36
    Locatie:
    alblasserwaard
    goede avond de schroef is 35 mm de boot is een duwboot van 46 x20 holte 10 cm met een bak daar voor van 80x24 holte 12cm met een gewicht er in van 5kilo ik denk dat ik het maar veranderd dat gewicht in de duwbak zodat hij hoger op het water kom te liggen hopelijk heeft U hier wat aan(de motoren trekken in een half uur mijn accu naar 5,4 volt als hij vol is, is hij 6,75 volt
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Albert, Je kunt wel gewicht uit je duwbak halen, maar ik weet bijna wel zeker dat dat je probleem niet oplost. Je zal echt aan de slag moeten met Roel zijn adviezen. Dan begrijp je ook beter waar het probleem zit. De motoren in jouw duwboot zijn, naar mijn idee, meer geschikt voor een speedboot. Daarin komen ze op toeren en aan een beter rendement. Jouw duwcombinatie zal nooit erg snel worden, maar met beperkt vermogen uit je regelaar (= niet teveel gas) moet er toch mee te varen zijn. Als motoren en assen soepel lopen zou je eens kunnen proberen om de motoren in serie te schakelen. Dan krijg je per motor ongeveer de halve spanning en ook het halve amperage. Of je zou er 2 laagtoerige motoren in kunnen zetten. Succes ermee. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2016
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Albert,

    Zoals al door anderen gezegd; je motoren zijn niet geschikt voor jouw toepassing, je hebt motoren nodig, die minder toeren maken en (aanzienlijk) minder stroom trekken, zoals een Mabuchi 555:
    http://www.ebay.com/itm/Mabuchi-RS-...-High-Torque-5-Pole-Hobby-Motor-/281546719811

    De robbe motoren moeten een forse prop rond draaien, doen vreselijk hun best, maar komen nooit in hun gunstige (meest efficiente) toerental en trekken dus veel te veel stroom, wat de regelaar niet leuk vindt...

    Groeten, Jan.
     
  13. albert300

    albert300

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    36
    Locatie:
    alblasserwaard
    hier nog een paar foto,s
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik sluit me aan bij de mening dat de motoren te veel toeren hebben voor deze toepassing. Je ziet wel eens dergelijke motoren in een werkschip, maar dan met een vertraging, van bijvoorbeeld 3:1 of zo. Dan hou je op de schroefas een flink lager toerental over, en de motoren hebben een hoger rendement. Nu zijn ze vooral goed in het "verstoken" van stroom.
     
  15. albert300

    albert300

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    36
    Locatie:
    alblasserwaard
    Klaas heb alles nagekeken schroef assen draaien met niks rond heb geen ampère meter maar aan het geluid te horen losgekoppeld of aan gekoppeld draait als een zonnetje op de drogen,klaas ik heb nu het idee van je gedaan in serie zetten goed hij draait minder hoog geluid en je heb gelijk word tot nog toe niet te heet nu even afwachten als hij te water gaat heb schroeven besteld van 35 mm m4 draad er in, gaat dat niet dan 30 mm ze zij van plastiek de schroeven 3 blads
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Albert, Nu eerst eens kijken wat er in het water gebeurt. Zal allemaal niet zo snel gaan, maar echte duwboten gaan ook niet zo hard. Succes ermee. Gr. Klaas.
     
  17. albert300

    albert300

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    36
    Locatie:
    alblasserwaard
    zo dra alles binnen is stuur ik foto's van het varen in de vijvers en allemaal bedankt voor het mee denken en de goede tips die ik gehad heeft hartelijk bedankt heren!
     
  18. HvBoltar

    HvBoltar

    Lid geworden:
    26 nov 2013
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hoi Albert,

    Ik ben nieuw nog in het forum, maar zag jouw verhaal. Ik had hetzelfde met een ouder type jacht van 130 cm bij 15 cm .2 motoren van graupner 550 en een hoog ampère. Met een enkele regelaar. Ik kreeg in de modelbouw winkel het advies om de bedrading te vervangen voor dikkere. En de splitsen te solderen en van een krimp te voorzien. Nadien probleem opgelost. Misschien iets km over na te denken
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 feb 2016

Deel Deze Pagina