snelheids verschil voor en achteruit

• Topicstarter Topicstarter cobra600
  • Startdatum Startdatum
C

cobra600

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb een wat ouder model van
Kyosho met een 540 elektro motor gekocht, helaas ongezien (via marktplaats).
Hij gaat veel harder achteruit als vooruit, weet iemand soms wat dat kan zijn.
Als ik vooruit rij gaat hij +/- 15km/u minder snel, gaat nog +/- 25km/u vooruit.
Ik heb de servo van de snelheidsregelaar ook als eens losgekoppeld en de regelaar met de hand verdraaid maar het resultaat blijft het zelfde.
Ik vermoed zelf dat het de motor is, hopelijk weet iemand wat er aan de hand is.

Zou zomaar de motor kunnen zijn inderdaad. Wat ik uit je verhaal begrijp zit er een mechanische snelheidsregelaar in? Eentje die via een servo bediend wordt? Dit zijn meestal weerstands regelaars en daar zou ook het probleem in kunnen zitten.

Voor weinig geld heb je vandaag de dag een brushed electronische regelaar, dan ben je daar van af. De motoren zijn ook niet al te prijzig hoor, die heb je ook voor een paaar tientjes.

Mijn gok is dat het in de mechanische regelaar zit. Die dingen stonden er altijd al bekend om dat ze na enige tijd hun werk niet meer deden.

Maak anders eens wat foto's van de boel, dat zegt vaak wel wat meer.

Meeste van deze regelaars hebben 3 stappen vooruit, en eentje achteruit.
(nu staat hij waarschijnlijk vooruit als je remt, en achteruit als je gas geeft, maar dit is 'opgelost' door de motor om te draaien)
Je moet dus 2 motordraden omwisselen, en de servo reversen via de zender.

(eerst de motordraden omwisselen, en als je dan de regelaar met de hand verdraait zul je het verschil zien: 3 stappen VOORuit, en 1 ACHTERuit, vervolgens enkel de servo in de goeie richting laten bewegen bij gas geven of remmen op de zender)

Een elektrische regelaar is inderdaad de beste oplossing, mensen genoeg die een standaard Tamiya TEU 101 bk meteen vervangen voor een brushless uitvoering...

Het is inderdaad een mechanische snelheidsregelaar.
Ik heb de twee motordraden omwisselen, en de zender aangepast via de schakelaar op de zender en deze afgesteld.
Bedankt voor jullie snelle reacties

Back