snelheidsregelaar word super -heet !! help?

• Topicstarter Topicstarter hendrie
  • Startdatum Startdatum
H

hendrie

Guest
Ik heb sinds kort als karpervisser een eigen voerboot gebouwd.
Nu werkt ie perfect de eerste 2/3 minuten maar dan valt ie stil.
Na enkele minuten doet ie het dan weer. De snelheidsregelaar is bij controle bloedheet en ruikt zelfs branderig.
Wie weet wat ik hier mee moet?
Enkele specificaties van de gebruikte onderdelen:
robbe rookie snelheidsregelaar (11,50 euro?)
12 v droge accu
zware electro motor graupner speed 900 bb
Futaba ontvanger 35 mhz
Nu is mij vertelt dat ik de koelribbels van de snelheidsregelaar moet vervangen voor grotere ribbels(koelelement) en dat ik er een spanningsregelaar tussen moet zetten omdat mijn accu momenteel 12v doorgeeft aan mijn snelheidsregelaar en dit zou teveel zijn.
Wie kan mij vertellen of dit klopt?
Bij voorbaat mijn dank
Hendrie

meet de stroom die de motor in bedrijf trekt,
en bekijk de maximaal te leveren stroom van je snelheidsregelaar.
komt de getrokken stroom boven die van je snelheidsregelaar uit, plaats een groter koelelement, of kies (bij grote afwijkingen) een zwaardere / andere snelheidsregelaar of motor.

Het makkelijkst is als je het merk/type van zowel de regelaar als de motor doorgeeft ....

@Dirk: de regelaar is een "Robbe Rookie" maar inderdaad, de term "zware electro motor" is heel erg vaag.

Nu, die Robbe rookie regelaar kan inderdaad tot 12V ingeangspanning aan, dus het is niet nodig om een spanningsregelaar tussen de batterij en de Robbe Rookie te plaatsen, vermits deze 12V aankan.

Van is deze regelaar maar geschikt van een maximale stroomverbruik van 25A... mijn vermoeden is dat die "zware electro motor" van je meer dan 25A trekt, waardoor de regelaar inderdaad oververhit geraakt.

Ook gaat deze regelaar maar tot motors met 16 wikkelingen - dus als jou motor een 13 of 14 wikkelingen is, kan dat ook het probleem zijn.

Maar iets specifiekere details over de motor zouden gaan kwaad kunnen.

12V bij 25A = 300W! dat lijkt me voor en voerboot een onwaarschijnlijk verbruik (tenzij het natuurlijk een Speedvoerboot is die volledig in planee gaat) .... het kan natuurlijk ook de BEC zijn die afstort wat me eerder de oorzaak lijkt (te dikke servo's) ..... dus een apparte ontvanger/servo accu van 4,8V zou ook wel eens de oplossing kunnen zijn ......

Overigens zijn er meerdere "rookies" van Robbe (9 type's!) die zelfs 35A continue kunnen stoken (420W!! bij 12V) .....

Als de regelaar na een paar minuten uitvalt en dan na verloop van tijd weer werkt is de temperatuurbeveiliging in werking geweest. De motor neemt dan meer stroom af dan de regelaar kan leveren.
Hierbij helpt het natuurlijk niet om een ander/groter koelprofiel te monteren en een spanningsregelaar in de voeding opnemen is zelfs geheel onmogelijk. Dit zijn dus geen goede adviezen geweest.

Er moet gekeken worden waarom de motorisering zo veel stroom afneemt, want dit moet buitensporig veel zijn. Als er een Amperemeter beschikbaar is, die tot 20 A kan meten, kan als volgt worden gemeten:
- motor onbelast. Dus zonder schroefas. Dit zal mogelijk enkele Amperes bedragen. Als het veel meer is, is er wat met de motor mis (tot zo'n 4 A is voor een erg grote cq. zeer 'giftige' motor nog acceptabel).
- motor belast met schroefas en schroef. Het stroomverbruik mag dan niet veel meer worden, want dan mankeert er iets aan de schroefas. In het water wordt het stroomverbruik trouwens meestal 2 a 3 keer zo veel, afhankelijk van de vaarstijl en de diameter en spoed van de schroef.
- model in de badkuip of tegen de waterkant en dan volgas geven. Het stroomverbruik wat nu gemeten wordt is zo'n 25% meer dan wat normaal tijdens het varen wordt behaald.

Ik denk toch dat het uit de BEC komt, de voerbak(ken) worden meestal door servo's op hun plaats gehouden ... dus als er maar iets trek op deze "dingen" staat zitten de servo's constant te juttteren ..... en als je drie(of meer) van die dikke jongens hebt ..... kom je al snel boven de maximale BEC-stroom uit, waardoor de BEC uitschakeld en daarmee natuurlijk ook de regelaar .....

van mijn rookie regelaar kan ik het type zo niet zien(zit ingebouwd in een pvc-frame) , wel weet ik dat deze slechts 11,50 heeft gekost bij conrad!!!
Vorige eigenaar heeft de kassabon bijgesloten waar alleen maar : mechanische regelaar opstaat
Met een zaklamp en vergrootglas kan ik het volgende nog net lezen :
5..10nc 16 a 18/36 wdg.
Mijn motor is een graupner speed 900 bb. Wellicht zegt dit meer? Mij zegt het niets.
Wel weet ik dat de servo's onder het varen niet belast worden(om voerbakken ofzo op hun plaats te houden). Dit gebeurt namelijk door een contragewicht.
Verder zitten er trouwens maar 2 servo's in(1 stuur en 1 voor voerbak?)
stel dat het de regelaar is , hoe luid jullie advies voor de nieuwe regelaar?
Bij voorbaat mijn dank

hendrie zei:
van mijn rookie regelaar kan ik het type zo niet zien ....... wel weet ik dat deze slechts 11,50 heeft gekost bij conrad!!!......mechanische regelaar.......

Ergens klopt iets niet ....... voor € 11,50 koop je inderdaad een mechanische regelaar, maar dit zijn regelaars met weerstandjes die d.m.v. een losse servo geschakeld/bediend worden ...... Robbe "Rookies" zijn volledig electronische regelaars ....... die minimaal € 25,--(of meer kosten)..

Dus wat zit er nu in voor een regelaartje? ...... Conrad heeft wel een 2A! regelaartje voor ca. € 15,--, ja en zoiets gaat natuurlijk niet met een SP900 samen

Het is een robbe rookie met nummer:8388.
Als ik dit intyp in google staat de op onderstaande website een beschrijving.
Volgens mij is de bovenste mijn regelaar(ziet er het zelfde uit) en is ie te licht voor mijn boot.
Mijn voerboot weegt trouwens in totaal met accu rond de 15 kg maar de motor word niet warm.
website : www.rc-tuning24.de/kategorie.aspx?kat=2714&_p=5

Het aankoopbonnetje zal niet bij deze regelaar horen.

Een Rookie-regelaar kan continu zo'n 15 Ampere leveren (gedurende zo'n 10 minuten). Een Speed 900bb heeft het beste rendement als deze met zo'n 8 Ampere wordt belast. Een hogere stroomopname is mogelijk, maar dan wordt de motor overbelast.
Zoals reeds gezegd is het raadzaam om de stroomopname te (laten) controleren. De motor neemt onbelast iets meer dan 1 Ampere. Als de schroefas er aan zit kan dit oplopen tot zo'n 2 Ampere als alles goed is. Is de motor slecht uitgelijnd (motor-as niet volledig in het verlengde van de schroef-as), dan kan dit nog oplopen tot 3 Ampere, maar hoger mag het beslist niet worden.
Als deze getallen bij het nameten niet kloppen, dan is er wat met motor of schroefas aan de hand. Kloppen ze wel, dan kan er een mankement aan de regelaar zijn.

geen antwoord op de vraag maar toch een reactie, eigenlijk een wedervraag.

Zelf een voerboot gebouwd, maar waarom op de 35 MHz? Die band is gereserveerd voor modelvliegen.

Gent2006_0910_110028AA.jpg

Volgens Robbe zou deze regelaar met dit nummer ook niet kloppen :oops:
De regelaar met dit nummer ziet er bij Robbe toch ook anders uit
Hoe zit dat Corrien ?
mvg
Frederik :D :D

Op de afbeelding staat een Rookie Sport. Dat is een wat zwaardere regelaar. Zoals Dirk al opgaf zijn er nogal wat Rookie regelaars, variërend in prijsklasse, belastbaarheid en doelgroep. Zo bestaat er bijvoorbeeld ook een Rookie Navy (35A) en zelfs een Rookie Turbo (50A).

@Corrien
Zal het wel niet goed begrijpen Corrien :oops:
Maar mijn vraag was en is nog steeds :!:
Als dat het nummer niet klopt met het plaatje
Want ik heb er een stuk of 6 van :!:
En nu weet ik eigenlijk niet goed ,meer wat deze regelaar dus wel en niet kan
bij voorbaat mijn dank Corrien
mvg
Frederik :D :D

Bestelnr. 8388 heet Rookie (16A), 8389 is de Rookie WP (20A), 8390 is de Rookie Sport (32A). De overige Rookie regelaars zal ik nu maar niet vermelden, want dan moet ik de catalogus uit de werkplaats gaan halen.

Back