Dit soort motoren trekken niet zo veel stroom en leveren derhalve ook niet zo veel vermogen. Voor een boot zal dit echter geen probleem zijn, daarvoor leveren ze ruim voldoende vermogen. Het is ook geen gezicht om een sleepboot als een speedboot over het water te zien gaan.


Het is niet zo heel moeilijk om te bepalen hoeveel stroom die motor zal / mag trekken. Pas op, het is een benadering maar voor deze doeleinden prima bruikbaar.
Wanneer je een elektromotor af gaat remmen door hem te belasten zal het toerental zakken en de stroomopname hoger worden. Door die hogere stroom wordt het elektromagnetische veld sterker en zal de motor meer "kracht" leveren.
Nu kan je die stroom niet ongelimiteerd hoger laten worden. Als die stroom hoger wordt zullen er meer verliezen in de motor optreden. Door die verliezen zal de motor, vooral de wikkelingen, opwarmen en zelfs knap heet kunnen worden. Uiteindelijk kunnen de wikkelingen verbranden.
Een ander probleem is dat de magneten ook slecht tegen te veel warmte kunnen. Als de magneten te warm worden verliezen ze hun magnetisme. De temperatuur waarbij dit gebeurt is afhankelijk van het materiaal waarvan de magneten zijn gemaakt. Dit kan bij sommige materialen al zo laag zijn als 80°C! Vandaar dat je er naar moet streven dat de motor niet warmer wordt dan pakweg 50°C. Natuurlijk zijn er motoren die veel warmer kunnen/mogen worden. Voor de "simpele" motoren zoals deze zou ik daar echter niet van uit gaan!
Voor heel veel van dit soort elektromotoren geldt dat de maximale stroom die de motor mag trekken zal gaan lopen als je het toerental afremt tot ongeveer 80% van het onbelaste toerental.
Wat je dus kan doen is de motor onbelast op de nominale spanning (12V voor deze motor?) laten draaien. Je meet dan het toerental en de stroom die de motor trekt.
Dan belast je de motor tot het toerental tot 80% van de eerste meting is gedaald en meet je weer de stroom. Die stroom zal dan ongeveer de maximale stroom zijn die de motor continu kan/mag trekken.
Voorbeeld:
Motor aansluiten op 12V. Toerental = 3000 rpm. Stroom is 0,8A.
Motor aansluiten op 12V. Toerental door belasting laten dalen tot 2400 rpm (80%). Meet de stroom die de motor dan trekt, dat is dan bijvoorbeeld 4A. Je kan er met redelijke zekerheid van uit gaan dat de motor deze stroom langdurig kan verwerken. Om dat nog zekerder te weten zou de de motor een poosje zo kunnen laten draaien en de temperatuur constant meten. Als die niet hoger dan 40°C á 50°C wordt is er niets aan de hand.
Aan de hand hiervan kan je bepalen welke regelaar je zou kunnen gebruiken.