Snelheidsregelaar afstellen op 50% vermogen

Cheeta

Forum veteraan
Is het mogelijk om de speed max van carson zo af te stellen dat als ik de hendel volledig overhaal dat die maar 50% geeft???

bij voorbaat dank

alwin winius

Met een 1-touch instelling, zoals de meeste regelaars hebben, is dit wat lastig te realiseren. Als de zender over dual-rate mogelijkheden beschikt moet je deze gebruiken: eerst met 100% uitslag de regelaar programmeren, daarna de slaglengte terugregelen.
Een andere mogelijkheid is bij je winkelier vragen of deze een servotester gebruikt en of de regelaar daarop afgesteld mag worden. De meeste servotester kunnen veel grotere uitslagen geven dan zenderknuppels. Als de regelaar dan op zo'n tester wordt ingesteld zal hij met de zender het volgas-punt dus nooit meer kunnen bereiken.

zal dat dan maar ff vragen

maar is zoiets niet te doen doormiddel van 2 afstandsbedieningen??

mzzl 8)

Met 2 afstandsbedieningen lukt dat niet omdat elke zender ongeveer de zelfde uitslagen geeft. Je hebt iets nodig, dat veel grotere uitslagen geeft dan je eigen zender.
Wat voor zender gebruik je eigenlijk? Als dit er een is met kruisknuppels kun je natuurlijk ook aan de buitenkant een mechanische begrenzing maken. Een stukje brandstofslang om de knuppel-as geeft dan al wat minder slaglengte.

hallo

ik zie niet in waarom je een regelaar maar op 50% zou gaan gebruiken

ik weet niet maar als ik mijn v8 op 50% gebruik dat het verdomd heet word en op vol gas niet
dus als ik te snel ga dan ff een kleiner propje er onder en ben ik zo trager
dan blijven de fetjes in de regelaar lekker volledig open getuurd of zie ik het verkeerd??????

sportieve groeten raf

Raf,

De vraag komt voort uit het draadje "van lego kun je alles maken".
De motor draait op een te hoge spanning, de lego smelt , er moet dus wat gebeuren om wat langer te kunnen rijden. Ik heb al voorgesteld om (delen van) een aandrijving van een speelgoedautootje te gebruiken, maar alles moet blijkbaar van lego gemaakt zijn, behalve de motor.
En ja, om deze reden is Cheeta nog steeds aan het puzzelen. Het gaat 'm echter best wel lukken....

Daarover hadden we in "van lego kun je alles maken" al besloten dat dat een slecht plan was. Als de draad-starters al niet meer de hele discussie kunnen volgen, wordt het hier toch wel erg druk op het forum! :( :( :(

hallo

dan zou ik eerder voor stellen om een celletje minder te gebruiken
op 4 cellen werken regelaars ook nog en heb je minder spanning dus ga je trager rijden

sportieve groeten raf

Ehhhhm 4 cellen gaat lastig worden. Mijn snelheidsregelaar absolute minimum is 6V.

Maar het gaat om een Sanwa Dash Saber X. Ik heb al geprobeerd de controller (wat aan het draaiende pootje vast zit los te maken en dan in te stellen maar dan zegt de snelheidsregelaar dood gewoon dat die teveel uitslag geeft. (leuk die GVD zelf denkende snelheidsregelaars)

Dus denk ook niet dat dat gaat lukken met zo'n servo tester want dan zal die hetzelfde zeggen.

Het is me wel gelukt het gas iets terug te draaien doormiddel van 2 zenders maar hij wordt nog steeds heet.

bij voorbaat dank

alwin winius

Corrien zei:
Daarover hadden we in "van lego kun je alles maken" al besloten dat dat een slecht plan was. Als de draad-starters al niet meer de hele discussie kunnen volgen, wordt het hier toch wel erg druk op het forum! :( :( :(
Ohwww... sowry :oops: (ben zo met mijn heli bezig dat ik alles om mij heen vergeet :hammer: )

hallo

dan probeer je 5 cellen he
ik heb een robbe 120 die gaat ook normaal vaaf 6 volt maar die loopt nog lekker op 4 maar dan werkt de bec niet

sportieve groeten raf

hallo
dan heb je hetzelfde effect als dat je half gas rijd
dan worden de fets niet volledig open gestuurd en wordt de regelaar gloeiend heet

sportieve groeten raf

Er zit dus blijkbaar niks anders op, dan de kruisknuppel mechanisch te begrenzen. Tegen de stick-meenemer dik dubbelzijdig tape plakken??

Overigens kun je bij het instellen de regelaar ook nog wat foppen:
- volgas vooruit instellen door zowel de knuppel als de trim volledig op de eindpositie te zetten.
- nulpunt instellen door de trim volledig naar beneden te zetten, tijdens het rijden blijft de trim daar dan uiteraard ook staan.

De regelaar komt hiermee op zo'n 70% volgas vooruit. Achteruit blijft het natuurlijk hetzelfde als voorheen, maar dat gebruik je toch maar kortstondig.

Achteruit is al beperkt. Standaard!

Dat levert geen problemen op maar hij kan niet continue achteruit blijven lopen!

Dat met die schuifjes heb ik ook al geprobeerd maar dat werkte niet echt! Denk dat ik beter ervoor kan zorgen dat de knuppel gewoon niet te ver door kan!

Mzzl 8)

Nog een (minder fraaie) oplossing:
servo-reverse op de zender op het gaskanaal en in de auto de motordraadjes onderling ruilen. Bij vooruit rijden wordt nu (van de regelaar) de eindtrap achteruit gebruikt en heb je bij dit type regelaar dus maar half gas. Aangezien het een zeer licht motortje is, zal de regelaar daarmee geen problemen hebben. De auto rijdt dan wel loeihard achteruit, maar daaraan kun (hopelijk) wennen.

Dat gaat niet de uitslag achteruit is vele malen kleiner dan die van vooruit. En hij accepteert dat ook niet want achteruit is niet 100% helder hij kan maar zeer kort 8eruit rijden ivm dat het een wedstrijd regelaar is

mzzl 8)

Back