Snelle Delta (Barrakuda)

Zo'n tien jaar geleden kocht ik via VTH in Duitsland deze tekening:

www.vth.de: Artikel-Einzelansicht

full


Op bovenstaande foto zie je dat ik in die afgelopen tien jaar al 3 van die delta's gebouwd heb.

Omdat zulke snelle vliegtuigen nooit zo lang mee gaan ben ik nu aan de vierde begonnen.

Bij elk model die ik gebouwd had werden er verbeteringen toegevoegd, zoals nu weer.

Begonnen ben ik met het middenstuk van de vleugel:
full


Vervolgens de beide vleugel helften uitgesneden met een hete draad en aan het middenstuk vastgelijmd.
full

Zoals je ziet op bovenstaande foto heb ik de tipje van de vleugel er weer afgehaald om vervolgens de twee (haaie)vinnen te monteren.

Bij eerdere modellen lijmde ik de vinnen pas op het laatst op de vleugel, maar nadat er een was afgevallen in de lucht leek me dit een beter idee.

full


Hieronder zie je de twee overgebleven tipjes die nu weer aan de rest van de vleugel gelijmd moeten worden.
full


De volgende stap wordt het beplanken van de vleugel, maar dat volgt binnenkort.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er netjes uit man
die uitlaten zien er gruwelijk uit

ben benieuwd naar de rest
 
Hey Bastiaan!!

Ziet er netjes uit!! wat gaat zoiets wegen denk je? Ga je hem bekleden of spuit je hem? Ik zie hem wel een keer op het veld over een paar weken ofzo met deze voortgang!!

Groetjes Bastiaan2
 
Welke motor had je erop zitten dat je onderdelen verliest tijdens het vliegen????

Model is gemaakt voor motoren vanaf 3,5 ccm, maar als je dan veel groter erop gaat zetten vind ik het niet gek dat het kapot gaat. Vooral de moderne motoren hebben veel meer power dan die motoren uit die tijd.

site FMT zei:
Delta-Modell
Hans-Reinhard Mette, 1976, Spannweite: 1000 mm, Länge: 790 mm, Profil: symm. 11 %, Antrieb: ab 3,5 ccm, RC-Funktionen: quer, Höhe getrennt, Motor, Rumpf: Holz, Tragfläche: Holz

Hoe warm stook je overigens die gloeidraad? of heb je de mallen niet netjes glad gemaakt?
Met die kernen zou ik niet meer werken, teveel ribbels waardoor er teveel lijm op moet om de beplanking netjes aan het schuiim te verbinden. Of je moet het met PU (schuim) lijm verlijmen, dan wordt alles netjes opgevuld met schuim van de lijm en is het sterk genoeg.
 
Ik vlieg hem met een irvine 61 (10cc) met achteruitlaat. Gaat ruim 200 km/h.
Vandaar dat ik de motor ook verder naar achter moest zetten voor het zwaartepunt.

Het probleem van het snijden van de kernen is dat het midden van de vleugel 60 cm is en de tip ongeveer 18 cm.
Bij de tip moet het draad dus veel langzamer bewogen worden als in het midden, vandaar die ribbels, maar die worden er nog uitgeschuurd.

Het model moet niet meer als 1,5 a 2 kilo gaan wegen.

Na het beplanken met hout ga ik hem bekleden met oracover.

Groeten Bastiaan
 
Na een paar avondjes klussen is de onderkant beplankt.

Hier het resultaat.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ha Jeroen,

IK vond het wel weer eens leuk om zo'n delta te bouwen.
Over een paar weekjes zal die wel klaar zijn.

Even off-topic:

Ben jij ook nog wat aan het bouwen?

Groeten Bastiaan
 
Hallo Sanka,

Dat klopt niet helemaal.

Een laser arrow is groter, heeft een ribbenstructuur en vliegt voor geen meter.

Ik heb ook wel eens met zo'n laser arrow gevlogen, maar geef mij deze maar.

Groeten Bastiaan
 
Weer een stukje verder gekomen.
De bovenkant is nu ook beplankt, eerst weer even laten drogen en dan misschien morgen verder.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, ondertussen is het hele vliegtuig beplankt en geschuurd.
Hieronder het resultaat.
full


Dan ga ik morgenavond maar starten met bekleden.
Voor de zichtbaarheid in de lucht heb ik gekozen voor de fluoriserende kleuren van Oracover.
Zie foto hieronder
full


Groeten Bastiaan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik verwacht hem over een goede week wel in de lucht te hebben.
Tis nu alleen nog een kwestie van bekleden, motor erop en de servo's aansluiten + zwaartepunt instellen.
Maar dat laat ik jullie allemaal nog weten via het forum
 
bekleden

De onderkant is ondertussen geel geworden. Binnenkort verder met de bovenkant.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top