Snelheidsregelaar smit enterprise

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Ronk, 1 jan 2021.

  1. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.016
    Locatie:
    Ederveen
    Goedendag,

    Ik ben Rijk van Manen en ik ben van plan om de boot van mijn vader op te knappen, de smit enterprise in schratch. Het is een boot met 2 schroeven aangedreven door 2 24 volt elektromotoren. Nu vraag ik me als totaal niet technisch persoon af wat voor snelheidsregelaar ik daar voor nodig heb. Hebben jullie daar tips voor?
     
  2. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.223
    Locatie:
    zaandijk
    Rijk, regelaars op 24 volt bestaan wel al zijn deze vaak wel aan de prijs.
    misschien is het verstandiger om de 24 volt motoren te verwisselen met 12 volt motoren, hiervoor zijn genoeg geprijsde esc te koop.
    aan de andere kant zou je ook kunnen kijken hoe de bestaande motoren op 12 volt draaien.
    veel succes, groet Piet
     
    Ronk vindt dit leuk.
  3. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.016
    Locatie:
    Ederveen
    en zijn er speciale aan te bevelen?
     
  4. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    8.236
    Locatie:
    Oostvoorne
    Rijk, Kun je op de motoren die er in liggen iets van een merk en typenr ontdekken? Misschien ventilatormotoren uit een vrachtwagen?
    Die zijn er ook wel in 12 Volt uit een luxe auto, eventueel verkrijgbaar via de sloop. Maak er eens een foto van. Gr. Klaas.
     
  5. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.223
    Locatie:
    zaandijk
    RC point verkoopt 24 volt regelars
     
    Ronk vindt dit leuk.
  6. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    691
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Rijk, wat is jouw definitie van opknappen...
    Maar wil je echt gaan varen dan zou ik zou als eerste doen wat Piet als laatste optie voorstelt.
    Dat is eerst met de bestaande motoren op 12 volt gaan draaien.
    Ze zullen op 12 volt waarschijnlijk wel draaien, maar de helft minder toeren maken. In het water zal dit nog verder terugvallen en dat kan een probleem worden.
    Als het de 1:25 Enterprise is op basis van de NVM tekeningen , en je hebt er twee ca 100 mm 4 blad tunnelschroeven onder hangen, dan moeten de schroeven in het water ongeveer 1800-2000 omw/min draaien om een mooie snelheid te varen. ( even practisch voor jouw, ..dat zal ca 2300-2500 omw/min zijn op het droge)
    En als de twee schroefassen correct zijn ingebouwd, kan de motor er niet direct achter en moet er een overbrenging/vertraging in liggen.
    Misschien dat je daaraan even moet rekenen om deze aan te passen aan het lagere toerental van de motoren.
    Als je wel direct aandrijft gaat mijn verhaal niet op....en zul je in het water moeten zien wat er aan snelheid /trekkracht overblijft op12 volt.
    Om te varen heb je niet zoveel power nodig.

    Ik heb in mijn Enterprise oorspronkelijk ook met 24 volt motoren op 12 volt gevaren.
    Deze heb ik later overigens wel omgebouwd naar eenzelfde type motoren met 12 volt.
    Dat was bij mij noodzakelijk omdat ik met de 24 volt motoren op 12 volt te weinig toeren overhield.
    Kon wel nog redelijk op snelheid komen, maar totaal geen kracht meer.... en dan wil je toch iets overhouden....
    Dat is toch allemaal afhankelijk van het type motor dat er nu al in ligt,,
    Sluit niet uit dat zoiets bij jouw misschien ook wel zo is. En als je dan op 12 volt wilt, dan zijn andere motoren eigenijk nodig. Dan is het de afweging, Andere regelaar of andere motoren... Mijn keuze zou dan andere motoren zijn en afstappen van 24 volt.
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2021
    Ronk vindt dit leuk.
  7. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.016
    Locatie:
    Ederveen
    Even wat meer info over het model: het is in 1 op 35 en heefttwee speciale 24 volt motoren die met twaalf volt accu het best vaart en met gemak een motorbootje + bemanning wegsleept. Hij is gebouwd op tekeningen die smit indertijd naar m'n vader heeft toegestuurd. De masten moeten erb nog op maar ik ga dus een 12 volt aandrijving op de bestaande motoren plaatsen.
     
  8. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.016
    Locatie:
    Ederveen
    Over de snelheidsregelaar weet ik genoeg.
    Ik heb een futaba 8kanaals T6EX zender, wat is een ontvanger die daar goed bij zou passen?
     
  9. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    691
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
  10. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.016
    Locatie:
    Ederveen
    Ik kom er toch niet helemaal uit. Ik kan niet zien wat voor type motor het is. Het waren voor die tijd zulke zware motors dat de zwaarste regelaar die in Nederland verkrijgbaar was affikte, en dus is een zwaardere uit Duitsland ingebouwd. Ik praat over de jaren tachtig. Is er een ouwe rot die weet wat toen zware snelheidsregelaars waren?
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.268
    Locatie:
    Woerden
    Er zullen nu zeker weten voldoende regelaars zijn die deze motoren aan kunnen, daar zie ik geen enkel probleem. De moderne regelaars werken op een heel ander principe dan de meeste regelaars van toen. Ook worden er heel andere transistoren gebruikt dan toen. De moderne transistoren kunnen met gemak wel 100 keer zo veel stroom verwerken als die van toen.
    Het probleem is alleen dat het onmogelijk is om je een regelaar te adviseren zonder dat we weten wat de stroom is die de motor kan en mag verwerken. Het is vrij zinloos om je een grote dure regelaar te adviseren die 200A kan verwerken als de motor maar 10A nodig heeft. Het is net zo zinloos om een 5A regelaar te adviseren als de motor 10A nodig heeft.
    Probeer dus eens te achterhalen wat het typenummer van de motor is. Als dat niet lukt probeer dan of je kan meten hoeveel stroom de motor gebruikt als je hem rechtstreeks op een 12V accu aansluit. Het mooiste is natuurlijk om dan de schroef onder water te hebben.

    Overigens is de Futaba T6EX zender een 6 kanalen FASST zender en geen 8 kanalen! De geadviseerde ontvanger, de R6308B, is wel een 8 kanalen ontvanger maar daar worden er maar 6 van gebruikt. De R6208SB kan je ook gebruiken.
    Ook een aantal andere ontvangers zijn bruikbaar maar die hebben minder kanalen dus waarschijnlijk niet bruikbaar voor jouw. Een ander probleem is dat deze ontvangers niet meer gemaakt worden en je geluk moet hebben als er nog een winkel is die er één heeft liggen.
    Een drietal moderne ontvangers zijn ook bruikbaar maar alleen in de FASST mode. Dit zijn de R7006SB, R7014SB en de R7108SB. Dit zijn ontvangers die ook telemetrie hebben maar dat ondersteunt deze zender niet. Vandaar dat je ze alleen in de FASST mode kan gebruiken.

    Er zijn ook een aantal "derden" die ontvangers maken die je met deze zender kunt gebruiken. Kijk bv eens naar DEZE ontvanger. Of misschien DEZE ontvanger. Ze moeten wel uit China komen dus kan "even" duren. Maar met wat meer zoekwerk zal je er nog wel meer kunnen vinden denk ik.
     
    Ronk vindt dit leuk.
  12. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.016
    Locatie:
    Ederveen
    Zoals de D-power r6fa?
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.268
    Locatie:
    Woerden
    Dat zou inderdaad een prima kandidaat kunnen zijn. Volgens alle gegevens die op de website staan is deze ontvanger compatible met de T6EX. Ook de prijs is zeer redelijk te noemen.
     
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.426
    Locatie:
    Betuwe
    Over de motoren: In een 125cm lange sleper van mij ligt een 12V koelventilatormotor van een auto.
    Die drijft een 60mm vierblads schroef aan. De motor verbruikt (met stilgehouden model, in het water) bijna 7,5 hele ampères. :eek:
    Als ik op volle kracht vaar nét an 6 ampere. De motor kostte me destijds (een jaar of tien terug) 25 hele euro's bij de autosloop.
    En het ding is geruisloos. (het klapperen in de video is een aanlopend onderdeel van de koppeling) Het loont de moeite voor zo'n model een een bezoek te brengen aan een sloperij. Ja, je zult het omhulsel van de motor misschien moeten demonteren (er zitten vaak montagestukken aan) maar uiteindelijk heb je een beer van een motor die lacht om de belasting die hij moet leveren.


    Regelaars: de huidige regelaars kunnen fluitend 50A of meer aan, en dan zit je nog niet eens in de duurste categorie.
    Regelaars uit de jaren '80...
    Je was in die tijd best wel een rijke modelbouwer als je regelaars had die meer dan 10A aankonden! :)
     
  15. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.016
    Locatie:
    Ederveen
    Weet iemand welk type motor dit is? upload_2021-3-4_8-48-1.png
     
  16. Paul Siemons

    Paul Siemons

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    709
    Locatie:
    Wommelgem, Antwerpen, Belgie
    Dat is, met een aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, een motor van een koelventilator van een (vracht) wagen .
    Heb in mijn loopbaan zowat duizend, ongeveer gelijkaardig uitziende, van die dingen per dag zien voorbijkomen. En daar kon ik ook geen enkele indentificatie op terugvinden .
     
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.440
    Locatie:
    Sneek
    Een elektromotor...
    Iets meer info, zoals diameter, as dikte en eventuele aansluitingen zou leuk zijn. En een beter belicht foto.

    Groeten, Jan
     
  18. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.016
    Locatie:
    Ederveen
    As diameter: 7, 5 mm
    Diameter: 7,5 cm
    Aansluitpunten zitten in de motor d 'm v kabelschoentjes
     
  19. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    8.236
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronk, Kun je een paar foto's laten zien van de kopse einden van de motor? Gr. Klaas.
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.268
    Locatie:
    Woerden
    Dit soort motoren trekken niet zo veel stroom en leveren derhalve ook niet zo veel vermogen. Voor een boot zal dit echter geen probleem zijn, daarvoor leveren ze ruim voldoende vermogen. Het is ook geen gezicht om een sleepboot als een speedboot over het water te zien gaan. ;);)
    Het is niet zo heel moeilijk om te bepalen hoeveel stroom die motor zal / mag trekken. Pas op, het is een benadering maar voor deze doeleinden prima bruikbaar.
    Wanneer je een elektromotor af gaat remmen door hem te belasten zal het toerental zakken en de stroomopname hoger worden. Door die hogere stroom wordt het elektromagnetische veld sterker en zal de motor meer "kracht" leveren.
    Nu kan je die stroom niet ongelimiteerd hoger laten worden. Als die stroom hoger wordt zullen er meer verliezen in de motor optreden. Door die verliezen zal de motor, vooral de wikkelingen, opwarmen en zelfs knap heet kunnen worden. Uiteindelijk kunnen de wikkelingen verbranden.
    Een ander probleem is dat de magneten ook slecht tegen te veel warmte kunnen. Als de magneten te warm worden verliezen ze hun magnetisme. De temperatuur waarbij dit gebeurt is afhankelijk van het materiaal waarvan de magneten zijn gemaakt. Dit kan bij sommige materialen al zo laag zijn als 80°C! Vandaar dat je er naar moet streven dat de motor niet warmer wordt dan pakweg 50°C. Natuurlijk zijn er motoren die veel warmer kunnen/mogen worden. Voor de "simpele" motoren zoals deze zou ik daar echter niet van uit gaan!

    Voor heel veel van dit soort elektromotoren geldt dat de maximale stroom die de motor mag trekken zal gaan lopen als je het toerental afremt tot ongeveer 80% van het onbelaste toerental.
    Wat je dus kan doen is de motor onbelast op de nominale spanning (12V voor deze motor?) laten draaien. Je meet dan het toerental en de stroom die de motor trekt.
    Dan belast je de motor tot het toerental tot 80% van de eerste meting is gedaald en meet je weer de stroom. Die stroom zal dan ongeveer de maximale stroom zijn die de motor continu kan/mag trekken.
    Voorbeeld:
    Motor aansluiten op 12V. Toerental = 3000 rpm. Stroom is 0,8A.
    Motor aansluiten op 12V. Toerental door belasting laten dalen tot 2400 rpm (80%). Meet de stroom die de motor dan trekt, dat is dan bijvoorbeeld 4A. Je kan er met redelijke zekerheid van uit gaan dat de motor deze stroom langdurig kan verwerken. Om dat nog zekerder te weten zou de de motor een poosje zo kunnen laten draaien en de temperatuur constant meten. Als die niet hoger dan 40°C á 50°C wordt is er niets aan de hand.
    Aan de hand hiervan kan je bepalen welke regelaar je zou kunnen gebruiken.
     
    Stoompomp, Gerrit-Jan en Ronk vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina