Snertcup 2016

@Robert, heb je de zaag al in de romp gezet ??

Nou, nou dit is wel heel erg :offtopic: Hoort thuis in het Xplorer draadje. Of het moet al zijn dat iedereen de huidige F5J versie 3 romp een snert ding vindt :confused:.

Vandaag met Robert de dozen met glimmers van Bob gehaald met de probleemkinderen, lees 5 (te?) lange rompen. Wij zijn het er gedrieën misschien tegen beter weten in over eens dat we pas in het uiterste geval gaan zagen. Voor de F3J vleugel varianten is de oplossing van extra gewicht ter hoogte van de achterlijst zoals Jan S voorstelt geen probleem - zelfs gewenst.

Nu zit ik recent ruim in de tijd en mag dus wat alternatieven verzinnen voor een zaagloze oplossing. Mission impossible? Zou leuk zijn de ervaringen, belemmeringen te lezen :worship: Desnoods in het Xplorer draadje.

Johnny

Laatst bewerkt:
Nou, nou dit is wel heel erg :offtopic: Hoort thuis in het Xplorer draadje. Of het moet al zijn dat iedereen de huidige F5J versie 3 romp een snert ding vindt :confused:.

Vandaag met Robert de dozen met glimmers van Bob gehaald met de probleemkinderen, lees 5 (te?) lange rompen.

Over welke (te lange) rompen hebben jullie het hier ???? Het schijnt dat er enige typen in omloop zijn, vandaar mijn vraag.

De romp die ik gebruik en waar ik probleemloos (zonder extra lood) zelfs een zwp van 135 mm zou kunnen toepassen heeft als maten: achterkant vleugel - voorkant stab. 825 mm en als neuslengte, voorkant vleugel tot motorschot 335 mm.

905 en 400 mm Arno..
waar heb je die vandaan en onder welke naam werden die verkocht ??
Is dit topic bekent ?? http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2463542
Daar komen ook nogal wat vreemde maten voorbij en ik meen ook methodes om de rompen aan te passen.

Die langere staartboom is best wel ok (stabiliteit); die langere neus betekent dat daar nog lichtere spullen in moeten. Lijkt me ook niet het probleem. Er wordt bijvoorbeeld al gevlogen met een 3s 450 mah pack.......

@funpeter7823 :friends: niet te serieus nemen !!! en ik wist niet dat bouwen voor jou een synoniem is voor zagen :p.
Maw het probleem was ook in NL al bekend, vandaar mijn off-topic opmerking.
Toen wij de spullen hebben besteld was dit nog onbekend. Later verschenen de gezaagde rompen op rcgroups.

Inderdaad we zijn dus nu de trotse bezitters van de zgn 3.0 rompen met het door Arno gelinkte draadje als probleem. Algehele mening is dat NAN de romp heeft verschlimmbessert. Standaard layout (motor-regelaar- accu voorin de neus) werkt niet.
Op dit moment zijn we niet heel pessimistisch dat we het probleem niet kunnen oplossen. Verschillende varianten proef gepast (accu naar achter of/en servo's naar achteren) waarbij voor mij persoonlijk geldt dat het ballast van Metallbits waarschijnlijk vervangen moet worden door een goede ouderwetse loodkamer met messing/lood buis en veel houten vulstukken.

Plaats wel wat foto's als e.e.a. gereed is in het Xplorer draadje. Op zich niet gek als het lukt. Uiteindelijk zoals Arno schrijft betere stabiliteit door een langere staart (prima) en meer gewicht rond het sp. Maar misschien komt de koude douche nog en ga ik zagen.

Johnny

Algehele mening is dat NAN de romp heeft verschlimmbessert.

Niet mee eens !!! Voor F5J is dit een verbetering. (zie mijn eerdere opmerking over die langere staartboom)
Die lange neus veroorzaakt ook geen onoverkomenlijk probleem. Dat is veel meer "Geschmackssache" .....

Niet mee eens !!! Voor F5J is dit een verbetering. (zie mijn eerdere opmerking over die langere staartboom)
Die lange neus veroorzaakt ook geen onoverkomenlijk probleem. Dat is veel meer "Geschmackssache" .....

Maar jouw mening is (gelukkig!) toch ook niet algemeen :beer:
Formuleer is es voorzichtig met een verscholen compliment, werkt het weer niet :rolleyes:

Johnny

Ook die neus wil je in feitte zo kort mogelijk houden om het traagheidsmoment zo klein mogelijk te houden. Berrie merkte onlangs op dat een kist met wat zwaardere tippen toch wat "anders" vloog .... Maar wat voor de vleugels van toepassing is, is dit ook voor de romp..... Een andere "meelezert" en professionele bouwer/ontwerper van toestellen is Alex Hoekstra. Zijn laatste creatie heeft ook een relatief flink ingekorte rompneus gekregen om deze reden.

Beste Snertcuppers,

Over 2 weken hebben we de Nationale SNERTCUP 2016.
We hebben 3 afmeldingen en daarvoor in de plaats vliegen mee: Willi en Nils Winkler uit Duitsland en eventueel Tom Mertens uit België.
@ Tom, wil je meedoen op 21 februari?

...
Meer informatie volgt komend weekend!!

Groetjes!!

Deelnemers SNERTCUP F5J 2016
1. Cor de Jong
2. Frank van Melick
3. Erik Rukkers
4. Rob Sanders
5. Arno Hacken
6. John Ruiter
7. Geert van Melick
8. Henk Struijk
9. Bart Klokgieters
10. Pascal van Ool
11. Marc Sanders
12. Ton Driessen
13. Jos Kleuskens
14. Robert Blacquiere
15. Herman Dievelaar
16. Adrie Brouwershaven
17. Bob Tito
18. Lyckele Govers
19. Willi Winkler (Fred heeft zich afgemeld)
20. Peter Schmitz
21. Sam de Bliek
22. Arno de Bliek
23. Nils Winkler (Herbert heeft zich afgemeld)
24. Rob Extra
25. Tom Mertens?? (Ab heeft zich afgemeld)

Beste SNERTCUPPERS,

Helaas hebben we nog eens 4 afmeldingen ontvangen...
Dat betekend dat we nog 4 vrije plaatsen voor de SNERTCUP F5J op 21 februari hebben.

Kennen jullie nog mensen die graag mee zouden willen doen?
Vraag het na en laat me dit dan even weten!! (via MAIL aub)

Deelnemers SNERTCUP F5J 2016
1. Cor de Jong
2. Frank van Melick
3. Erik Rukkers
4. Rob Sanders
5. Arno Hacken
6. John Ruiter
7. Geert van Melick
8. Henk Struijk
9. VRIJ (Bart heeft zich afgemeld)
10. Pascal van Ool
11. Marc Sanders
12. Ton Driessen
13. Jos Kleuskens
14. Robert Blacquiere
15. Herman Dievelaar
16. Adrie Brouwershaven
17. Bob Tito
18. VRIJ (Lyckele heeft zich afgemeld)
19. Willi Winkler (Fred heeft zich afgemeld)
20. VRIJ (Peter Schmitz heeft zich afgemeld)
21. Sam de Bliek
22. Arno de Bliek
23. Nils Winkler (Herbert heeft zich afgemeld)
24. VRIJ (Rob Extra heeft zich afgemeld)
25. Tom Mertens?? (Ab heeft zich afgemeld)

Groetjes Frank

Ik houd Windfinder nauwlettend in de gaten maar vooralsnog ziet het er (i.i.g. voor mij) niet zo rooskleurig uit met 5/6 Bft. :-(
Het is dit jaar toch wel bar en boos qua weer in de weekenden.

Gr.
Paul

• Like
Reactions: jve
Windfinder geeft inderdaad een forse portie wind met 10 m/sec voor zondag.
De algehele weerssituatie is echter anders als verleden week; het kan nog alle kanten op;)

Back